Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Köpa ny radio

  1. #1
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard Köpa ny radio

    Hej på er
    Jag tänkte köpa ny radio till sommaren då min eclipse sjunger på sista versen,
    Kan tänka mig vilket märke som helst igentligen bara det finns mottagare till bra priser.

    Vill samtidigt inte köpa en för liten radio, vill kunna ha möjlighet till både el,bensin och jet.
    Gissar på att 8-9 kanaler kanske kunde funka eller mer. Vill bara inte sitta och upptäckta
    Att jag inte har nog med kanaler i framtiden. Igelkott eller korvlåda spelar ingen roll

    Kom gärna med lite förslag
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Allt handlar ju om vilken prisklass man vill lägga sig i

    Jag har en Futaba T8fgsuper och är grymt nöjd med den och den har kanaler så det räcker

    Vill man ha billiga mottagare så skulle jag nog rekomendera en Spektrum Dx7 eller 8 det finns gott om
    mottagare typ orange på hobbyking som nästan inte kostar något alls.

  3. #3
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Gissar på att smärtgränsen går vid 8000:-
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    För 8000 får du en t8fg och ett antal mottagare

    Om du har möjlighet så känn på andras radios, själv köpte jag en jr xg8 och flög med den i ca 2 månader innan jag konstaterade att den inte alls passade i mina händer, ganska kraftig förlust affär.

    Mitt förslag är t8fg , men som sagt försök känna på prylarna och se hur dom känns för just dig.

  5. #5

    Standard

    åk ut till ett fält o kolla vad folk har o testa hålla i radion för o se vad som passar dig bäst är väldigt individuellt vad man gillar
    till skillnad från simon är de totalt tvärtom för mig trivs inte alls med futaban men gilla jrs x9a fullt ut

  6. #6
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    Futaba 12fg hade jag satsat på
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns andra märken än Futaba att välja på,
    Några modeller som det kan vara intressant att titta närmare på är:
    JR XG-8, Hitec, Aurora, Spektrum DX-8, Multiplex Cockpit SX, Graupner Hott MX-20 m.fl.
    Av de nämnda skulle jag vilja påstå att Multiplex har bäst ergonomi och Graupner den bästa programmeringsmiljön.
    Alla fabrikaten har bra radioapparater, det är mest en fråga om vilka "finesser" man behöver samt lite olika filosofi angående sändarprogrammeringen. Ett tips är att ladda ner bruksanvisningar för några olika sändare och jämföra dem inbördes.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Å så har vi ju kära gamla Graupner som faktiskt vaknat lite ur törnrosasömnen ang 2.4 GHz, telemetri osv och har en del intressanta radio nuförtiden som t ex MX-20 Hott 2.4 Ghz dvs en 10 kanalare. Två i klubben har den lite enklare i serien, MX-12 (6 kanalare) och de är nöjda med dem och det jag sett av dessa verkar de bra. Telemetrin och t ex trådlös lärare elev (som använts av klubbkompisarna) och de många tillbehören är positivt. Tror till och med världsmästaren i F3B använde MX-20 så den kan nog anses klara en del och vara pålitlig.

    Det är ett riktigt getingbo runt 8-10-12-14 kanaler. Mycket att välja på och kan inte vara lätt att bestämma sig.

    Med dina 8 tkr på fickan kunde du prova korvlådan Spektrum DX10t. Mycket omtalade men dröjde evigheter innan den kom men man varken hör eller ser nån som har en sån radio (än) fastän den gått att köpa ett tag nu (åtminstone utomlands). Eller den nya Spektrum DX-18.

    Sen har du en liten dark horse, Jeti, med sin DC resp DS-16 som precis passerar din budget med en tusing el två.

    Kanske, kanske Futaba hinner komma med nåt nytt till sommaren, åtminstone t ex 8FG med inbyggd telemetri, vem vet. Den lär nog bli lite klassledande i så fall då den saknar inbyggd telemetri idag (som skulle göra den ganska komplett) som en del andra motsvarande radio av andra fabrikat redan har idag.

    Och Multiplex nya Profi TX 9 hamnar inom din budget.

    Själv kör jag Futaba (14MZ) för dess grundmurade bra tillförlitlighet och bra kvalitet, Futaba kanske har lite tråkig design och så men Futaba är utan tvekan ett säkert kort som "funkar i alla väder".

    Lycka till med val av radio.

    /Bo

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjenare Peiter!
    Håller med Michael,kolla om du tror du kan trivas med programeringen.För mig så har det blivit Futaba för jag förstår mig på en del av deras programeringstänk som JAG tycker är logiskt så det avgör saken för mig..
    Att det sen råkar funka ganska problemfritt är OK det med!
    Mycket av radioval tror jag hänger på vad man har haft tidigare för de större tillverkarna håller liksom tråden,de har samma tänk/tradition för just den biten..
    Så egentligen skulle det väl kvitta men Futaba/JR,Spektrum är för mig det jag skulle överväga om jag ändå ska lägga ut en slant på radion och vill ha något trevligt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Standard

    Multiplex Royal PRO 16 kan jag rekommendera!

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Måste du ersätta många mottagare och kan tänka dig att leva med "piratmottagare" så är nog Spektrum ett hyfsat val. Likaså finns det ju många BnF-modeller med Spektrum-mottagare inbyggda.
    Vill du köpa originalmottagare till rimliga priser kanske Hitec är valet - alltså Aurora 9 vilket av det jag sett verkar vara en trevlig sändare.
    Sen är ju aldrig en Futaba T8FG fel men med originalmottagare drar kostnaden snabbt iväg om det är många mottagare man skall ersätta.
    Men rent allmänt är ju val av ny sändare ett angenämt problem...
    Kolla aktuella sändare rent fysiskt och likaså att programvaran uppfyller dina krav.
    Men behöver man många mottagare så blir ju snabbt den kostnadsposten den största - alltså oftast inte själva sändaren.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ursäkta mig lite, men jag har aldrig förstått vad det är som är så himla dyrt med Futabas mottagare (det är ju dem man brukar vara missnöjd med priset på) för - Hur många mottagare har ni tänkt köpa eftersom det tydligen är väldigt mycket pengar att spara på att inte köpa just Futaba?!?! Jag kör själv Futaba, och har 7st mottagare, men inte tusan flyger jag lika mycket med alla modeller utan jag köpte min 2,4ghz-modul och ett par mottagare, och sedan nån mottagare då o då tills jag hade de jag ville ha. Mottagare verkar här på forumet vara rena rama förbrukningsvaran i många sammanhang eftersom folk verkar köpa dem på löpande band och då tycker att priset är för dyrt på Futaba.....?? Jag förstår att det blir dyrt om man köper en ny mottagare i månaden hela tiden, men vem gör det

    Vänligen läs ovanstående med glimten i ögat, så blir det ingen pajkastning.

    Rekomenderar trådskaparen en T8FG, det är en mycket bra radio med de mixar man vanligtvis behöver - och en hel del till
    För övrigt så finns det piratmottagare till Futaba också, så priset kan hållas nere om man behöver många. Exempelvis http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=5727-

    EDIT: T10FG har i min mening något lättare programmering än T8FG. Ladda hem manualerna till de bägge från Minicars hemsida, och jämför så kan du lättare skaffa en uppfattning om vad du får.

    MVH//Per
    Senast redigerat av Per P den 2012-04-17 klockan 08:33.
    Våga vägra Powerbox!

  13. #13

    Standard

    allt är ju relativt tittar man på mottagare på slutet av 80 talet början av 90talet så kostade en pcm mottagare 1500kr redan då så priserna har ju inte gått upp o oftast klarar man sig på 3 mottagare och som sagt finns piratversioner numera med.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Extra_Mannen Visa inlägg
    Multiplex Royal PRO 16 kan jag rekommendera!

    Kan också rekommendera denna då Lindinger och der-schweighofer har väldigt bra priser på dessa just nu! Framför allt 16-kanalaren då du får med heavy-duty-mottagaren!
    Deras telemetri-system anser jag vara ett av de bästa idag, som bl.a. visar faktisk kapacitet som finns kvar i driv-accen och signalkvallitet. Finns även telemtri för turbiner om man kör det!

    Som någon annan sa så finns det ju också nya trevliga system från Graupner som kan vara värda att kolla in!

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Oavsett att Futaba T8FG har en många kanaler och en hel del finesser så har den en i mitt tycke allvarlig brist om jag skulle vara på väg att köpa en ny radio idag, den SAKNAR TELEMETRI!

    Enligt den information som finns att få från Robbe kommer det att krävas dels en ny mottagare och dels måste sändaren enligt den information som finns tillgänglig (se nedan) kompletteras med en telemetribox eftersom den inte har någon inbyggd mottagare för att ta emot telemetrisignalen. Denna utrustning finns ännu inte tillgänglig såvitt jag vet. Eftersom sannolikheten att du kommer att använda din radio till elflyg troligen är ganska stor så kan det vara bra med telemetrimöjligheten för att exempelvis hålla koll på motorackarnas spänning och uttagen kapacitet i mAh.

    Länk till Robbe om telemetri:
    http://www.robbe.de/content_global/i...etrie_2011.pdf

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om man nu nödvändigtvis måste ha telemetri?
    för min del så är det onödigt, men det beror ju helt på vad man vill ha. jag använder min timer och klarar mig helt klart med det.
    inget jag saknar.

  17. #17
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Några har redan nämnt Hitec Aurora, och efter att ha ägt en sådan i ett par år nu så vill jag slå ett slag för den. Otroligt lätt-programmerad tack var den stora touch-skärmen, och med flexibla programmeringsmöjligheter. Dessutom god kvalitetskänsla, något som blev än mer uppenbart när jag nyligen skaffade en DX8 som andra-radio (för BNF-modeller m m), den känns riktigt plastig i jämförelse. Att det sedan finns väldigt få rapporter om problem med länken är en annan styrka, fast detsamma gäller ju Futaba. För elflyg är telemetri en stor tillgång, men tyvärr krävs ju en del tillbehör för att det ska bli användbart, känns som Graupner är de enda som fattat hur telemetri egentligen ska fungera (med inbyggd röstfunktion och hörlursuttag). Angående priset på mottagare så kan man köpa ett tre-pack 7-kanalers Optima för drygt tusenlappen.

  18. #18
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Angående telemetri och Aurora... Optima-mottagarna har inbyggd spänningstelemetri, vilket räcker långt. Dock så kan man inte få siffror på konsumerade mAh ens om man kompletterar med spännings- och strömövervakning, vilket gör den rätt kass... Lite som om bilen skulle visa momentan bränsleförbrukning, men inte hur mycket soppa man har i tanken.

    Angående timer eller telemetri för att avgöra flygtid så vill jag göra ytterligare en billiknelse... Hur avgör du enklast om det är dags att tanka, genom att titta på tankmätaren eller använda tidtagarur?

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Helt klart är telemetri en bra pryl inget snack om saken, men man klarar sig otroligt långt på bara en timer, visst krävs det några flygningar innan
    man vet på ett ungefär hur mycket den suger ur men sen kan man enkelt lägga sig på en rimlig tid.
    Men även det som så många andra saker med radios så är det va man själv känner sig bekväm med.

    //ot
    Har kört måånga mil på tripmätaren när jag haft icke fungerande tankmätare och det fungerar. ungefär samma sak

  20. #20
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Det kan vara en djungel helt klar, men frågan är inte om det kanske kan bli en dx8 .
    Då en annan är lite datanörd så frågar jag så här finns det någon radio som man kam programmera via pc
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

Liknande ämnen

  1. Köpa Radio, men vad..
    Av harmon i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 18:34
  2. Ny Radio
    Av gin i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 23:25
  3. Köpa radio???
    Av Fredrik Lundberg i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 18:19
  4. Radio
    Av klampe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:44
  5. Radio
    Av Perjos i forum Helikopter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •