Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp med set-up av vinklar på Cub

  1. #1

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Hjälp med set-up av vinklar på Cub

    Håller på med ett pinnabygge med E-flites Supercub 25e som förebild. Hade säkert blivit betydligt mindre kostsamt att köpa den färdig men alls inte lika roligt. Det här är mitt första bygge och har inte hållit på med RC-flyg någon längre tid. Nog om bakgrunden...

    Jag inser nu när jag kommit till motorfäste och montering att jag nog borde ha tänkt mer i detalj på detta redan från början... men men, man lär sig.


    (Större bild här)

    Så, frågan är har jag fattat det rätt med alla vinklar etc. Har dragit centrumlinjen. Vingen har en positiv 1,25° vinkel, horisontalstabben i linje (men går att skruva upp/ner efter behov) och motorn ca 3° down-thrust och ca 2° högerställd. Med dessa vinklar ser nosen ut att luta väldigt (ialla fall några grader) nedåt vilket väl inte är optimalt.

    Kommer det att fungera tror ni? Något som behöver korrigeras?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	s-cub-9824.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	64,3 KB 
Id:	28331  

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Är bara stabben parallell med datumlinjen, så ska nog detta inte vara några problem...

    Kolla också bakifrån att vingen och stabben inte är skeva. Möjligen kan vingspetsarna vara lite skränkta uppåt för att få bättre respons i svängar, samt minska stalltendenserna.
    Retroholic!

  3. #3

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Stabben alltid parallell med datumlinjen, är det en grundregel att följa? Vingspetsarna är skränkta efter konstens alla regler (!) och så ska det ju vara dubbla vingstöttor som stadgar upp det hela. En aning dihedral (ca 1-1,5°) tänkte jag ha på vingarna. Men skönt att jag inte gjort bort mig helt då iaf

    Och tackar för infon!

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Du kan ju kolla när du gör premiären, stiger planet vid motorpådrag och sjunker mycket vid motoravdrag, så har du förmodligen motorn för lite vinklad neråt.
    Är allt rätt så ska hastigheten inte påverka stig-sjunktendenserna.
    Retroholic!

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Motorrikningen beror rätt mycket på vingprofilen och ska vara distinkt nedåt vid clark-y-profil (som en cub har i original).
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Motorrikningen beror rätt mycket på vingprofilen och ska vara distinkt nedåt vid clark-y-profl (som en cub har i original).
    Cuben har vingprofilen USA 35B, inte Clark Y.
    Behovet av motornedriktning har mer att göra med de inbördes anfallsvinklarna mellan vingen och stabilisatorn än valet av vingprofilen. Ju större inbördes vinkel ju större nedåtriktning av motorn behövs.

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Cuben har vingprofilen USA 35B, inte Clark Y.
    Behovet av motornedriktning har mer att göra med de inbördes anfallsvinklarna mellan vingen och stabilisatorn än valet av vingprofilen. Ju större inbördes vinkel ju större nedåtriktning av motorn behövs.
    Ja det är rätt profilen heter USA 35B, men faktum kvarstår, om man har en vingprofil med plan undersida vill den gärna "ballonga" dvs stiga vid gaspådrag. Detta årgärdas bäst genom att rikta ner motorn. Jag bytte vinge på min BlueStick 20 från den medföljande med plan undersida, till en symmetrisk NACA 0018, och fick rikta om motorn från cirka 4 grader ner till neutralt i höjdled.
    I bägge fallen var både stabbe och vinge parallella med centrumlinjen.


    Här skillnaden mellan profilerna:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Clark_Y_vs_USA_35B_Airfoils.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	47,9 KB 
Id:	28794
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2012-04-30 klockan 09:58. Anledning: Bild
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ja det är rätt profilen heter USA 35B, men faktum kvarstår, om man har en vingprofil med plan undersida vill den gärna "ballonga" dvs stiga vid gaspådrag. Detta årgärdas bäst genom att rikta ner motorn. Jag bytte vinge på min BlueStick 20 från den medföljande med plan undersida, till en symmetrisk NACA 0018, och fick rikta om motorn från cirka 4 grader ner till neutralt i höjdled. I bägge fallen var både stabbe och vinge parallella med centrumlinjen.
    ...
    m.v.h. //Fredrik
    Resultatet du observerat är helt korrekt men slutsatsen du drog är felaktig.
    Det som hände när du bytte vinge till en med semisymmetrisk profil men behöll vingen och stabbe parallell med kroppens centrumlinje är att du minskade vinkelskillnaden mellan stabben och den vinkel där vingen ger noll lyftkraft. En vingprofil med nära plan undersida som Cubens ger noll lyftkraft vid ca -3 till -4 grader. Byter man till en semisymmetrisk profil som ger noll lyftkraft vid cirka -1 till -2 grader så minskar den inbördes relativa anfallsvinkeln mellan stabbe och vinge vilket ger mindre tendens för flygplanet att stiga vid gaspådrag. Som sagt stigtendenserna har inte å mycket med profilvalet att göra även om det är en vanlig missuppfattning att så är fallet.

  9. #9

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ok, jag bestämde mig för 1,5° angreppsvinkel på vingen, motorn 4° nedåt och 2,5° höger. Vingprofilen är nästan helt plan med något konkav undersida, ytterst lite. När den kommer upp får utvisa om något behöver ändras vilket låter sig göras. Vingytan/bredden är större än original (relativt sett) tror jag iaf. Hur kommer detta att påverka luftegenskaperna? Ökad bärighet rimligen, eller?

    Mitt beslut baserar sig på följande som jag hittade på RCGroups och det verkade vara hyfsad samsyn där.
    "1.5 to 2 degrees positive on the wing relative to the stab.
    3 to 5 degrees down thrust and
    2 to 3 degrees right thrust in the engine.
    If you need a load of down thrust, reduce the incidence. They are just fighting each other."

Liknande ämnen

  1. hjälp t-rex 450
    Av per i forum Helikopter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 08:23
  2. ESC Hjälp
    Av Wertiqus i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 17:07
  3. hjälp
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 16:16
  4. hjälp
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 15:45
  5. Hjälp. TT pro 40
    Av chrisvås i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •