Reklam

Resultat 1 till 10 av 10

mne: Strmfrsrjning med backup

Standard Strmfrsrjning med backup

Hej!

Jag har en 5m Dg600 som ska upp i sommar och nu har jag kommit spass lngt att det r dags att stoppa in mottagare och accar.

Jag har hittat en intressant artikel (http://www.rcaerotowing.com/2424-sep...ding-gear.html) om att man p strre seglare br kra med en separat strmfrsrjning till landningsstllet och mottagare pga stllet fr jobba hrt och det r inte helt ovanligt med haveri av landningsstllet. Jag antar att man r rdd fr att servot havererar och en ev kortslutning i servot kan verbelasta mottagaren och drmed leda till en otrevlig avslutning av dagen.
    Tycker detta lter som en billig bra frskring s jag kper resonemanget.

Nu Till mitt problem..... Med avseende p ovanstende s har jag bestmt mig att kra 3 st 2s 2200mah accar i krran, acce 1 till stllet och acce 2 och 3 till mottagare.

Jag vill nu att acce 2 och 3 ska agera backup fr varandra, Hur lser jag detta ?

Det finns ju billigare "noname" produkter som sammankopplar 2 accar och kr backup om nu en acce skulle haverera osv, detta resulterar ju nu i att jag fr kra tre accar och en backup-mojng och tv ubec.

Sen finns det det fruktade alternativet Powerbox som kostar en del men som r bombskert.

Frstr att det r en trkig lsning ovan hehe men skulle verkligen uppskatta lite hjlp!! vad skall jag gra ?

Detta r min frsta shr stora krra, hur gr ni?

Tack p frhand!!!
    Senast redigerat av Banzaiville den 2012-04-17 klockan 16:18.

zablars avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare p Emric
    Klubb
    PMFK

Standard

Hej,

Du kan ju kolla in denna lsning:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99

Kanske kan vara ntt fr dig?

Standard

Har lst denna innan men frstr inte det till 100% men r nog inte riktigt det jag r ute efter, sen s har jag ju ingen motor heller men det spelar ju iofs mindre roll.

Knner mig lite orolig ver att jag kanske dels bygger in strre risker fr fel med s mycket mer utrustning n vad risken fr ett faktiskt acce haveri r. Lter konstigt men hoppas ni frstr mig hehe ;D

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

Standard

Jo men precis! jag har ju titta p lite olika dylika mojnger, just denna du visar anvnder en acce tills den r slut och vergr efter det till nsta.

Jag har kollat p denna : http://airmedia.se/index.php/el-arti...attery-hd.html men vgar man lita p detta fullt ut ?

Tnker i banorna att tv accar med vars en on/off brytare plus dual battery-mojng plus ubec med sin strmbrytare, knns som att jag kar sannolikheten fr fel och det brjar driva mig till vansinne vill bara bestllar grejjer och flyga nuuuuu!

Tack fr svaren

Standard

Jag tror att jag har hittat lsningen p mitt problem, miltiplex finare mottagare har backup funktion! Tjohoo!!

http://www.rokemodell.de/x-int/gb/pr.../mx55860gb.htm

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Jaha, och hur ofta slutar exempelvis ett bilbatteri att fungera, eller mottagarbatteri, Lipo, etc....?
    Det knns skrare med livrem och hngslen, men hur r det i verkligheten?

Min fisolofi () r att ha det s enkelt som mjligt. Ju frre enheter i en kedja - ju mindre saker kan g fel.

Skippa strmbrytare och anvnd exempelvis "Dean"-kontakter mellan batteri och mottagare. De nyper bra ihop och sitter hrt fast.

Annars blir det ltt att man vill ha backup till backuppsystemets backupp......... Mnga kontakter och mnga kretskort... och mnga presumtiva felkllor.

Kr Lipo - anvnd en 3- eller 5-Amp Regulator - koppla in en Lipomonitor s har Du koll p batteriet. Billigt, skert och enkelt.
    Tro aldrig att det sitter "finare" komponenter i exempelvis en "Emcotec"- eller "PowerBox"-regulator n vad du kan kpa lst fr 100 - 200 kr. Det r bara snyggare frpackat... Och hur ofta krnglar spnningsregulatorerna i bilen, datorn, ja praktiskt taget alla apparater som drivs med el?

KISS! Keep It Simple Stupid!

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Alternativt kan du skra pluskabeln till servot fr landningsstllet, skulle det pajja och servot "hnger sig" s brnner det skringen och sen kan du landa utan problem, bortsett frn landningsstllet...
    Har aldrig sjlv provat detta men de br funka om man dimensionerar skringen till landningsstllet rtt(s den orkar dra in/ut stllet men brinner vid haveri).
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Tack Ove! du drar upp precis dem saker som jag funderat ver!!

Hller med dig om att ett batteri sllan gr snder, nog aldrig upplevt pltsliga batteri haveri.......
    Frre enheter r nog definitivt rtt vg att g men ibland r det ltt att dra p sig sin smartemssa och knda ihop vrldens mest komplicerade ide hehe.
    Hoppas inte ngon tar illa upp fr att jag undra om man kunde lita p en srskilld produkt, har inget ont mot leverantren alls!

Jag tror att vad du talar om skrotiz r vl detta : http://www.rcaerotowing.com/2424-sep...ding-gear.html eller ????

Slutligen tror jag nu att jag kommer satsa p att kra 2x batteri-bec-mottagare separat bredvid varrandra och utnytja multiplex batterybacker, knns bra iaf hehe

Tackar fr bra svar!

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Oves magknsla r rtt s rtt, sger jag som har jobbat med MTBF-analys. Ju frre delar som kan fallera desto hgre MTBF. Bara om man kan visa att batteriet har mycket lgre livslngd n prylen mellan s vinner man p elektronik. Och i modellflygfallet mste man brja ta hnsyn till fallerande kontakter och dliga ldningar. Batteriet har en frdel och det r att livslngden gr att frutsga rtt bra fr vl hanterade LiPo, de blir ju successivt smre fr att kanske kasseras nr 70% av energin kan anvndas.
    mvh //Fredrik
    fredrik

Liknande mnen

1. Strmfrsrjning till kamera+vtx?
    Av slaffe i forum FPV Allmnt
    Svar: 13
    Senaste inlgg: 2013-08-12, 20:27
  2. Spektrum DX7 - Backup error
    Av BjorneJ i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2012-11-05, 21:58
  3. Strmfrsrjning till laddare