Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Strömförsörjning med backup

  1. #1

    Standard Strömförsörjning med backup

    Hej!

    Jag har en 5m Dg600 som ska upp i sommar och nu har jag kommit såpass långt att det är dags att stoppa in mottagare och accar.

    Jag har hittat en intressant artikel (http://www.rcaerotowing.com/2424-sep...ding-gear.html) om att man på större seglare bör köra med en separat strömförsörjning till landningsstället och mottagare pga stället får jobba hårt och det är inte helt ovanligt med haveri av landningsstället. Jag antar att man är rädd för att servot havererar och en ev kortslutning i servot kan överbelasta mottagaren och därmed leda till en otrevlig avslutning av dagen.
    Tycker detta låter som en billig bra försäkring så jag köper resonemanget.

    Nu Till mitt problem..... Med avseende på ovanstående så har jag bestämt mig att köra 3 st 2s 2200mah accar i kärran, acce 1 till stället och acce 2 och 3 till mottagare.

    Jag vill nu att acce 2 och 3 ska agera backup för varandra, Hur löser jag detta ?

    Det finns ju billigare "noname" produkter som sammankopplar 2 accar och kör backup om nu en acce skulle haverera osv, detta resulterar ju nu i att jag får köra tre accar och en backup-mojäng och två ubec.

    Sen finns det det fruktade alternativet Powerbox som kostar en del men som är bombsäkert.



    Förstår att det är en tråkig läsning ovan hehe men skulle verkligen uppskatta lite hjälp!! vad skall jag göra ?


    Detta är min första såhär stora kärra, hur gör ni?


    Tack på förhand!!!
    Senast redigerat av Banzaiville den 2012-04-17 klockan 16:18.

  2. #2
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Hej,

    Du kan ju kolla in denna lösning:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99

    Kanske kan vara nått för dig?

  3. #3

    Standard

    Har läst denna innan men förstår inte det till 100% men är nog inte riktigt det jag är ute efter, sen så har jag ju ingen motor heller men det spelar ju iofs mindre roll.

    Känner mig lite orolig över att jag kanske dels bygger in större risker för fel med så mycket mer utrustning än vad risken för ett faktiskt acce haveri är. Låter konstigt men hoppas ni förstår mig hehe ;D

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Standard

    Jo men precis! jag har ju titta på lite olika dylika mojänger, just denna du visar använder en acce tills den är slut och övergår efter det till nästa.

    Jag har kollat på denna : http://airmedia.se/index.php/el-arti...attery-hd.html men vågar man lita på detta fullt ut ?

    Tänker i banorna att två accar med vars en on/off brytare plus dual battery-mojäng plus ubec med sin strömbrytare, känns som att jag ökar sannolikheten för fel och det börjar driva mig till vansinne vill bara beställar grejjer och flyga nuuuuu!

    Tack för svaren

  6. #6

    Standard

    Jag tror att jag har hittat lösningen på mitt problem, miltiplex finare mottagare har backup funktion! Tjohoo!!

    http://www.rokemodell.de/x-int/gb/pr.../mx55860gb.htm

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jaha, och hur ofta slutar exempelvis ett bilbatteri att fungera, eller mottagarbatteri, Lipo, etc....?
    Det känns säkrare med livrem och hängslen, men hur är det i verkligheten?

    Min fisolofi () är att ha det så enkelt som möjligt. Ju färre enheter i en kedja - ju mindre saker kan gå fel.

    Skippa strömbrytare och använd exempelvis "Dean"-kontakter mellan batteri och mottagare. De nyper bra ihop och sitter hårt fast.

    Annars blir det lätt att man vill ha backup till backuppsystemets backupp......... Många kontakter och många kretskort... och många presumtiva felkällor.

    Kör Lipo - använd en 3- eller 5-Amp Regulator - koppla in en Lipomonitor så har Du koll på batteriet. Billigt, säkert och enkelt.
    Tro aldrig att det sitter "finare" komponenter i exempelvis en "Emcotec"- eller "PowerBox"-regulator än vad du kan köpa löst för 100 - 200 kr. Det är bara snyggare förpackat... Och hur ofta krånglar spänningsregulatorerna i bilen, datorn, ja praktiskt taget alla apparater som drivs med el?

    KISS! Keep It Simple Stupid!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #8
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Alternativt kan du säkra pluskabeln till servot för landningsstället, skulle det pajja och servot "hänger sig" så bränner det säkringen och sen kan du landa utan problem, bortsett från landningsstället...
    Har aldrig själv provat detta men de bör funka om man dimensionerar säkringen till landningsstället rätt(så den orkar dra in/ut stället men brinner vid haveri).
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  9. #9

    Standard

    Tack Ove! du drar upp precis dem saker som jag funderat över!!

    Håller med dig om att ett batteri sällan går sönder, nog aldrig upplevt plötsliga batteri haveri.......
    Färre enheter är nog definitivt rätt väg att gå men ibland är det lätt att dra på sig sin smartemössa och knåda ihop världens mest komplicerade ide hehe.
    Hoppas inte någon tar illa upp för att jag undra om man kunde lita på en särskilld produkt, har inget ont mot leverantören alls!

    Jag tror att vad du talar om skrotiz är väl detta : http://www.rcaerotowing.com/2424-sep...ding-gear.html eller ????


    Slutligen tror jag nu att jag kommer satsa på att köra 2x batteri-bec-mottagare separat bredvid varrandra och utnytja multiplex batterybacker, känns bra iaf hehe

    Tackar för bra svar!

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Oves magkänsla är rätt så rätt, säger jag som har jobbat med MTBF-analys. Ju färre delar som kan fallera desto högre MTBF. Bara om man kan visa att batteriet har mycket lägre livslängd än prylen mellan så vinner man på elektronik. Och i modellflygfallet måste man börja ta hänsyn till fallerande kontakter och dåliga lödningar. Batteriet har en fördel och det är att livslängden går att förutsäga rätt bra för väl hanterade LiPo, de blir ju successivt sämre för att kanske kasseras när 70% av energin kan användas.
    mvh //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Strömförsörjning till kamera+vtx?
    Av slaffe i forum FPV Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 20:27
  2. Spektrum DX7 - Backup error
    Av BjorneJ i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-05, 21:58
  3. Strömförsörjning till laddare
    Av Linuus i forum Batterier och Laddare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •