Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

mne: Sjlvgranskningsrtt fr flygfoto!

Standard

Jo, fast det kan man ju gra ven utan sjlvgranskningsrtt. Sitter det ngon militrnisse och kollar Youtube, Facebook och Instagram och sedan letar upp garen till bilderna och frgar om denne har sjlvgranskningsrtt om man t.ex. filmat en ng med maskrosor? Vad hnder om man inte har det? Blir man arkebuserad d, fr att man filmat maskrosor (frn luften) utan att ha sjlvgranskningsrtt?

Scenario A: Du har inte sjlvgranskningsrtt men har publicerat filmer p en ng med vackra maskrosor + lite trdtoppar + fluffiga moln. Vem jagar upp dig fr att kolla att du har rtt att granska detta material? Vad hnder nr det framkommer att man inte har rtt att sjlvgranska?

Scenario B: Du har sjlvgranskningsrtt och har publicerat filmer p en ng med vackra maskrosor + lite trdtoppar + fluffiga moln. Vem jagar upp dig fr att kolla att du har rtt att granska detta material? Vad hnder nr det framkommer att man har rtt att sjlvgranska? Fr man tumme upp p Youtube?

Scenario C: Du filmar ett militrt skyddsomrde dr hemliga rymdskepp frn Plejaderna frvaras och testflygs av supersoldater + kungen och Noppe. Vem jagar upp dig fr att kolla att du har rtt att granska detta material? Vad hnder nr det kommer fram att man saknar tillstnd till sjlvgranskning?

Scenario D: Du filmar ett militrt skyddsomrde dr hemliga rymdskepp frn Plejaderna frvaras och testflygs av supersoldater + kungen och Noppe. Vem jagar upp dig fr att kolla att du har rtt att granska detta material? Vad hnder nr det framkommer att man har rtt att sjlvgranska? Fr man tumme ner p Youtube?

Konsekvenserna i scenario C och D borde bli likvrdiga, medan scenario A och B aldrig borde intrffa? S vilken praktisk funktion fyller sjlvgranskningsrtten?

Det blir lite som att man mste ha krkort fr att kra bil. Fr att f krkort skriver man till transportstyrelsen och sger att man kan kra bil och att man tycker det r kul, varp de skickar hem ett krkort.

Reg.datum
    Jun 2013
    Inlgg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hkaklubben - Halmstad

Standard

Haar fr mig flera mnniskor redan ftt hra frn frsvaret sjlva att de r vldigt belastade och inte har tid att granska alla s de bryr sig inte om man anvnder sunt frnuft inte lgger upp filmer p militrbaser och andra skyddsobjekt.

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Jag har, sedan flera r tillbaka, ett tillstnd fr upptagning av bilder/filmer frn modellfarkost. Detta tillstnd, med sjlvgranskningsrtt, r utstllt av Frsvarsmakten och r vare sig regions- eller tidsbegrnsat. Jag har tagit ngra foton av modellflygflt runt om i landet och ven publicerat dem. Kopior av dessa frvarar jag fr framtida behov.
    Det frekommer att jag ven filmar frn luften men att ta bilder eller filmer av ngot som jag misstnker r olmpligt skulle inte falla mig in. Jag r mycket rdd om detta tillstnd som dessutom lr vara lite unikt i dagens tillstndsvrld.
    Tyvrr s har nog allt filmande frn luften p alla mjliga men ven omjliga (olmpliga) platser gjort att vi snart fr restriktioner och begrnsningar som vi aldrig kan leva upp till. Det verkar som att man mste vara bst i alla lgen, anvnda sitt absolut smsta omdme och ligga p grnsen hela tiden vad gller skerhet och ansvar. Dyker det upp en artikel om busflygningar med en multikopter s nog fasen r det journalistens fel att han befann sig just dr. Trillar det ner en multikopter p en landsvg, vad fasen den nu skulle vara dr fr, s nog blir det bilistens fel fr att han fanns p vgen.
    Nr ska vi brja ta ansvar fr vra handlingar, tnka efter vad vi sysslar med och leva drefter. Det r en hobby och nog fasiken ska vi vl kunna inrtta oss ngorlunda till vra lagar och frordningar och inte tnja p dem i alla lgen. Det kommer bara att sl tillbaka p oss. Detta r mitt enda inlgg i denna trd.

Ha en skn sommar.
    Kay krut

Standard

Tillstnd kan dras in lika fort som de godkndes. Kommer det nya regler/lagar som inte gamla tillstnd uppfyller s vips r du utan, eventuellt "nedgraderat". Det r skert ett "tillsvidare-tillstnd"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Googlar jag p sjlvgranskningsrtt fr jag fram en lnk till Frsvarsmaktens hemsida dr man kan f mer info och kontaktvgar angende flygfoto
    http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-m...fotografering/

Standard

Ja, det r inte s konstigt med tanke p att det r de som utfrdar tillstnden...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg
    Jag fr inte flyga ver krnkraftverket i Oskarshamn (wow - big surprise)

men ver Solliden sa dom ingenting....kungen here I come FPV-stylee

//UndCon
    Mrkligt, Solliden blev skyddsobjekt redan 1996 och svitt jag vet r det fortfarande p det viset.

Standard

Ja visst r det bra nr inte ens militren sjlva vet vad som gller - det var lite kul faktiskt nr jag sa att hans verbeflhavare var dr rtt ofta.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlgg
    Jag har, sedan flera r tillbaka, ett tillstnd fr upptagning av bilder/filmer frn modellfarkost. Detta tillstnd, med sjlvgranskningsrtt, r utstllt av Frsvarsmakten och r vare sig regions- eller tidsbegrnsat.
    Ett tillstnd som varken r tids- eller regionsbegrnsat r intressant? Samtliga jag har varit i kontakt med stller endast ut tillstnd i ett r i taget och endast fr de regioner som ligger under deras ansvar. Om man har tillstnd fr hela landet borde detta endast kunna utfrdas av HKV.

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Jo, visst kan det kanske lta intressant men tyvrr utfrdar Frsvarsstaben inte lngre liknande tillstnd. Senast jag var i kontakt med Myndigheten, fick jag till svars att jag hade ju ett gllande tillstnd och att jag skulle vara rdd om det.

Jag var ganska tidig med att ska tillstnd fr flygfotografering. Mina frsta bilder tog jag med en Instamatic-kamera och med ett Transfunk-servo som utlsare, fastsatt p ryggen p en Goldberg Senior Falcon. Detta var p sjuttiotalet och "kalla krigets dagar" och tillstnden varade d bara ett r i taget. Varje r fick jag frnya det om jag ville behlla mjligheten att fotografera frn lufthavet. Tydligen trttnade man hos Frsvarsmakten p att skriva ut tillstnd till mig varje r och tidigt 2000-tal s gav man mig ett tillstnd som inte r vare sig regions- eller tidsbegrnsat. Detta tillstnd kan nog i dag betraktas som lite unikt och jag r mycket rdd om det, vilket ocks jag skrev om i tidigare inlgg. Ngon ppekade vnligt att detta tillstnd bara r tillsvidare. Helt riktigt, mitt tillstnd har ingen "bst fre-datum" De flesta tillstnd av liknande art, oavsett om det r flygfototillstnd, krkort, pass eller liknande kan naturligtvis dras in om tillstndshavaren missbrukar det. Skillnaden r att ett tidsbegrnsat tillstnd frfaller p en given datum. Mitt tillstnd frfaller d jag missbrukar det eller om Myndigheten infr andra regler och frordningar.

Om nu vra tillstnd r tidsbegrnsade eller ej s finns det fortfarande regler som vi frbundit oss att flja fr att f behlla tillstnden. Bryter vi mot dessa och publicerar olmpliga bilder eller liknande, s ryker tillstnden nd, oavsett om de har tidsbegrnsning eller ej.

Vnner, vi syns p stersundstrffen med kamera p flygplanet och tillstndet i bakfickan!

Kay krut

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    282
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Handlggningstiden var en mnad fr att jag skulle f sjlvgranskningsrtt fr ett ln under ett r.

/Ingemar

Liknande mnen

1. Flygfoto!
    Av Defuncta i forum Allmnt
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2013-01-06, 14:12
  2. Frgor ang flygfoto!
    Av Defuncta i forum Allmnt
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2012-10-12, 17:31
  3. Bestllning av fpv med flygfoto/filmning??
    Av Jensus i forum FPV Allmnt
    Svar: 16
    Senaste inlgg: 2012-07-09, 00:00
  4. Elsegel flygfoto
    Av Peterax i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2011-01-10, 19:34
  5. Flygfoto och radio?
    Av Zelle i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2009-02-23, 20:18

Behrigheter fr att posta