Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Flygt i nederbörd?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Flygt i nederbörd?

    Hej
    Har just varit ute o flugit lite i lätt snöfall. Har en kinamodell en TW, Supersonic 746 som redan varit med om det mesta och jag riskerar gärna lite för att få komma ut o flyga. Frågan är, hur sannolikt är det att mottagare mm kommer att lägga av helt av att den utsätts för fukt ibland. Jag har tex tidigare gjort ett antal mjuklandingar i pudersnö, med varierade grad av nosen ner i snön. Är tex kullagren i outrunnern av rosttrögt material? Hör gärna andras åsikter kring flygning i nederbörd...
    /Lars

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    11
    Jobb
    Fordonstekniker (bilmek)
    Klubb
    N/A

    Standard

    Hmm ren fukt/väta mot plygplanskroppen är nog safe så länge du inte kör ner mottagaren eller annan elektronik i snö/vatten.
    Lite smörja på motor efter våt flygtur är nog bra.
    Däremot fuktig luft vid kusten kan ju bära med sig salt så det kanske man ska undvika?

    Edit: Kom på en grej. Ska man utsätta elektroniken för fukt kan man ju ta isär tex mottagaren och lacka kretskortet. Finns nog speciell lack för kretskort?

    /Kristofer

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag flyger inte i direkt regn. då blir ju tex sändaren blöt o kan ge upp av den andledningen, men som idag, vid mycket lätt nederbörd. Min förhoppning är att mina billiga grejer tål det utan några dirketa åtgärder. Framme vid motorn blir det dock ibland rejält blött eftersom jag tex utnyttjat snön på en sjö i vintras att köra med skidor på, o när de gled för tungt så ställde sej ju den maskinen på näsan ofta och oxå som idag när jag landade in snö i motorn flera gånger.... men, att få in nån olja i lagren? verkar svårt.
    /Lars
    Senast redigerat av lekman den 2012-04-22 klockan 05:13.

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Man kan ju skydda fartreglage och mottagare genom att stoppa in dom i stora "partyballonger".
    Det är oftast inga problem med snö på vintern men man kan ha otur och då räcker en regndroppe som trycker sig in på fel ställe.... Sedan ska man ta ut allting när man kommer hem så att det får torka utan att det står kvar fukt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •