Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

mne: Allmnna installationsrd fr FPV-prylar?

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    661
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard Allmnna installationsrd fr FPV-prylar?

Har sett diverse rd och regler i olika trdar men inte haft vett att spara ned dessa.
    r det ngon som kan fylla p med rd och regler fr at f en bra installation av utrustningen.
    Tnkte att det vore bra att samla alla synpunkter p samma stlle.

// Mats w

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Minimera strningar genom att ha sndarantennen p FPV lngt ifrn mottagarantenn till rc-styrningen. Minimera strningar genom att ha separat matning.
    fredrik

Standard

Steg fr steg
    Det r viktigt att gra allting steg fr steg och att testa strning frn ny och oknd utrustning annan de installeras i modellen. Annars r risken stor att man installerar strkllor nra knslig materiel utan att veta om det. Det r ocks viktigt att gra ordentliga marktester med installerad utrustning i modellen fr att veta om rckvidden ndras allt eftersom ny materiel lggs till. Detta r srskilt viktigt vid installation av LRS-system kring 430-450MHz.

LC-filter
    Ett LC-filter r effektivt fr att ta bort strningar frn ESC och mjliggr anvndning av ett enda batteri. Det gr ofta installationen enklare och skrare.

Placering av antenner
    Vid placering av antenner (bde sndande och mottagande) r det viktigt att tnka p en del saker. Dels separation som freddan_6 nmnde men ven polarisation och nrhet till konduktiva material. Det gr inte att sga exakt hur man ska placera antennerna d det skiljer sig fr olika typer av flygning men det kan vara nyttigt att lsa p lite om polarisation fr att gra rtt. Sedan br antenner inte vara placerade nra konduktiva material (metall, kolfiber etc) d de str strlningsbilden runt antennen.

Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlgg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlgg
    LC-filter
    Ett LC-filter r effektivt fr att ta bort strningar frn ESC och mjliggr anvndning av ett enda batteri. Det gr ofta installationen enklare och skrare.
    Vad r ett LC-filter och hur ser ett sdant ut?

// Fredrik Wergeland

Standard

Detta r ett LC-filter la Sander Sassen: http://www.rcgroups.com/forums/showp...7&postcount=14

Ett LC-filter till min HK Mini Swift uppe till vnster i nedanstende bild.
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	101029@103616 IMAG0197.jpg 
Visningar:	241 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	28679

Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlgg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

Standard

Tackar . Det fr bli en liten bestllning hos Elfa med andra ord.

// Fredrik Wergeland

Standard

Jag kan rekommendera http://www.electrokit.com fr elektronik, de r bra mycket billigare n elfa i sm kvantiteter och billigare frakt. Jag tror ven att kjell.com har en hel del kondensatorer.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    661
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Behvs det om man kr med RangeVideos OSD?
    Den sgs ju kunna fungera som moderkort till rubbet: (Jag kommer att kra med Immersion 5,8 ghz/ 600 mW).
    Den skall kunna mata bde kamera och sndare fr huvudacken.
    Sedan kan det ju vara en frdel att ha kameran i gng ven efter att huvudacken storknat :-)

Tack fr svaren fr vrigt, trevlig helg p er.

// Mats Wergeland

Standard

RVOSD har bra filter och hittills har jag inte behvt ngot extra LC-filter. Men nr jag hade Eagle Tree OSD Pro var jag tvungen att anvnda LC-filter.

Liknande mnen

1. Mste ha prylar
    Av lassebetong i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2009-09-07, 20:42
  2. Vilka prylar ska jag ha?
    Av Boost III i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2008-11-10, 17:20
  3. Vad har ni nskat fr rc prylar i julklapp
    Av mds i forum Allmnt och Tips
    Svar: 42