Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Allmänna installationsråd för FPV-prylar?

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Allmänna installationsråd för FPV-prylar?

    Har sett diverse råd och regler i olika trådar men inte haft vett att spara ned dessa.
    Är det någon som kan fylla på med råd och regler för at få en bra installation av utrustningen.
    Tänkte att det vore bra att samla alla synpunkter på samma ställe.

    // Mats w

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Minimera störningar genom att ha sändarantennen på FPV långt ifrån mottagarantenn till rc-styrningen. Minimera störningar genom att ha separat matning.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Steg för steg
    Det är viktigt att göra allting steg för steg och att testa störning från ny och okänd utrustning annan de installeras i modellen. Annars är risken stor att man installerar störkällor nära känslig materiel utan att veta om det. Det är också viktigt att göra ordentliga marktester med installerad utrustning i modellen för att veta om räckvidden ändras allt eftersom ny materiel läggs till. Detta är särskilt viktigt vid installation av LRS-system kring 430-450MHz.

    LC-filter
    Ett LC-filter är effektivt för att ta bort störningar från ESC och möjliggör användning av ett enda batteri. Det gör ofta installationen enklare och säkrare.

    Placering av antenner
    Vid placering av antenner (både sändande och mottagande) är det viktigt att tänka på en del saker. Dels separation som freddan_6 nämnde men även polarisation och närhet till konduktiva material. Det går inte att säga exakt hur man ska placera antennerna då det skiljer sig för olika typer av flygning men det kan vara nyttigt att läsa på lite om polarisation för att göra rätt. Sedan bör antenner inte vara placerade nära konduktiva material (metall, kolfiber etc) då de stör strålningsbilden runt antennen.

  4. #4
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    LC-filter
    Ett LC-filter är effektivt för att ta bort störningar från ESC och möjliggör användning av ett enda batteri. Det gör ofta installationen enklare och säkrare.
    Vad är ett LC-filter och hur ser ett sådant ut?


    // Fredrik Wergeland

  5. #5

    Standard

    Detta är ett LC-filter á la Sander Sassen: http://www.rcgroups.com/forums/showp...7&postcount=14

    Ett LC-filter till min HK Mini Swift uppe till vänster i nedanstående bild.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101029@103616 IMAG0197.jpg 
Visningar:	330 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	28679

  6. #6
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Tackar . Det får bli en liten beställning hos Elfa med andra ord.

    // Fredrik Wergeland

  7. #7

    Standard

    Jag kan rekommendera http://www.electrokit.com för elektronik, de är bra mycket billigare än elfa i små kvantiteter och billigare frakt. Jag tror även att kjell.com har en hel del kondensatorer.

  8. #8


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Behövs det om man kör med RangeVideos OSD?
    Den sägs ju kunna fungera som moderkort till rubbet: (Jag kommer att köra med Immersion 5,8 ghz/ 600 mW).
    Den skall kunna mata både kamera och sändare fr huvudacken.
    Sedan kan det ju vara en fördel att ha kameran i gång även efter att huvudacken storknat :-)

    Tack för svaren för övrigt, trevlig helg på er.

    // Mats Wergeland

  9. #9

    Standard

    RVOSD har bra filter och hittills har jag inte behövt något extra LC-filter. Men när jag hade Eagle Tree OSD Pro var jag tvungen att använda LC-filter.

Liknande ämnen

  1. Måste ha prylar
    Av lassebetong i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 20:42
  2. Vilka prylar ska jag ha?
    Av Boost III i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 17:20
  3. Vad har ni önskat för rc prylar i julklapp
    Av mds i forum Allmänt och Tips
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •