Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 109

Ämne: Top Flite P40E Warhawk Gold Edition

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Top Flite P40E Warhawk Gold Edition

    I januari så var abstinensen ett faktum efter drygt ett år i träda. Några tafatta försök att bygga något i min alldeles för trånga lägenhet gjordes utan större framgång och fick därmed avvecklas.
    Då plötsligt uppenbarades ett annonstips från allas vår sotare. Jag sög på karamellen några timmar sedan var affären klar

    Efter lite logistik planering så var kärran betald och upphämtning ordnad, tack för det Christer L.

    Det blev, som rubriken säger, en Top Flite P40E Warhawk som i princip är helt träfärdig, komplett med Robart luftställ och sporrställ.

    Förra veckan blev en ARF kärra klar och luftdopad, så det var inte mer att be för än att plocka fram Warhawken och lägga upp den på skrivbordet.

    Gårdagen gick mest åt att börja planera hur och vart jag ska börja. Jag bestämde raskt att vingen blir den del jag ska börja arbeta med, då den tidigare byggaren gjort några egna special lösningar här och var som jag inte är nöjd med.

    Några bilder på hur projektet ser ut i skrivande stund följer.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03895.JPG 
Visningar:	317 
Storlek:	179,1 KB 
Id:	28715Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03896.JPG 
Visningar:	281 
Storlek:	159,9 KB 
Id:	28716Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03897.JPG 
Visningar:	290 
Storlek:	163,4 KB 
Id:	28717Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03898.JPG 
Visningar:	285 
Storlek:	177,6 KB 
Id:	28718Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03900.JPG 
Visningar:	302 
Storlek:	165,5 KB 
Id:	28719Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03901.JPG 
Visningar:	284 
Storlek:	151,6 KB 
Id:	28720Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03904.JPG 
Visningar:	274 
Storlek:	151,1 KB 
Id:	28721Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03905.JPG 
Visningar:	264 
Storlek:	138,2 KB 
Id:	28722
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2

    Standard

    Najs ett av mina favo plan....
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  3. #3
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Härligt att du är på G igen Ompa! (Och jag ställer alltid upp om du behöver något "utköpt"!!)

    P40 är man nog lite kär i också. Tänk om man kunde springa på något sånt här när man är ute och går i skogen/öknen:
    http://www.vintagewings.ca/VintageNe...iscovered.aspx


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HS-BTitle.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	28731

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Tomas!

    Vad skoj att se att du bygger igen. Det ska bli skoj att få följa tråden.

    Mvh Olov

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Rackarns kul att få se en
    byggtråd av dej igen!
    Ser ut att kunna bli en riktig höjdare detta...

    MVH Kent

  6. #6
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Tack för dom glada tillropen, känns verkligen roligt att vara på banan igen

    I går kväll så började jag med att såga bort skevrodren från vingen som redan var dit limmade. Fortsatte även med det hembyggda linkaget till klaffarna och karvade bort dessa. Klaffarnas var för övrigt också redan limmade mot vingen, men den gångjärns konstruktionen var mer än förbryllande och var väldigt simpel att knäcka bort. Tror dom gångjärnen var limmade med UHU Hart balsa lim och sedan en liten bit tunn glasfiberväv. Dessutom låg dessa gångjärn på utsidan av klaff och vinge
    Vidare har jag också börjat skära bort delar av plankningen där byggare X gjort lite egna genomförningar samt karvat bort plankning runt några skador som uppkommit. Kommer byta plankningen där.
    Vidare så har jag lokaliserat vart servobrunnarna till klaffarna ska vara och ska i det närmaste skära upp plankningen där.

    Bilder kommer, men kameran står för tillfället på laddning
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #7
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Härligt att du är på G igen Ompa! (Och jag ställer alltid upp om du behöver något "utköpt"!!)

    P40 är man nog lite kär i också. Tänk om man kunde springa på något sånt här när man är ute och går i skogen/öknen:
    http://www.vintagewings.ca/VintageNe...iscovered.aspx


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HS-BTitle.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	28731
    Christer, har nu läst igenom länken/artikeln o Kittyhawken, oerhört intressant
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #8

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Härligt att se att du är tillbaka på banan igen! Behöver du något så är det bara att höra av dig! :-) Göran

  9. #9
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Härligt att se att du är tillbaka på banan igen! Behöver du något så är det bara att höra av dig! :-) Göran
    Tack Göran.
    Märkte precis att mitt CA lim har gått ur tiden. Är som sirap. Funderar också på spackel, såg att MBS har följande spackel och funderar nu på hur detta är:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pf-200.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	37,3 KB 
Id:	28755
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #10

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Tack Göran.
    Märkte precis att mitt CA lim har gått ur tiden. Är som sirap. Funderar också på spackel, såg att MBS har följande spackel och funderar nu på hur detta är:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pf-200.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	37,3 KB 
Id:	28755
    Jag kan verkligen rekommendera det spacklet. Väldigt lätt att arbeta med. :-)

    Göran

  11. #11
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Jag kan verkligen rekommendera det spacklet. Väldigt lätt att arbeta med. :-)

    Göran
    Perfekt. Då lägger jag en beställning på lim och spackel under dagen
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #12
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Då hare det blivit lite gjort i dag.
    Har trimmat upp ordentligt i vingen där luckorna för klaff servona ska sitta. Plankar om då det var en del sprickor i detta område av plankningen.

    Vidare så har jag lagat plankningen i bakkant av vingen där det hembyggda klaff linkaget gått genom plankningen. Fick också förstärka upp dom två innersta spryglarna då dom var rätt så illa tilltygade.

    Bifogar också lite bilder på de bort sågade skevrodren samt dom borttagna klaffarna inklusive det hembyggda linkaget. Man ser även på klaffarna där gångjärnen tidigare var "nedsänkta" i plankningen.

    Det var väll i princip det som hans med idag. Nu stundar de sedvanliga sysslorna innan det är dags att far väster ut till jobbet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03908.JPG 
Visningar:	159 
Storlek:	195,9 KB 
Id:	28760   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03907.JPG 
Visningar:	168 
Storlek:	159,4 KB 
Id:	28761   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03912.JPG 
Visningar:	159 
Storlek:	179,8 KB 
Id:	28759   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03913.JPG 
Visningar:	164 
Storlek:	197,3 KB 
Id:	28758   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03909.JPG 
Visningar:	151 
Storlek:	178,8 KB 
Id:	28756  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03917.JPG 
Visningar:	143 
Storlek:	171,2 KB 
Id:	28763   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03918.JPG 
Visningar:	149 
Storlek:	183,4 KB 
Id:	28762   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03911.JPG 
Visningar:	144 
Storlek:	175,1 KB 
Id:	28764   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03910.JPG 
Visningar:	151 
Storlek:	181,9 KB 
Id:	28765  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #13
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Då var även nytt Ca-lim och spackel beställt

    En fundering.
    Ska jag behålla befintligt skev linkage, eller ska jag bygga om och använda separata servon till skevrodren?
    Var läääääänge sedan jag byggde något med ett servo och massa linkage till skevstyrningen, så jag vill lyssna på er och insupa era tankar och erfarenheter innan jag sätter kniven i plankningen igen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03914.JPG 
Visningar:	145 
Storlek:	161,0 KB 
Id:	28767
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #14

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Då var även nytt Ca-lim och spackel beställt

    En fundering.
    Ska jag behålla befintligt skev linkage, eller ska jag bygga om och använda separata servon till skevrodren?
    Var läääääänge sedan jag byggde något med ett servo och massa linkage till skevstyrningen, så jag vill lyssna på er och insupa era tankar och erfarenheter innan jag sätter kniven i plankningen igen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03914.JPG 
Visningar:	145 
Storlek:	161,0 KB 
Id:	28767
    Hej Tomas!

    Är det inte större risk för glapp om man har ett servo och en massa länkage?

    /Olov

  15. #15
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Tomas!

    Är det inte större risk för glapp om man har ett servo och en massa länkage?

    /Olov
    Det är det med glapp jag är lite fundersam över. Jag har tidigare byggt några TF kärror i samma serie, där brydde jag mig aldrig ens om att dra detta linkage.

    Min tanke var mest att nu när det redan är byggt som det är, om man ska låta det vara??
    Magkänsla säger ta bort och sätt i separata servon för varje skev...

    Men vill ändå höra vilka åsikter ni andra har, vel Pelle som man är
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #16
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tjena Ompa.

    Montera dubbla servon, då får du den bästa överföringen.
    /Lelle

  17. #17
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Tjena Ompa.

    Montera dubbla servon, då får du den bästa överföringen.
    Sätter skalpellen i vingen idag!!!
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #18
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Då var linkaget för skevrodren demonterade. Samtidigt tur i oturen eller hur man ska uttrycka sig. Det visade sig att tidigare byggare INTE hade låst/limmat muttrarna till vinkeloken i vingen. Kunde ju blivit spännande vid flygning om skruv/mutter lossnade och skevroderen inte ville vara med längre. Eller ännu hellre hängt sig i en inte allt för trevlig position...

    Kommer även passa på i det snaraste att bygga en brygga vid vingroten för en sk D-Sub kontkt för vingens samtliga fyra servon. Där av den lite större ur-kapningen till vänster på första bilden.

    Nu måste jag börja leta efter lämpligt material (hårdträ eller plywood) att göra servofästen för skev och klaff servon.

    Så här ser vingen ut nu iaf.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03919.JPG 
Visningar:	135 
Storlek:	146,7 KB 
Id:	28873 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03920.JPG 
Visningar:	139 
Storlek:	162,4 KB 
Id:	28874 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03921.JPG 
Visningar:	132 
Storlek:	161,2 KB 
Id:	28875
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #19

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Tomas!

    Det där med D-subkontakten ser jag fram emot hur du löser. Jag har nämligen en sådan som ligger i lådan och väntar på montering. Jag har 6 servon i vingen plus lite kablage för en diod som ska in i kroppen och då kändes en D-sub lysande. Då är det bara att ta fram popcornen, en pilsner och luta sig tillbaka och se vad jag ska "stjäla" för lösning från dig.

    Mvh Olov

  20. #20
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    För att stilla din "iver" att knycka idéer till din kärra Olov, kommer några axplock från tidigare kärror med samma lösning.

    Bilderna är från min KMP P47 Thunderbolt samt ESM F4U Corsair. Tror, om jag inte missminner mig, att i bägge dessa fall använde jag D-Sub 15poliga kontakter. I min FW 190 var det nog en D-Sub 25polig kontakt.

    Som bonus material slänger jag med några bilder från cockpit på min numer tyvärr bortgångna FW190...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0486.JPG 
Visningar:	324 
Storlek:	80,3 KB 
Id:	28878 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0488.JPG 
Visningar:	323 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	28879 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0487.JPG 
Visningar:	309 
Storlek:	78,4 KB 
Id:	28880 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02198.JPG 
Visningar:	326 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	28881 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02196.JPG 
Visningar:	299 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	28882 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02195.JPG 
Visningar:	292 
Storlek:	57,8 KB 
Id:	28883 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00947.JPG 
Visningar:	317 
Storlek:	90,4 KB 
Id:	28885 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00959.JPG 
Visningar:	297 
Storlek:	80,7 KB 
Id:	28884
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. BSI CA-lim foam-safe thin Super-Gold
    Av sir_ogrim i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 20:04
  2. TBS Discovery X8 Edition
    Av Lassekar i forum Octo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 20:52
  3. Top-Flite's : P-40 Warhawk 60 ARF
    Av Gazoline i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 13:01
  4. P40E-Warhawk
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 17:42
  5. HET P40 Warhawk..
    Av ssn i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •