Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fråga angående APCs elpropellrar

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Fråga angående APCs elpropellrar

    Hej!

    Är det någon som kan beskriva vilken skillnaden är om jag använder en APC wide electric jämfört med en APC thin elecric med allt annat lika utom propellern?

    Mvh Olov

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Wide electric är bättre att hovra med, och drar mer ström. Du kan gå ner i längd ~10% om du använder wide. De skyfflar mer luft bakåt jämfört med thin vid samma längd. Ungefär som en vinge med stor korda har större bärkraft.

    En 11x12 Wide electric motsvarar ungefär 12x12 thin electric i ström.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Wide electric är bättre att hovra med, och drar mer ström. Du kan gå ner i längd ~10% om du använder wide. De skyfflar mer luft bakåt jämfört med thin vid samma längd. Ungefär som en vinge med stor korda har större bärkraft.

    En 11x12 Wide electric motsvarar ungefär 12x12 thin electric i ström.
    mvh //Fredrik
    Tack för svaret Fredrik!

    Anledningen till att jag frågar är att jag blev lite förvånad/besviken när jag mätte dragkraften på min elsetup. Jag hade räknat med ca 9-9,5 kg dragkraft men lyckas bara få lite drygt 8 kg. När jag tittar på propellern (19x12) och jämför med de bilder jag kan hitta på nätet börjar jag misstänka att jag har fått en wide trots att jag beställde en thin electric. När jag varvar upp motorn till maxvarv (ca 7 000 varv/min) så blir det ett markant annorlunda ljud från propellern de sista ~25% och jag börjar fundera på om propellern så att säga "släpper" i slutet av varvtalsregistret. Har du eller någon annan erfarenhet av detta?

    Mvh Olov

  4. #4

    Standard

    Inget vetenskaplig eller beräkningar, bara erfarenhet som du frågade:
    Om du menar vad jag tror så ja, ju närmare "fyrkantig" propeller jag använt desto sämre biter den i luften när man ska starta; det "greppar" först när farten blivit hög.
    Med sådan blir start på delgas och när farten blivit tillräcklig kan man dra på. Behöver man inte farten så kan det vara bättre öka diam. o minska stigningen i stället.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kan du mäta ström, spänning, effekt och varv vid flygning så kan du ju räkna ut om propellern släpper (stallar) eller fungerar när du flyger.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Kan du mäta ström, spänning, effekt och varv vid flygning så kan du ju räkna ut om propellern släpper (stallar) eller fungerar när du flyger.
    mvh //Fredrik
    Hej Fredrik!

    Nej, det kan jag tyvärr bara göra på backen. Om jag nu kunde göra det i luften, hur vet jag med hjälp av dessa mätvärden att propellern släpper? Kan man inte göra samma sak på backen?

    Mvh Olov

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Visst kan du mäta enbart på marken, tyvärr drabbas du då lätt av stallning, som du inte drabbas av vid mätning under flygning. Uteffekt fås ur lufthastighet * dragkraft. Vid stallning ökar skillnad mellan inmatad och utmatad effekt.
    Det finns en onlinekalkulator. Den jag brukade använda är borta, här finns en ny som ser ut att fungera, förutom att den inte tar hänsyn till stallning.
    http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Man kan i teorin få indikation på när propstall kan börja göra sig påmind genom att mata in uppgifter i ecalc http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm?ecalc

    /Bo

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Visst kan du mäta enbart på marken, tyvärr drabbas du då lätt av stallning, som du inte drabbas av vid mätning under flygning. Uteffekt fås ur lufthastighet * dragkraft. Vid stallning ökar skillnad mellan inmatad och utmatad effekt.
    Det finns en onlinekalkulator. Den jag brukade använda är borta, här finns en ny som ser ut att fungera, förutom att den inte tar hänsyn till stallning.
    http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm
    Tack Fredrik!

    Efter att jag använt det verktyg som du länkat till blir jag än mer övertygad om att min propeller stallar.

    /Olov

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    Man kan i teorin få indikation på när propstall kan börja göra sig påmind genom att mata in uppgifter i ecalc http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm?ecalc

    /Bo
    Hej Bo!

    Tack för länken. Det var många uppgifter som skulle fyllas i. Vi får se om jag reder ut det hela.

    Mvh Olov

Liknande ämnen

  1. Fråga angående Tull och Hobbyking
    Av Timtimtim i forum Hobbyshoppar
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 08:56
  2. fråga angående lipoack
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 00:41
  3. fråga angående upp laddning av batteriaccar
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 22:35
  4. Fråga angående EDF
    Av sm3xrq i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •