Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Trainerfrågor, skevroder, servon

  1. #1

    Standard Trainerfrågor, skevroder, servon

    Fick en gammal trainer av en kompis.
    I nosen sitter det en Magnum GP 25 som verkar vara i bra skick och om jag får den att gå så går jag igenom resten av planet.
    Spännvidden är runt 120-125cm

    Men den är bara på 3 kanaler.
    Eftersom klädseln ändå ska bort så tänkte jag att den kan få skevroder.
    Kan jag göra skevrodren efter ungefär samma proportioner som på min Thunder Tiger Trainer 60?
    Ett eller två skevservon?
    Vilka servon rekomenderas till skev, trottel och sida?
    Mest troligt kommer den få sporrhjul kopplat till sidrodret istället för noshjul.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Till en .25-stor flygare fungerar bra 20-50grams servo. Behöver du spara vikt så är Hitec HS81 kalasbra, jag har dem i en poison med J'en .37. Annars är normalservo (t.ex. Futaba 3003, Hitec 422) också funkis. Till skev i samma propotion som TT Trainer 60: Det går bra att bygga lite mindre korda än till TT60, kanske 30-40mm, Det går bra med ett servo i mitten, bara du får till stötstängerna utan flex. Eller enklare att installera, ett servo i varje vinge, välj i så fall de små (HS-81). Jag gillar sporrhjul, det är enklare att veta när farten är rätt för att lyfta, och så är det krashtåligare. Hur stor är dithedral (v-form på vingen?)? Är det mycket v-form kanske du kan minska den till i samma storleksordning som på TT60.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Tack för svar.
    Ska kolla upp alla mått när jag har fått igång motorn och hämta hem TT60n också och gämföra med den.

  4. #4

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    hmm,börjar bli dags att lufta TT60N NU PUMPE!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  5. #5

  6. #6

    Standard

    Har faktiskt lyckats hitta ett par minuter över då jag tog in vingen och skar bort lite skadad balsa.
    Med klädseln borttagen så ser jag att vingen är skränkt, åt fel håll!?

    har jag förstått det rätt så bör yttre framkant vara lite lägre än innre framkant för att vingspetsarna ska ha lägre anfallsvinkel och därför stalla senare eller snurrar jag till det nu?

  7. #7
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Om du ser vingen bakifrån ska bakkantslisten på vingspetsarna peka uppåt!
    Det brukar gå att sätta vingen i spänn, dels när klädseln är borttagen, dels när du klär vingen igen.
    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    Min vinge är precis tvärt om. bakkantsliten är lägre vid vingspetsen än vingroten.

  9. #9
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Min vinge är precis tvärt om. bakkantsliten är lägre vid vingspetsen än vingroten.
    FEL FEL FEL! Vingen kommer troligen att stalla tidigare än beräknat.
    Anledningen till att spetsarna s.a.s. 'pekar neråt' vid normal flygning är att när attackvinkeln mot luften ökas (stigning) så ska spetsarna fortfarande bära utan att stalla.
    När du ändå strippar klädseln, kan du inte ånga träskelettet och lägga det i spänn ett par dagar? Liksom bygga in skränkning när du så småningom sträcker klädseln igen??
    Retroholic!

  10. #10

    Standard

    Jo jag ska nog sätta den i spänn. Det såg konstigt ut med klädseln kvar och nu när den är borta så syns det definitivt att den är felskränkt.

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Är det balsa/furu brukar det gå bra att sätta något cirka 4-5mm tjockt under bakkanten längst ut mot vingspetsen, nåla vingens framkant och inre bakkant mot byggplattan.
    Spraya med sprayflaska med vatten och låt sitta i spänn ett dygn. Sen brukar det vara rätt.

    Att prova att flyga med negativ skränkning är direkt spännande. Jag satte hjärtat i halsgropen sist jag skulle "trimma in" någon annans plan. Jag höll på att krasha det för det gick i spinn tack vare negativ skränkning.
    fredrik

  12. #12
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Min vinge är precis tvärt om. bakkantsliten är lägre vid vingspetsen än vingroten.
    Flytta hjulen till översidan och flyg på rygg.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Flytta hjulen till översidan och flyg på rygg.
    glöm inte å reversa servon och öppna upp canopyn baktill för avluftning.
    /m

  14. #14

    Standard

    Jag tror att jag börjar med att sätta vingen i spänn.

Liknande ämnen

  1. skevroder
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 07:03
  2. Miksa servon og kobla ut servon.
    Av Johnny i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 21:44
  3. Skevroder utslag
    Av Lada008 i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 22:52
  4. servon till skevroder
    Av kenneth67 i forum Segel och Hang
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 21:38
  5. Skevroder
    Av bernt i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •