Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nybörjarskräck

  1. #1

    Standard Nybörjarskräck

    Hej alla!

    Är ny här på forumet och har aldrig flugit RC plan förut men har alltid velat och nu är det dags att börja med det!

    Jag vet att ni säkert fått denna frågan tusentals gånger och jag hoppas ni kan besvara den en än gång...

    Vilket plat ska man börja med för att lära sig? Jag är lite förtjust i Hype - Cessna 182 Skylane RTF, 2.4Ghz men jag vet inte om det är så bra att börja flyga med det planet? Sen finns det så många olika tillverkare och modeller att man inte blir klok även om man läser en hel del på nätet. Jag är beredd att satsa ca 2500kr men som sagt jag känner mig lost. Så snälla ni där ute som kan och har gått i samma fotspår som jag kommer vandra, hjälp mig!

    Tack på förhand
    Boris

  2. #2

    Standard

    Kanske lite partisk, men jag tycker Cuben är ett fantastiskt vänligt och snyggt plan. Du får skalaflyg och träning i samma paket. Starmax har ett bra plan i rejäl storlek 1400 vinge som kommer utmana men belöna dig efterhand som du lär dig... Övertygad om att det finns andra med annan åsikt ;-)... Kolla länken i min signatur, så ser du hur den flyger.

    Oavsett vad du väljer så är Phoenix RC, eller annan flygsim till din PC nästan ett måste. Den kommer lära dig allt om principen att flyga 4 kanaler eller mer.

    Lycka till och välkommen till en fantastisk hobby. Du kommer slösa massa pengar på den ;-)... Du kan inte mer än störta... och då får du limma... och på det igen.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Inget plan är bra att krascha med, men cessnan är inte sämre än andra. Rådet som man brukar få är att börja med att plan med motorn på ryggen - typ EasyStar på grund av att man kraschar och att motorn då sitter skyddad.
    Mitt råd är kanske att du ska välja ett paket med gamla kända märken av radio och modell så att de går att fortsätta med om du vill expandera eller om du vill göra av med grejorna om du tröttnar.
    Futaba, Multiplex, Spektrum, Hitec är några av desssa som jag tänker på. Multiplex har en ny serie med riktigt fina RFT-paket. Parkzone/Spektrum är en annan som har bra paket. Båda har utmärkt service och reservdelar till allt samt är något att bygga vidare på.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Mitt råd är att INTE börja med Cessna 182.
    Har sett många nybörjare på vårat fält med dessa kärror.
    Och enligt mig är dessa rent av olämpliga nybörjarkärror för att de flyger dåligt. Rent av svåra att flyga för en nybörjare IMHO.

    Köp en Easystar istället, nu har ju dessa ailerons oxo.

    Till det köp en Spektrum DX6i.

    Köper du en RTR kit så kommer du bara att byta ut den senare, sen är det inget andrahandsvärde i en RTR radio heller.
    Tröttnar du på hobbyn så går en DX6i alltid att sälja.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    9
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Ailerons =skevroder :-)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Det här är en felregistrerad profil
    gå till MatsGF i stället

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Som Danka säger, det absolut första du ska göra är att börja med en simulator.
    De flesta är bra, själv kör jag med RealFlight.
    FMS-simulator med sändardummy får du billigt på Hobbex, ganska spartansk vad gäller funktion och grafik, men du får iaf ett hum om spakrörelserna. http://www.hobbex.se/produkter/574-e...simulator.html

    Sen håller jag med övriga, en Easystar eller liknande kopia är mkt mer lättflugna än en skalalik Cessna, de är dessutom hyfsat kraschtåliga.
    Originalet:
    http://www.autopartner.se/multiplex-...751-c-563.aspx (Tom kärra)
    Kopior:
    http://www.skanehobby.se/dynam-ez-ha...treglag/2768-0
    http://www.eliasmodellflyg.se/el-fly...myfly-kit.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=16542 (OBS, "Backorder" = ej i lager = låång lev-tid.)


    Citat Ursprungligen postat av Corag Visa inlägg
    Så snälla ni där ute som kan och har gått i samma fotspår som jag kommer vandra, hjälp mig!
    Jo, vi har många vandrat den väg du just klivit ut på...
    För min del blev det myyyyycket limmande av min första kärra innan jag insåg att en simulator nog inte var en dum ide´...

    Lycka till i dina val och välkommen in i en fantastiskt rolig hobby!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! Oavsett vad du köper så se till att någon kunnig är med dig ute,dom flesta klubbar har dubbelkomando.
    Träna på dator,men verkligheten är alltid nogot annat,nerverna spelar spratt,man får alltid betala en viss lärpeng,
    du minimerar risken vesäntligt om någon är med dig,när jag började 1956 fans det inte många som pysslade med detta
    och lärpengen blev därefter, ett lärde man sig reparera, man blir nästan aldrig fullärd, jag frågar om grejor nästan jämt.
    Gör det rätta och du får en hobby som räcker livet ut,välkommen är du vart du än kommer i detta avlånga land.
    Många lycka till Mvh B-Å

  8. #8

    Standard

    Tack för alla svar! Ska se till att gå med en klubb direkt och inte köpa Cessnan, inte nu iallafall. Ni får gärna fortsätta dela med er av era tips, de är guld värda (faktiskt riktiga pengar) för mig! Tack.

    Hälsningar
    Boris

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du inte jämt kan flyga från ett slätt och fint fält (typ välklippt klubbfält) så är även det orsak att köpa en kärra a'la Multiplex Easy Star eftersom du kastar iväg den vid start och därmed inte behöver ett fint underlag som små hjul kräver vid markstart.
    Det finns flera alternativ till Easy Star som du redan sett men om du kanske är en aning intresserad av RC-segelflyg så är Multiplex Easy Glider också ett alternativ. Den har dock motorn i nosen men eftersom den har fällbar propeller (s k folding-propp) så brukar det fungera bra. Även Easy Star kan fungera som en seglare under hyfsade termikförhållanden men Easy Glider är ju helt klart bättre på den disciplinen. RC-segel är faktiskt riktigt kul - det måste även en inbiten "motor-flygare" som undertecknad erkänna...
    Med rätt start in i denna hobby så är det en uppenbar "risk" att du har fritiden intecknad under många år framöver...
    Lycka till hälsar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Hej, är lika som dig ny på detta.. köpte mitt första plan i tisdags, 15mil enkel resa för att se ett surt och skabbigt 3kanals cessna, var en 4kanals i annonsen, men för att stilla mitt begär så köpte jag skiten. dumt val, sne och skev å lyfte knappt!

    Men imorgon ska jag in och hämta en hästtransport i stan och då ska jag åka vägen förbi kyosho affären och ta med en cessna 182 från hype. så förhoppningsvis så ska det flygas imorgon.. bara inte käringen får nys om det. ajaj

    Blir det så så kommer jag lämna rapport om hur det har gått, samt starta en tråd om hur man lagar kraschade plan!

    /Mvh

  11. #11

    Standard

    Hej.
    Jag är själv nybörjare. Jag började med en Hype U Can Fly, en mycket lättflugen och trevlig kärra.
    Trots det har jag lyckats smacka den i backen pga. ett glapp i batterikontakten.
    Kostar ca.2200 med sändare (tyvärr verkar det inte gå att få tag i den utan sändare)
    Lycka till. Mvh Niklas

  12. #12
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ärsh, Cessnan 182 är ok, men väldigt trög i rodren. Men jag ställde till dom där plastmojängerna, så att utslagen blev större. Då blev det enklare. Sen tog jag en kniv och såg till att rodren på bakvingen kunde flippa upp och ner lättare.

    Jag började med en 4-kanals version av din, och den har överlevt många många timmar. Här lattjade jag lite ifjol: http://www.youtube.com/watch?v=jGKBJYUuYbk (Beklagar den usla kvaliten.)

    Mitt råd är dock att man absolut bör ha 50 - 100 timmar i flygsimulator först. Jag kör Real Flight 5.5. Den sparar in många tusenlappar. Jag tycker att man ska kunna flyga och landa i alla förhållanden, turbulent och med vind. Du ska sätta 100 av 100 landningar utan problem. Och träna oxå på om något går snett, som att motorn lägger av. Annars blir det dyrt.

    Det lärde jag mig idag... :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pang.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	24,0 KB 
Id:	28892

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Och träna oxå på om något går snett, som att motorn lägger av. Annars blir det dyrt.
    Kan det vara så att du flög slut på acken, ända till reglaget bröt strömmen till motorn? Man lär så länge man lever.. (el flyger)
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    Standard

    Lika till! Jag ser fram emot din rapport av detta flygplan!

    Tack!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •