Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 93

Ämne: Verklighet vs. simulator - första flygningen i år... :-)

  1. #61
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Alltså, det är skitmärkligt. För när jag öppnar och kollar hur servon rör sig, så går den jämnt och fint. Det är precis som att skruven som fäster på metallmojängen som går till höjdrodret inte är tillräckligt åtdragen. Eller nått. Phew. Ska mecka lite.

    Håll tummarna.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  2. #62
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ahhh... ok ok, jag avslöjar nu hur rookie jag är... det visade sig att skruven inte satt ordentligt. Så när jag drog upp, så gled stången som fäster i rodret en aning så att höjdrodret hamande i fel läge. Och samma hände när jag drog tillbaka höjdrodret.

    Jäkla tur att jag kollade detta innan jag fick upp den i luften...

    Jahaja... nu ser ju allt ut att funka... sverige förlorade i fotbollen, men min FW190 överlever kanske sin jungfruflygning... vi får se...

    Tack för svaren fö. Alltid skönt att veta att det inte bara är jag som strutnar i fotbollen... :-)
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  3. #63

    Standard

    Är det en sån där insexskruv (eller annan maskingängad fö.) så använde lite skruv/mutterlåsvätska... Så slipper du obehaglig överraskning när/om det vibrerat loss i lüfta...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #64
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Nja, det är en liten plutt stjärnskruv. Försökte dra hårt, men det var fasen inte det enklaste. Vore kanske inte så dumt med gängtejp, men det är ju sånna små pluttgrejer, så det är lite svårt att få fast grejerna.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  5. #65

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tag med grejorna till klubbfältet och be nån erfaren klubbkompis kolla igenom kärran och sen provflyga den åt dig. Då kan han trimma in den så den går rakt och fint. Först därefter tycker jag att du skall testa själv men gör det gärna "i luften" så kan någon mera erfaren starta och landa kärran de första gångerna. Det är alltid roligare att flyga än att laga...
    Och har du bara mejslar som passar skruvarna bra så brukar det gå bra att dra åt dom - även om dom är små.
    Hälsningar
    Roger

  6. #66
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ahh, jo, hade jag bott i Västgerås hade du fått hålla mig i handen imorrn. Tvyärr känner jag ingen här, så den enda jag kan hålla i handen är min 4 åriga dotter... men det är inte så illa det heller !! :-)
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  7. #67
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Torrträning idag, det båser så att till och med träden bångar...
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  8. #68
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Puh, nu har man överlevt jungfruflygningen.

    Körde bara två vändor á 8 min. Första min ägnade jag mig åt att trimma in kärran, som drog lite uppåt. Sen körde jag bara runt några varv. Testade stallfart, rollade och loopade några gånger. Sen gjorde jag kanske 15 inflygningar, innan jag satte ner kärran. Marken var rätt vattensjuk av allt regn, så kärran slog runt, trots att jag tyckte att ladningen gick fint. Men det gick ju långsamt, så den klarade sig. Får öva lite mer.

    När jag drog på andra gången och skulle lyfta, så tippade planet framåt. Trots att gräset var vädligt kortklippt. Så försök två såg jag till att planet rullade lite, innan jag drog på full gas. Då lättade den.

    Planet som sådan är en skönhet i luften, men jag kollade viktpunkten, och den är ca 5 cm nostung. Måste försöka justera det. Vet inte om det påverkar inflgningsfarten, men trots flaps var man tvungen att ha relativt stadig fart, för att kärran inte skulle börja kräna/stalla.

    Men summa summarum, så gick det ändå hyfsat. Puh, puh, puh.



    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	521285_10150916411006715_1865339608_n.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	153,7 KB 
Id:	29882  
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  9. #69
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Lite fråga, har jag greppat detta rätt:

    När jag nu ska "förvaringsladda" mina 2.2A batterier, ska jag då ställa laddaren på 1.3A (dvs. ca 60%) när jag laddar dem?
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  10. #70

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Grattis till att det lyckades bra i första försöken - fortsätt nu på den inslagna linjen.
    Om du kommer att flyga de närmaste 1-2 W så behöver du inte fundera på detta med "storage-laddning".
    Och det går inte ut på att ladda med 60 % strömstyrka utan acken skall vara laddad till ca: 50--60 % av max kapacitet - alltså för 2200-ackar skall det finnas ca: 1100 mAh i acken när laddningen är klar. Det brukar lösa sig med det s k storage-programmet som gissningsvis avbryter vid en cellspänning runt 3,85 V - men det kan variera lite mellan olika laddare. Det är den spänningen som ack-cellerna brukar ha när de är ungefär halvladdade.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Snygg kärra förresten - nästan så man blev lite småsugen.. Är du helt säker på att TP verkligen ligger 5 cm framför rekommendationen - det verkar nästan omöjligt på den vingkordan....

  11. #71
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ok thanx! Kör med standard "storage" programmet.

    Sen är jag som en storfiskare, inser jag. Mätte nu exakt och ser att viktpunkten (CG?) ligger 1,5cm för långt fram. Men det är svårt att göra något åt detta med att flytta batteriet, finns lixom inte plats.

    Men det är kanske inte hela världen. Enl. instruktionen ska man inte diffa mer än 0,5cm. Dom blir ju lite trögare på rodren när CG är för långt fram. Gick inte heller att göra "negativa loopar" eller ens flyga upp och ner, trots maxutslag på höjdrodret. Normala loopar, kubanska åttor osv. var dock väldigt tajta och fina. Och va skönt med drag!! När man hamnar i knipa kan man ge full gas och "dra sig ur" ett stall, det var extremt skönt. Men så är kanske alla kärror nuförtiden.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  12. #72
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Grattis till att premiären gick bra!

    Nu när du har trimmat in kärran kan du kolla hur höjdrodret är med spaken i neutralläge (antar att det är en aning nerroder eftersom du sade att kärran drar uppåt).
    Sätt därefter trimmen på radion i neutralläge och justera "clevisen" på stötstången istället så att rodret står i samma läge som när du hade trimmat med radion (dvs. skruva ut eller in för att förlänga eller förkorta stötstången).

    Nu borde planet flyga bra utan "nerroder-trim" i radion och då har du hoppeligen också större roderlutslag neråt så att det blir möjligt att flyga inverterat.

  13. #73
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ah, smart!!

    Det finns fö. tre lägen på servon som fäster i stötatången. På min förra kärra gjorde jag så att utslagen blev större och trivdes med det. På denna kärra är den satt i läget som ger minst utslag. Är det sådant man törs mecka lite med, eller ska man kanske låta det vara?
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  14. #74

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen du är influgen på kärran så är det ju inga större problem med att ändra max roderutslag och sen känna efter hur den fungerar - t ex om den blivit mera klippningsbenägen.
    //Roger

  15. #75
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Föreslår att du "flyger in dig" med kärran så du känner den bra med de små roderlutslagen, sedan kan du flytta ut stötstången på servoarmen ett steg när du känner dig bekväm med modellen. Då fixar det sig säkert med den inverterade flygningen, men skynda långsamt så har du glädje av en hel modell.

  16. #76
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Yes, kloka synpunkter.

    Jag ska se till att ha några timmar med denna maskin, innan jag börjar mecka med den. Och, den svängde ju fint redan nu. Det var ju bara den inverterade flygningen jag inte alls fick till, men om jag justerar enl. tidigare instruktion, så får jag det säkert att funka.

    Vill ut och flyga igen !! Det ÄÄÄÄÄR ju så skoj !!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  17. #77

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det finns en grundregel i allt flyg som säger att man alltid bör sträva efter att ha så små roder och servoutslag som möjligt.
    Anledningen till det är att man då kan trimma in tyngdpunkten mer bakåt, vilket är bra för planets flyegenskaper och att man då använder så stor del av servots växellåda som möjligt vilket gör att glappet i växellådan blir så litet som möjligt.
    För att nå detta ska man alltid sträva efter att ha så långa roderarmar som möjligt och så korta servoarmar som möjligt!

    Man ska också tänka på att alltid använda sig av 100% eller mer av slaglängden på servona för att minimera glappet i växellådan (görs i sändaren) och aldrig göra trimningarna permanent elektroniskt i sändaren, utan göra dessa inställningar mekaniskt. Det är bara vid intrimmning man kan gå ner under 100% slaglängd.

    1,5cm framför rekommenderade tyngdpunktsläget låter lite mycket! Detta gör att planet inte flyger så bra. Se ovan.

  18. #78
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ok! Jag ska försöka att balansera bakåt med hjälp av batteriet, men det är väldigt tajt inne i planet. Kanske kan jag lägga accen i själva cocpit.

    Jag låter servon etc. vara som den är till vidare, förhoppningsvis kommer det någon gång vara någon annan på Vallentuna flygklubb samtidigt dom mig, så kan vi klura lite tillsammans på inställningar och annat. Kärran beter sig inte dom kärrorna i simulatorn. Men det är säkert en vanegrej oxå. Det har ju inte blivit någon vidare flygning i år...

    Inväntar rätta vindar, sen bär det av igen !!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  19. #79
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Kollade i manualen och bakrodret rörde dig typ 7mm, medan det i manualen stod 10mm, så jag meckade lite för att få det till 10mm. Skevrodret ska gå 12mm, men så långt går det inte riktigt uppåt, men jag väntar med att justera det tills vidare.

    Åhhh, hade hoppats att det skulle mojna, men det verkar inte göra det ikväll. Men imorrn 21.00 kommer jag vara på Vallentuna modellflygfält, om någon vill hänga på.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  20. #80
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Hörni. Törs man karva bort lite friglit i planet för att få batteriet bakåt tror ni?
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


Liknande ämnen

  1. Råd inför första fpv flygningen
    Av LeoR i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 21:44
  2. Första FPV-flygningen för min del.
    Av DennanHMFK i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 10:22
  3. Simulator kontra verklighet
    Av Rookie i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 18:21
  4. Första riktiga FPV flygningen
    Av Oskar Andreasson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 14:07
  5. första flygningen
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •