Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 93

Ämne: Verklighet vs. simulator - första flygningen i år... :-)

  1. #1
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard Verklighet vs. simulator - första flygningen i år... :-)

    Pappaledig som jag är, tog jag mitt lilla Nine Eagles Xtra 300, och mina två barn, och flög längs fotbollsplanen där vi bor. Det var inte så stark vind, men väldigt byigt och turbulent. När jag skulle sätta ner kärran, typ 1 sek innan landning, fick jag plötsligt en kastvind i sidan, så kärran rollade och jag landade på vingen, som gick av.

    Tusan.

    Men, men, shit happens. Tog min andra större kärra, en Cessna 182 istället. Drog ut igen. Nu var det inte bara turbulent, utan oxå byar med väldigt mycket vind. Lite nervös, men jag har säkert 500 timmar i simulator under vintern, så det borde ju inte vara några problem. Jag startade och flög som bara den. Riktig skoj faktist! Kände mig som en ko på grönbete, efter en vinter i båset. Men plötsligt gav motorn upp, dessutom på ett väldigt dåligt ställe, under en skarp högersväng på låg höjd, snett från vinden. Jag lyckades få till hyfsad glidflygning, men vinden förde kärran snabbt mot ett stort staket. (Enda staketet på typ 500 meter.) Jag drog av motorn i hopp att kunna kicka igång den någon sekund, för att kunna få höjd och komma över staketet. Men icke. När jag drog på och försökte få upp kärran, svarade inte motorn, utan kärran stallade rakt genom staketet. Pang. Vingar, propeller och bakkropp bröts sönder.

    Tusan. Plötsligt kom jag på skillnaden mellan verkligheten och simulatorn... visst är det kul att flyga under svåra förhållanden... men det kan oxå bli väääldigt dyrt när något går snett !! :-)

    Nå, det blir till att köpa lim imorn, och försöka få ihop kärrorna. Cessnan såg inte rolig ut... Blir nog att uppdatera... :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pang.jpg 
Visningar:	301 
Storlek:	24,0 KB 
Id:	28890

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Welcome to "The Real World"!
    Simulatorn är ett jättebra hjälpmedel, men verkligheten är inte så förlåtande....

    Bara att bryta ihop en stund och komma ingen!!
    Lim & tejp löser mycket!
    Retroholic!

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Se det positiva, nu "måste" du ju köpa en kärra till!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Se det positiva, nu "måste" du ju köpa en kärra till!
    Hihi, just det !! Nu kan icke frun lägga in sitt veto !! :-)

  5. #5

    Standard

    Välkommen till verkligheten - simulatorträningen missar ju helt limma, lappa, laga och bygga samt sedan trimma in det (igen)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Men går det inte att laga? CA-Lim, PU-Lim, Vitlim, Uhu-Por och Epoxy är några av de lim en modellflygare måste ha. Du bör ju dock byta det som fallerade på drivlinan om nu inte batteriet var helt slut. Jag har timer i min radio som varnar när det är dax att gå ner. Den är ställt 30 s före den tid som batteriet är slut.
    fredrik

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även med mycket simulatorflygning i ryggen så är man nybörjare om man aldrig flugit på riktigt. Har man möjlighet så tycker jag att man skall ta hjälp av någon erfaren flygare vid de första försöken - kompis eller via någon klubb. Det brukar spara in många reparationer.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Helt nybörjare är jag inte (hur länge är man fö. nybörjare?). Har väl si så där 10 timmar i min Nine Eagle och ungefär lika mycket i min cessna förra året. Och kanske 1000 timmar i simulator. Köpte min Nine Eagle i slutet av året, tycker det är sjukt roligt att hålla på och manövrera på små utrymmen. Roligare än att bara flyga runt runt. Därför var det rätt länge sedan jag körde cessnan.

    Och visserligen har jag flugit i stark vind förut, men turublensen var helt sjuk igår. Flyget hoppade och for. Men det gick att kontrollera. Dock flög jag med för små säkerhetsmarginaler. Och det är väl kanske just det som skiljer en nybörjare från en erfaren pilot? Först flög jag 10 min med ett nyladdat batteri. Gick bra. Sen satte jag i mitt andra batteri som jag oxå hade laddat max. Men trots det höll batteriet bara ca 1 minuts flygning. Det var därför jag blev tagen med byxorna nere. Jag tog upp kärran mot vinden, och gjorde sedan en högersväng och flög snabbt med med vinden på låg höjd. Sen drog jag skarpt höger och drog på gasen max. Det var då motorn dog. Så jag vinklade kärran åt vänster, och försökte nå en liten liten öppning på fäletet. Hade typ 3 sek på mig att få kontroll på situationen. Men det gick inte, så jag drog rakt in i staketet. Smack.

    Nå, men shit happens. Man lär av erfarenheterna. Nästa gång ska jag flyga med mer säkerhetsmarginaler. Det var dåligt av mig. Särskilt eftersom jag inte visste om batteriet var ok. Konstigt att batteriet la av, dock. Kan det paja efter en vinter i stillhet?

    Och nu har jag köpt lim. Snart är nog båda kärrorna i luften igen !! :-) Skoj sjoj.

    Btw, vad tror ni om denna fina kärra? http://www.umearc.se/edge-540-ep1200...enyei-pip.html ? Ser underbar ut !

  9. #9
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Hoho, jaaa det gick ju bra. Igår satt jag och limmade och donade. Först testade jag min Nine Eagle. Den flög i typ 15 sek, sen låste sig skevrodret. Planet åkte i backen. Och jag som satt två timmar igår med flygsimulatorn och tränade på olika fel. Bla kärvande servos! :-)

    Ja ja. Jag kollade kärran efteråt och servon stod bara och hackade i samma läge. Snett vänster. Jaja, tänkte jag. Då kör jag min Cessna. Men trots att allt gick bra igårkävll, så vägrade sändaren synka upp med planet. Och jag hade inte verktyget med mig för att låsa om flyget med sändaren, så jag la ner projektet.

    Det är väl gudarnas sätt att säga att det är dags att öppna plånboken. På måndag ringer jag till Umeå och beställer nytt flyg: http://www.youtube.com/watch?v=TAgML53UtRk

    Ser att Umeå RC rekommenderar denna sändare till: http://www.umearc.se/futaba-t6jg-s-f...d-r2006gs.html Det är väl lika bra att köpa en sändare, och inte hålla på med dom där meck-sändarna som följer med? Annars har dom ett paket oxå med en sändare som följer med (se nedan), men .... det borde väl bli dyrare i längden. Bättre att ha en egen sändare:

    http://www.umearc.se/edge-540-ep1200...enyei-rds.html

    Hmmmm... vad säger banken...

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    ---

    Hmmmm... vad säger banken...
    Du kanske ska lägga till nåt typ:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=191

    Bra mäta ack innan man stoppar i plan, har räddat mej några gånger från att ta ack man nyss flugit med i stället för laddat dito...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Om du riktigt blir fast i sporten, så kommer du kanske att råka ut för att den sändaren (Futaba T6JG) inte räcker. Tyvärr är den då av en lite billigare teknik, där alla mottagare du köpt bara passar till den sändaren och två till, se http://www.futaba-rc.com/systems/air.html. Så växer du ur sändaren får du köpa nytt, och sälja det gamla. Jag tycker du ska titta på en sändare som det går att växa med, tex den dyrare Futaba 6EX eller 7C. Själv har jag 7C, och det är bara nu när jag vill ha butterflymix på segelplan som den visar sin begränsning. Men jag kan byta upp mig till len 8FG och behålla mina mottagare.

    Innan start är det bra med en checklista som alla fullskalaflyg går efter
    0) Test att sändaren står inställd på rätt modell (om den kan ha flera) alternativ test att alla trimmar står rätt genom att titta.
    1) Test att fartreglaget piper på rätt sätt (koll att jag kom ihåg att ladda)
    2) Test att varje roder går hela vägen till bägge ändlägena åt rätt håll utan att låta illa. Bakifrån ser det ut som:
    roderspak åt vänster gör att roder går åt vänster och vice versa
    höjdspaken mot dig gör att höjdroder går upp och vice versa
    skev åt vänster gör att vänster skev pekar upp och vice versa
    3) Test att motorn drar åt rätt håll
    4) Test att motorn och propellern är balanserade vid gaspådrag

    och så vidare. Alt eftersom du gör missöde fyller du på listan. Ta med den ut på fältet, inplastad men med möjlighet att fylla på (t.ex. med post-it)
    mvh. //Fredrik
    fredrik

  12. #12

    Standard

    Då ska jag genast göra det lite svårare - 6EX är gammal och väldigt begränsad. 6J har lite fler inställningsmöjligheter, modellminnen och billigare mottagare men är fortfarande instegsradio, helt ok sådan. 7C är också gammal; tycker inte priset motsvarar värdet längre även om jag/vi själva använder sådana vid skolflyg.
    Kompatibiliteten på GHz är kass, men det lär komma fler radio som klarar mottagarna som 6J kör; 8J är ju på G (nämner inte 18MZ pga prislappen... )
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Man kanske kan dra lärdomar av vad som hittills hänt:

    1) I början på säsongen kan det vara klokt att flyga i lugnare vindförhållanden tills man blir varm i kläderna. Flygtrim är en färskvara så har man inte flugit på hela vintern får man ta det lite piano på vårkanten när man skall böra flyga igen.

    2) Ha en LiPo "batterimätare" ( battery checker t ex http://hyperion-eu.com/products/product/HP-EOS07SENTRY ) så slipper man en del överaskningar som att få slut på batteriet efter kort stund.
    Om man har som rutin att kolla accens kapacitet innan man sätter det i planet har man garderat sig hyfsat.
    Förvara LiPo accen med ca 60% kapacitet kvar i batteriet när du inte använder det (det skall inte ligga fulladdat vid längre förvaring) så får LiPo accarna bättre förutsättningar att hålla längre.

    3) Billigare radio och sevon som följer med i enklare Kina "paket" har rimligen inte så bra kvalitet.
    Du verkar ju rätt tänd på radioflyg så en investering i en märkesradio som t ex Futaba, Spektrum eller liknande kan nog anses klok investering på sikt. Spektrum DX6i kanske kan vara nåt om du senare vill använda färdiga plan från t ex E-flite, ParkZone m fl som har en del PnP och BnP plan så man snabbt kommer upp i luften. Futaba T6JG är nog också ett tryggt köp som du klarar dig med ett tag.

    4) Nu vet du ju bäst själv hur bra du är på att flyga men är en sån Kyosho Edge 540 rätt modell i detta läget?
    Den lär kräva ganska bra flygvana men jag säger inte att du inte klarar av den för har du ca 20 timmar i luften och 1000 timmar simulatorträning som du skriver så borde du ha ganska bra förutsättingar att gå vidare men en mer avancerad modell.
    Om du köper den Kyosho Edge 540 gör du kanske klokt i att ta hjälp av nån mer erfaren de första flygningarna med den modellen annars riskeras att det det bli en både kortvarig och dyr bekantskap med Edgen.

    Lycka till med val av radio och ny modell.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-05-05 klockan 15:18.

  14. #14
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Tack för insiktsfulla kommentarer!

    En annan, väldigt basic grej, är att man nog bör ha solbrillor om solen står lågt. För när kraschen inträffade så hade jag planet mitt i linje mot en lågt liggande sol, så jag såg knappt vad som hände. Det skapade oxå osäkerhet, eftersom jag inte såg om jag skulle kunna nödlanda på fältet bakom staketet. I efterhand såg jag att jag nog hade lyckats med det, även om det gick endel diken där. Att försöka dra upp nosen och stalla genom staketet, var i alla fall sämsta av alla val. Men man lär sig. Som sagt, jag vet inte hur länge man är nybörjare, men i vissa situationer är man kanske nybörjare, hur erfaren man än är...

    Anyway, men då tar jag och köper en bättre sändare. Lika bra. Detta är ändå en sport jag kommer att fotsätta med. Ska snacka med Umeborna på måndag när jag beställer. Och nog är jag biten alltid. Jag ÄLSKAR att flyga. Har suttit 2 timmar bara i morse och nött i simulatorn. Har dock satt simulatorn på att fel ska uppstå "ofta", så att man lär sig att vara på hugget när något händer. Vis av erfarenhet... :-) Sen brukar jag köra alltid på ca 150-200% turbulens och 6-7 sekundmeter, så att man lär sig tänka bort vinden när man flyger.

    Och kanske är den maskin jag tittat på väl avancerad för mig, men jag hoppas att det ska gå bra. Men behöver ju inte våldsflyga det första man gör. Jag får skynda långsamt. Min Nine Eagle körde jag som fasen med i slutet av året, så fort det var hyfsade vindar, och gjorde rätt avancerade manövrar. Ändå har jag aldrig varit nära att gå i backen, förrän i förrgår. Kanske var det en strulande servo som gjorde att jag gick i backen redan vid första gången, när jag tänker efter. För den svarade jättekonstigt och rollade över åt höger. Jag tolkade uppträdande som att det var en kastvind, men det vettifasen. Den agerade på samma sätt i morse, när den gick i backen. Helt okontrollerbar roll åt höger. Hmmm...

    Nå, nu är jag i alla fall på gång att beställa min fjärde maskin, har tidigare haft SU-27, Cessna, Xtra300. Jag var tidigare inne på att köpa en J-35 eller Me 109, men efter en vinter bakom simulatorn har jag verkligen lärt mig uppskatta 3D flygning, hänga i propeller osv. Det lägger lixom till en dimension i flygningen, som är svår att få när man kör WW2 kärror, tycker jag.

    Dock ska jag få en p-51 av en kompis, eftersom han insett sina begränsningar. Måste bara köpa ett batteri till den. Han har haft den några år, men har inte vågat flyga, eftersom han inte är beredd att lägga ner tid på torrträningen i simulator. Tja, det är bara att tacka och ta emot.

    För minst två kärror måste man ju ha... Minst !!

    Nä nu är det dags för lite simulator igen. Grabben sover middag. Vi hörs !!

    :-)

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    För minst två kärror måste man ju ha... Minst !!
    Hehe, vanligt förekommande fenomen..

    När jag började flyga rc 2007 hittade jag detta eminenta forum, läste och insöp massor med kunskap och bra ideér.
    Såg att vissa hade signaturer där de spaltade upp alla sina kärror. Undrade lite varför, det räcker ju lixom med en maskin...?

    Nu är jag där själv, har nog ett 20-tal flygbara kärror, 7-8 obyggda, mest el allihopa, men även 2 metanolkärror, en metanol-rc-båt och en elheli, samt några lik som jag inte vet om jag orkar/hinner laga. (Oxå småbarnspappa igen på gamla da´r, en 1.5-åring och en 2-månaders, båda killar. 1.5-åringen är mycket teknikintresserad, älskar att vara med mig ute i garaget och pyssla med mina verktyg, så det kan nog bli en modellflygare av honom oxå.. Så, tiden för att både flyga och bygga är "något" begränsad, tyvärr)

    Angående radioval anser jag oxå att Futaba´s nya 6 kanalare verkar konstig, varför fortsätter de inte med samma FASST-system de redan har? Jag började med en beg Futaba 6EX 2.4 GHz, men köpte senare en Spekrtrum DX6i då jag tyckte Futaban hade för få modellminnen, (6 st) och va lite halvjobbig att programmera. Köpte senare en beg DX6i, som jag använt mer än Futaban, mest pga att den har fler modellminnen, men även är enklare att programmera, i mina ögon iaf. Har nu sålt båda dessa radios, då jag uppgraderat till en Spektrum DX8, vilken jag stortrivs med. Det enda jag saknar är att kunna stänga av pipandet när jag programmerar den, frugan gillar inte när jag sitter o piper i köket och hon kollar tv i vardagsrummet bredvid..

    Till Spektrum kan man dessutom köpa piratmottagare ruskigt billigt, jag beställde nyligen hem 10st av dessa AR6100-kopior, a´ 3,99$ styck! Med frakt o lite annat godis i paketet bidde det alltså typ 40:- styck! Har flera såna sen förut, funkar klockrent för vanliga små parkflyers.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kyoshon är i o f s en hyfsad kärra men vi har haft lite problem med fartreglagen. Skall du ha en mera avancerad kärra, vilket känns lite tveksamt trots allt, så skulle jag rekommendera en Multiplex Parkmaster. Lite mndre än Kyoshon men högre kvalitet och lite tåligare dessutom.
    Vill du ha en billig men ändå hyfsad radio så kolla på Spektrum DX6i - det är nog det enklaste jag skulle rekommendera. Har du råd så gå gärna upp ett eller ett par steg - du blir ingen bättre flygare men radion håller högre mekanisk kvalitet samt programvaran är klart mera flexibel.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kyoshon är i o f s en hyfsad kärra men vi har haft lite problem med fartreglagen.
    Precis Roger.
    Kom att tänka på denna rulle, ha det i åtanke och fråga i butiken ang detta innan du köper/beställer, Evert.
    http://www.youtube.com/watch?v=9QZ_jApVLzk&feature=related
    Men skam den som ger sig...
    http://www.youtube.com/watch?v=0vCiA...watch_response
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #18
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    En annan, väldigt basic grej, är att man nog bör ha solbrillor om solen står lågt. För när kraschen inträffade så hade jag planet mitt i linje mot en lågt liggande sol, så jag såg knappt vad som hände.
    Lär dig att flyga så du aldrig behöver vända på dig (tänk att du står på en linje när du flyger och att flygplanet aldrig får passera över den linjen, dvs att du hela tiden har planet framför dig). Om du nu ställer dig så att du har solen i ryggen kommer du aldrig att bli bländad. När jag skolflyger med mina elever tar jag alltid över kontrollen om eleven flyger bakom denna tänkta linje, bl.a. för att undvika att åka in i solen.


  19. #19
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    OK, jag lyssnar och lär!! När man kör simulator kan man ju fara och flyga lite som man vill (spelade in som hastigast): http://youtu.be/KDzT0ckE91g Har visserligen slagit av vinden här, men jag tror att man har lite mer kontroll i en simulator än i verkligheten. Saker som att min son börjar gråta i vagnen, eller att min dotter pucklar på honom, eller en sol som bländar, eller dyligt, är ju sånt man lixom slipper när man flummar i soffan och flyger... :-)

    Btw, är inte Multiplex Parkmaster ett litet 3D plan? Sånna är ju i och för sig skoj, men ... mmmm ... vet inte. Då kan man ju kanske gå på denna: http://www.umearc.se/minium-ad-ultimate-4-kanals-1.html Den är ju i alla fall billig.

    Edit: Är det inte samma flyg som finns i RealFlight (spelade åter in som snabbast)? http://youtu.be/O1GJnmiUakM Dom är ju som sagt skoj, men ... vet inte ... känns lixom inte riktigt som ett flyg, om du förstår vad jag menar... hmmmm...
    Senast redigerat av Evert den 2012-05-06 klockan 01:40.

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Min grabb har flugit min Parkmaster utan större problem. Ställer man ner utslagen till "rimliga" - cirka 20mm på höjd och sida, och 15mm på skev, så kunde han flyga den. Och då ska man veta att han är ganska mycket nybörjare och har bara flygit 2 inomhusare och en Poison och en Tiger Trainer förut. Han tyckte dock att Acromastern var mera riktigt plan och det kan jag hålla med om. Också den med små utslag cirka 20mm på höjd och sida, och 15mm p skev.

    Både Parkmaster och Acromaster är gjorda av Multiplex jättefina "Elapor" en plast som är lättlagad och hållbar, går ej att jämföra med kyoshos Minimum AD. De har dessutom riktig vingprofil och tål vind bättre än 380mm AD. Det finns få material som överlever krash som detta. Min Parkmaster har jag haft i 5 år, först nu när ett fartreglage dog på cirka 100meters höjd, har den fått gå i pension. Jag fick inte kroppen rak efter den krashen. De väger cirka 600gram (Parkmaster) och 1,2 kg (Acromaster) och har vingspan på 960mm (Acromaster) och 1095mm (Acromaster). Minimum AD är inhomusplan som måste ha helt vindstilla för att flyga utomhus. Parkmaster och Acromaster penetrerar vind rätt bra, upp till 8m/s är flygbart med dem.

    Titta på bilden som JohanSundkvist lade upp, han har keps i stället för solbrillor. Man flyger med planet framför sig, och solen bakom sig, och man klanta sig och flyga för nära solen så kan man använda kepsen för att ta bort solen från ögonen.

    Jo Parkmastern är den som finns i Realflight. Med maxade utslag kan det se ut ungefär som på bilden. Bara det att den stallar i verkligheten och man måste jobba med sidoroder för att kompensera.

    mvh //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2012-05-06 klockan 07:20.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Råd inför första fpv flygningen
    Av LeoR i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 21:44
  2. Första FPV-flygningen för min del.
    Av DennanHMFK i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 10:22
  3. Simulator kontra verklighet
    Av Rookie i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 18:21
  4. Första riktiga FPV flygningen
    Av Oskar Andreasson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 14:07
  5. första flygningen
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •