Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 93

Ämne: Verklighet vs. simulator - första flygningen i år... :-)

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det förvånar mig att du haft problem med beställningar från MFT för dom brukar vara snabba.
    Köpa ackar på Hobbex ? Nja - du kan beställa från t ex Autopartner i Torshälla och då brukar dom ligga i brevlådan dagen efter. Och antagligen billigare och bättre (dock bara ett antagande - vet inte vad din Hobbex-butik har för LiPo-ackar).
    //Roger

  2. #42
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hobbex har rätt höga priser på rätt dåliga ackar. Köp i Sverige om du ska ha dem snabbt. www.RCflight.se har snabb leverans och korrekt lagersaldo och rimliga priser på ackar. Man behöver även laddare och i många fall nätaggregat också. (Nätaggregat kan finnas inbyggt i laddaren)
    fredrik

  3. #43
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Lycka till med premiärflygningen!

    Står ju klart och tydligt att acken inte ingår.
    Thanx!!

    Ja, jo, jag beställde 2 extra accar, men dom restnoterades. Tycker nog att dom kunde har ringt och frågat om dom ändå skulle skicka flyget. Svårt att få upp kärran utan ström. Har god lust att skicka tillbaka allt och köpa från något annat ställe, men nu har jag grejerna i lägenheten. JAg vet att Hobbex är dyra och usla, men som sagt, jag har väntat i över en månad och kom hem glad i hågen igår i tron att jag ääääntligen skulle få flyga. Halva sommarn har ju passerat. Men nej nej.

    Men nu ska jag inte vara purken. Tvärt om, nu ska jag försöka vara glad för den nya kärran. Ska bara se till att inte beställa från dem mer. Nästa gång blir det att beställa från Umeå. Där är dom alltid glada och prunkande.

  4. #44

    Standard

    Har du bråttom med ackarna så är RCFlight som nämns ovan väldigt bra att göra med, de ett par gånger jag har haft problem så har de RINGT några minuter efter man mailat... Och vid ena tillfället var det tom jag som inte hittade allt pga att det var för väl packat... :P
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #45
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Har du bråttom med ackarna så är RCFlight som nämns ovan väldigt bra att göra med, de ett par gånger jag har haft problem så har de RINGT några minuter efter man mailat... Och vid ena tillfället var det tom jag som inte hittade allt pga att det var för väl packat... :P
    Wooow, håller med. Dom svarade på 4 minuter. Imorrn har jag batterierna i brevlådan. Man är stum av beundran. Och mitt flygarhjärta känns liiiite lättare.

    Tack för tipset !! Hädanefter ska jag beställa allt från dem.

    * Glad och lycklig *

  6. #46

    Standard

    Håkan på http://www.aircpro.com/ brukar också vara ruskigt snabb om han har det man behöver. Även de gånger jag sagt det inte är bråttom brukar det ändå landa några timmar senare (tror han postar på någon postterminal), dvs ringt på kvällen och fått med posten fm. efter.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #47
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    OK, thanx.

    Känns bättre. Ni vet hur det är när man sett fram emot något... typ julafton och man fick ett par gummiskor istället för slalompjäxor. Typ.... :-)

    Men nu sitter grabben, dottern och jag och ser Battle of Britain från 1969 för att få lite inspiration inför helgens flygningar !! :-)

  8. #48
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Planet hänger i taket i vardagsrummet... varje gång jag tittar på det pirrar det i magen... var bara tvungen att säga det... iiii...
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  9. #49


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ta det nu lugnt vid provflygningen. Det blir alltid mera nervöst i verkligheten än i simulatorn. Kolla så alla roder går åt rätt håll - inte minst skevrodren...
    Lycka till hälsar
    Roger

  10. #50
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Oj, dom har kommit!! Dom ska tydligen laddas med 5.0c 11.1v. Men när jag knappar på laddaren får jag bara fram 5.0 A. Funkar det oxå eller förstör jag batterierna?
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  11. #51
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Att ladda med lägre C än vad batteriet klarar av fungerar jättefint. Vissa laddare har timer, så jag kan inte enkelt ladda med mindre än 1C, min timer bryter efter cirka 90 minuter och då är inte batteriet klart ifall jag skulle ladda med 1/2C. Men om jag tar avbrottet, och laddar en gång till när laddaren har pipit klart fungerar även det. Det sliter på batterierna att alltid snabbladda på max C vad den klarar, jag brukar ladda med 2C-4C.

    1C tar cirka 80 min från helt urladdat, 40 min från lagringsladdat
    2C tar cirka 40 min från helt urladdat, 20 min från lagringsladdat
    4C tar cirka 20 min från helt urladdat, 10 min från lagringsladdat
    8C tar cirka 10 min från helt urladdat, 5 min från lagringsladdat.

    Sen finns det olika program, mina dyra iChargerladdare har balanseringsladdning, med tider ovan, normalladdning som går snabbare, och snabbladdning som går ännu snabbare.

    mvh. //Fredrik
    fredrik

  12. #52
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ok grejet!!

    Mitt batteri är: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1507
    Och laddaren: http://www.mft.nu/?ProdID=351097

    En sak till... jag kopplade i allt och såg att allt funkade fint, förutom skevrodtret som gick åt fel håll (trots att plus och minus går åt rätt håll). Om jag nu inte fått det hela om bakfoten.

    Jag har ju en sån där Spectrum DX6i. Programmerar jag om skevrodret i den, eller ska jag vända på polerna på kontakten?

    Sen har jag seriekopplat landningsställ och flaps, känns säkrast så nu i början. Så behöver jag bara fippla på en spak.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  13. #53
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    ... eller vänta nu. Ska jag skriva 2.2A i monitorn, eftersom det är ett 2200 mA batteri?

    (Läser manualen och kliar mitt hår...)
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  14. #54
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jepp, så var det. Man knappar in 2.2A för batteriet. Varför läsa manualer, när man kan kolla på youtube? :-)

    Phu.... imorrn bitti ska kärran upp i luften.... det drar ihop sig !!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  15. #55

    Standard

    5C är max om det står så på batterierna, dvs max 5x2.2A MEN din laddare pallar bara 50W så räkna max runt 3,5A med 3S.
    Och blanda inte ihop mA o A, det är en faktor 1000 det, så 2.2A låter rimligt...
    Balansladdning brukar jag köra för jämnan, LiPo BALANCE 2.2A (3S) bör det stå på skärmen i så fall för laddning på 1C om det är 3S som ska laddas.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  16. #56
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Och så körde jag reverse på skevrodret i själva sändaren, så nu går den åt rätt håll oxå...

    Jahapp... då var jag redo... tror jag... ska nöta några timmar simulator ikväll... och hoppas på goda vindar...
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  17. #57
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Fan grabbar, nått är fel. Höjdrodret rör sig ytterst lite, och dessutom rör det sig inte jämt. När jag drar upp rodret, följer det bara med rörelsen från hankotnrollen ungefär 50%. Och när jag drar ned spaken max, så rör sig höjdrodret först ned, sedan upp, sedan ned igen. Ser inte bra ut.

    Denna kärra vågar jag inte ta upp i luften.

    Reklamation?

    (Det är sånna här ggr man önskar att man inte höll på med grejer man inte förstår sig på...)
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  18. #58


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du ett flygprogram inställt eller kanske ett heli-program ?
    Det finns en del saker man kan göra fel på så det är lite svårt att gissa men följ handboken och börja med att välja rätt flygmaskinstyp.
    //Roger

  19. #59
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du får börja med felsökning. Prova att byta servo (i mottagaren) mellan höjd och sida. Om felet följer servot är det fel i servot, det händer. Annars är det fel i spaken i sändaren, det händer också.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  20. #60
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Åhå, vilket mörker.

    Tror jag lägger ner det här. Överkurs. Ska snacka med säljarna på måndag och förklara situationen och returnera allt. Internetförsäljning gör ju att man har lite större rättigheter som köpare. Typiskt att jag fick tag på batterierna från ett annat ställe. Men men, det är smällar man får ta. Går kanske sälja på blocket.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


Liknande ämnen

  1. Råd inför första fpv flygningen
    Av LeoR i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 21:44
  2. Första FPV-flygningen för min del.
    Av DennanHMFK i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 10:22
  3. Simulator kontra verklighet
    Av Rookie i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 18:21
  4. Första riktiga FPV flygningen
    Av Oskar Andreasson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 14:07
  5. första flygningen
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •