Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Gummihjul!

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    20
    Jobb
    Volvo
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard Gummihjul!

    Har man slutat att tillverka hjul i gummi?förr så var hjulen typ Kavan,mk,mm i nåt mer gummiaktigare mtrl
    nu tycker jag att man bara hittar hjul som är tillverkade i plast eller foam någon som vet var man kan få tag i hjul av den gamla hederliga sorten?

    Mvh
    Pelle
    Senast redigerat av PelleA den 2012-05-06 klockan 22:52.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Du-Bro har.

    T ex Treaded Light Weight Wheels
    http://hobby.dubro.com/resources/eca...ubro/00046.htm

    R & T Tires (round respektive treaded) som är lite tyngre
    http://hobby.dubro.com/resources/eca...ubro/00048.htm

    De där R & T har funnits i evigheter, fanns redan på början 1970-talet när jag börja med radioflyg.

    Eller om du föredrar att bläddra i Du-Bro PDF katalog:
    http://dubro.com/resources/catalogs/...by_Catalog.pdf


    /Bo

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    20
    Jobb
    Volvo
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard

    Tack Bo det är precis dom hjulen som jag är ute efter sådana som fanns på 60/70 talet.

    Mvh
    Pelle

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr är gummihjul väldigt tunga!
    Kavan och Radioactive har lätta hjul!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    20
    Jobb
    Volvo
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard

    Ja det kan dom vara typ sådana som jag har till mina Jet modeller dom jag menar är dom klassiska hjulen i gummi lätt spårad slityta med kromat nav,jag har sådana på en gammal sterling byggsats av en Super Cub byggd 1968.
    Tanken är att kanske bygga en Curare eller en Blue Angel med tidsenlig motor typ HP och då kan man inte ha plast hjul eller foam hjul ja vilka tokiga ideer man har.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    PelleA,
    Är det möjligtvis den Sterling Piper Super Cruiser (kit FS-8) på bilden nedan du har från 1968?
    Har en sån byggsats som jag skall bygga så småningom. Kommer ihåg en kille i modellflygklubben jag var med i på 1970-talet som hade en sån CUB. En vinter gick vingen av på mitten vid flygning men kroppen fortsatte i en flack bana ner i snön och bara landstället som blev krökt. Vinghalvorna kom nedseglande och landade mjukt i snön. Jag vill minnas att det står på ritningen nåt om att förstärka vingen om man skulle ha en stor motor i planet.

    Den lagades och förstärkes i mittendelen av vingen och flög senare det året (ca 1972/1973). Den var lite "besvärlig" att flyga på det sättet att den krävde att man flög med både skev och sidoroder vid sväng (vilket var lite ovant för många). Den var utrustad med en Veco 61 med genomströmmningsdämpare och Futaba 4 kanalare, ägaren dessförinnan hade haft en HP 61 (med blå cylinder) med Micronic 6 kanalare. Det var på den tiden en jättestor modell med sin 182 cm spännvidd (tyckte vi).

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sterling_Piper_Super_Cruiser.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	96,1 KB 
Id:	29195  

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    20
    Jobb
    Volvo
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard

    Hej Bo,
    Det är exakt samma byggsats som min Cub är farsan byggde denna model när vi bodde i gubbängen jag kommer än idag ihåg doften av Zaponlack och Fabi spännlack och byggbordet var såklart köksbordet. Motor och radio kom i kärran omkring 1970 motorn var en HP 40 silver nånting och radion var en Robbe FP-T5 med linjära servon inköpt hos Essen Air
    i Handen. Provflygningen tror jag skedde på Skarpnäckfältet och det visade sig att HP motorn inte orkade tillräckligt även om HP var en stark motor för sin tid.

    Mvh
    Pelle

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Ja ack det var tider när man satt och lacka med zaponlack och spände nylon/siden/japanpapper med Fabi spännlack. Bygglokalen vi hade på 1970-talet doftade sånt mest hela tiden (och lukta Interlux samt Alfodur 2-komponent färg när vi dona med målningsarbeten).
    Robbe FP-T4 (exakt lika som FP-T5 fast 4 kanaler) hade jag och lärde mig flyga på i början 1970-talet (med en Graupner Taxi och Enya 29).
    Bild på en Robbe FP-T5 nedan från en Robbe katalog början 1970-talet.
    Hujedamej vad det sändarhöljet i aluminium var kallt att hålla i på vintern (de kom lite senare med brun vinylbeklädnad som var lite behagligare att hålla i).
    Nostalgi: Essen-Air katalog 1971...
    http://www.algonet.se/~boem/KMFK/Kat...atalog1971.pdf

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Robbe_FP_T-5_T-4.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	29213   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lack_01.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	57,3 KB 
Id:	29214  
    Senast redigerat av bem den 2012-05-17 klockan 16:27.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    20
    Jobb
    Volvo
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard

    Ja det är kul med lite nostalgi ibland

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •