Jag håller på att sätta ihop en 58" Extreme Flight Extra 300 med "glow conversion" kitet. Tanken från början var att stoppa i min Jen 56 i den, men nu är jag lite tveksam till det.

Det som får mig att tveka är dels att dom förborrade hålen och islagsmuttrarna för motorbockarna ger 43 mm bredd för motorinfästningen och min Jen är "bara" 35 mm bred (44 mm mellan fästhålen) och dels så känns den 13x4 snurra som funkar bra på min Jen aningen liten för Extrans bredare nos (jmf med den Funtana S40 motorn satt i förut).

Iofs är det väl inte ogörligt att flytta hålen i motorspantet, men det tar emot lite.

Min nästa idé var helt sonika att skaffa en Saito 82 som kitet ska vara gjort för, men när jag läste på om Saito 82 så såg jag att den också är 35 mm bred (46 mm mellan fästhålen).

Funderar lite på att skaffa en Saito 100 istället eftersom den råkar vara just 43 mm bred, men då får jag typ 90 gram mer vikt i nosen. Jag har skrivit till Extreme Flight och frågat lite om monteringsmåtten och vad dom tror om en Saito 100 i den kärran, men dom har inte svarat.

Lite vikter å så då:
  • Jen 56 med BCM in-cowl dämpare, ca 430-440g, drar en APC 13x4@12000rpm (80-10-10 soppa)
  • Saito 82 med dämpare, ca 510g, prop typ 15x6 kanske?
  • Saito 100 med dämpare, ca 600g (tror jag)


Nu känner jag mig lite villrådig och tänkte att lite synpunkter från er här på forumet vore en bra idé