Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: rök system i en jet kärra.

  1. #1
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard rök system i en jet kärra.

    tjenare
    Nu har jag införskaffat mig en FEJ L39 albatross 1/5 och efter som alla turbin kärror måste ha ett rök system så inhandlades också en sullivan pump. Men jag har två frågor.
    Ska jag dra ett mässingsrör innuti utloppsröret (ca 10-20cm) för att sedan böja det 45* och klämma till det lite så att man får ett munstycke.


    Eller ska jag bara dra det på utsidan av utloppsröret och böja upp det precis efter att utloppet slutar?

    Samt har ni något bra tipps på recept till rökvätska.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Här finns lika många sätt som piloter antar jag. Dock brukar den röda tråden innehålla en rostfri spridare (4mm rör tillplattat i änden och små hål borrade på tvären) samt riktig rökvätska typ Super Dri. Man släpper oftast rökvätskan strax bakom turbinens utblås. Valet av pump varierar, många väljer en extern pump med fartreglare för att få högre kapacitet än sullivans lösning till jetflyg.

    Ett par exempel, (nu råkar det bli HAB igen, men det är liksom de grabbarja jag flyger med och de prylarna jag ser live, gissa är ju så himla trist.)

    http://www.hab.se/pump-for-hydraulik...445-c-690.aspx

    Senast redigerat av henke2 den 2012-05-10 klockan 07:39.
    Superhero

  3. #3
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    kör på tomtebloss! =)
    dom där stora som brinner ett par minuter. hehe

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    [QUOTE=henke2;274404]Här finns lika många sätt som piloter antar jag. Dock brukar den röda tråden innehålla en rostfri spridare (4mm rör tillplattat i änden och små hål borrade på tvären) samt riktig rökvätska typ Super Dri. Man släpper oftast rökvätskan strax bakom turbinens utblås. Valet av pump varierar, många väljer en extern pump med fartreglare för att få högre kapacitet än sullivans lösning till jetflyg.


    eh ska jag ha rök munstycket mellan turbinen och utblåsröret inne i modellen. Det låter extremt kladdigt. Det kanse skulle gå att dra in röret ca 10cm in i utblåsröret eller blir det för kallt? Gör jag det så är jag ca 18cm ifrån utblåset på turbinen.
    Nu har jag ju redan en sullivan pump så jag börjar med den. Men skiter det sig så testar jag en annan.

    Hur mycket rökolja tror du att det går åt igentligen. Jag har en 650cc tank påväg men är den förstor eller för liten. Om man vill ha rök på i ca 4min.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Rök i 4minuter är mycket rökvätska. Det är ju samma typ av pump som pumpar bränsle till motorn så om du flyger 4min på 2liter soppa så går det åt 2liter rök.

    Normalt sett drar man på röken i en manöver och släcker den medans man vänder.


    Jo du släpper röken precis efter motorns utlopp, oljan åker ju med jetstrålen ut, men visst har du rätt röken kladdar en del helt klart. Moderna utloppsrör har en större tratt som går in över motorns utlopp, på så vis drar den varma jetstrålen med sig frist luft som värms och du får mera dragkraft.
    Superhero

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Provade lite i går kväll och det visade sig att parafinolja och diesel knappt ryker medan super dri och CS-turbinservice olja ryker riktigt mycket!! Vet inte priset på CS olja, men den rök snudd på bäst och är tunnare så pumpen lever ett bättre liv.
    Superhero

  7. #7
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Ok bra att veta. Jag tänkte först testa 3w rökolja hittade den hos autopartner. 400kr för 5L tillhör ju de lite billigare oljorna iaf.

    Om allt går som det ska så är det provstart imorgon.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. Autopilot system med OSD?
    Av The Flyer i forum FPV OSD
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-12-22, 09:11
  2. OSD system
    Av Timtimtim i forum FPV OSD
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 19:24
  3. Erfarenheter fpv system
    Av Palmen80 i forum FPV Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 17:56
  4. FPV system
    Av tex i forum FPV Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •