Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Få ut hjul ur servon

  1. #1

    Standard Få ut hjul ur servon

    Tjena,

    Är det någon som har en aning om hur man får ut hjulen ur sådana här servon ? :
    http://www.cyanshift.com/lipo/gear.jpg

    Jag skall byta ut själva servot, men kabeln som går från mina nuvarande går inuti vingen. Drar jag ut den kommer det vara omöjligt att få in en ny utan att skära upp vingen.
    På mina nya servon är det redan en kabel med en sådan kontakt som man stoppar in i mottagaren, dock är den kabeln endast ca 10 cm.

    Så jag tänkte behålla orginalkabeln som redan går genom vingen, klippa av de gamla servona och löda fast kanbeln från det nya servot med kabeln som redan finns där. Frågan är hur man lämpligast gör.
    Ska jag försöka löda ihop dessa tre små kablar (känns pilligt), eller ska jag behålla kontakten på det nya servot och på något vis löda ihop den befintliga sladden med kontakten?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Själv har en s k presstång för att trycka ihop stift på servokablar, och sen sätts stiften i servokontakten.
    M a o gör jag servoförlängningskablar själv i önskad längd med kontakt (till mina Futaba och JR servon).
    Det är inte svårt men det görs bäst genom att ha ett sånt där förstoringsglas som ser ut som en bordslampa med arm man kan dra i önskad riktning så man kan se ordentligt då servostiften skall nypas fast på servosladden med den speciella tången. Och så man sen kan inspektera att det blev pressat ordentligt.

    Så här går det till:

    http://www.youtube.com/watch?v=Vptd2n5p5-I

    Se även här:
    http://svensktmodellflyg.se/forum1.a...1&msgid=247034


    Att löda ihop servokablar funkar också men det är smått och pilligt... gör i så fall lödningarna på kablarna så de är förskjutna lite i sidled så de ej kan kortslutas, dra en krympslang över servokablen där du lött.

    /Bo

  3. #3

    Standard

    Good to know, Tack!

    Dock så behöver jag egentligen inte sätta på nya kontakter, utan sätta ihop två sådana kablar till en. Kan det bli för pilligt att löda så små kablar?

    Finns det ingen kontakt som är avsedd för att skarva två sådana trekanaliga servosladdar?
    Senast redigerat av r0yalty den 2012-05-11 klockan 10:03.

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Det ser ju ut som en foamkärra, bara att skära ett fint snitt, byta kabel/sätta dit en vanlig servoförlängningskabel, sen limma ihop skåran du nyss skar upp, antingen med (foamsafe? Beror på vad det är för foam) CA, eller vanligt vitlim kanske blir ännu bättre, det ger ju en lite mjukare fog än ca. Kommer knappt synas.

    Och jo, det går utmärkt att löda servokablar, det gjorde jag senast till min Funcub som behöver lite lägre servokablar på sina ställen. Tänk på det som Bo skrev bara, förskjut gärna lödningarna lite i längsledd, så inte alla lödningar blir på samma ställe på kabeln. Och glöm inte krympslang!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av r0yalty Visa inlägg
    Good to know, Tack!

    Dock så behöver jag egentligen inte sätta på nya kontakter, utan sätta ihop två sådana kablar till en. Kan det bli för pilligt att löda så små kablar?
    Det är inte särskilt svårt att lödskarva servokablar, det tar bara några minuter:

    Bifogad fil 29085
    Bifogad fil 29086
    Bifogad fil 29087

    Om det är trångt kan man hoppa över den yttersta krympslangen.

    B.t.w går det inte att sätta fast en dragtråd i den gamla servokabeln som får följa med genom vingen när du drar ut den?
    /Leif

  6. #6
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard

    Varför inte använda den g:a kabeln som dragtråd......
    Definitivt en nöjesflygare......
    IACE 1978
    Våga vägra Face-bööök

  7. #7

    Standard

    Kom precis ut från garaget

    Jag klippte av de befintliga servon samt kontakten från de nya och lödde ihop sladden från de nya servona med den befintliga sladden. Allt funkar kalas

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Standard

    /Leif

Liknande ämnen

  1. 3 1/2" hjul
    Av pirre i forum Allmänt om flyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 16:41
  2. Hjul till Stukan
    Av Phonta i forum Skalamodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 15:58
  3. Alu hjul
    Av js_ i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 09:58
  4. Landa utan hjul ?
    Av Steffe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 23:25
  5. På två hjul i helgen
    Av chrisvås i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •