Reklam

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 88

mne: Hur f lngre rckvidd p radiostyrningen?

Reg.datum
    Mar 2012
    Inlgg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard Hur f lngre rckvidd p radiostyrningen?

Att det gr o f lng rckvidd p fpv-prylarna har jag fattat, men hur gr man med radiostyrningen?
    Jag har redan tangerat grnsen fr vad min radiostyrning klarar att par gnger, men har fortfarande bra bild i fpn:n.

Jag kr idag med en Spectrum DX6i (ostrypt, eller hur man ska kalla det), men det finns ox en lite ldre Graupner MC15 35mhz till frfogande. Kan ven tnka mig kpa ny om det rekommenderas.

S hur gr man fr att f rejlt lngre med rckvidd p radiostyrningen?

Blomsters avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Trans MFK

Standard

Kr med halvvgsantenn, (300000/frekvens)/2
    tex 300000/35120 = 8,542 = helvg dela till halvvg 8,542/2 = 4,271 meter

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Kolla p ett UHF system som du ansluter till radion, finns en del att vlja p. Exempelvis, TSLRS , dragonlink , chainlink mm..
    D kommer du inte ha ngra rckviddsbekymmer.

//Matte

Reg.datum
    Mar 2012
    Inlgg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Fanns en del att forska i dr ser jag. Ngon i sverige som hller p med detta?

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Jag anvnder UHF eller mena du om det finns nn F?

//Matte

Reg.datum
    Mar 2012
    Inlgg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlgg
    Jag anvnder UHF eller mena du om det finns nn F?

//Matte

Bdadera

Standard

Jag kan rekommendera Thomas Scherrers system (dvs TSLRS), en hel del i Sverige som anvnder det och ven om Thomas nu har verltit stor del av verksamheten till Danish Aviation s r hans support fortfarande suvern i min mening.

Jag rekommenderar dock inte att du anvnder din Spektrum till ett UHF-system s som TSLRS, detta d Spektrums apparater verkar stras ut av UHF-systemet. D tror jag nog att din ldre Graupner fungerar bttre. Kolla bar4a s att du kan f ut en PPM-signal ur radion s ska den vara kompatibel med TSLRS (och vriga UHF-system ocks).

Standard

Jag har ocks en dx6i och vill utka min rckvidd. Jag vill nog inte kpa mig ett UHF riktigt n d det knns som jag mste byta radion ocks. Har precis brjat med rc (och snart fpv) s vill brja i mindre skala.

Jag bestllde en riktad antenn efter att ha lst lite p diverse forum att det skulle vara bra. Det enda jag inte hittade ntt svar p r ungefr hur mycket extra rckvidd man fr (framfr antennen).

http://www.dronesvision.com/2-4ghz-7...wifi-boosting/

Standard

Jag har en sdan antenn till min ER9X och med FRsky s uppger de 5Km istllet fr 1.5 med orginal antenn.

Jag kommer gra rangecheck med RTH fr att ta reda p rckvidden. har du terrng ivgen (ex en mindre kulle) s kan du alltid hamna i radioskugga.

//UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg
    Jag har en sdan antenn till min ER9X och med FRsky s uppger de 5Km istllet fr 1.5 med orginal antenn.

Jag kommer gra rangecheck med RTH fr att ta reda p rckvidden. har du terrng ivgen (ex en mindre kulle) s kan du alltid hamna i radioskugga.

//UndCon
    Ok det lter lovande. Tnkte nu i brjan bara kra p ppet flt s ingenting ivgen igentligen. Borde rcka, men fr sjlvklart testa innan

Standard

Jag brukar flyga runt vrt flt - ca 800meter t alla hll och det gr jag med en Spektrum DX7
    Sdana ytor rcker vl till...

//UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Mar 2012
    Inlgg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlgg
    Jag kan rekommendera Thomas Scherrers system (dvs TSLRS), en hel del i Sverige som anvnder det och ven om Thomas nu har verltit stor del av verksamheten till Danish Aviation s r hans support fortfarande suvern i min mening.

Jag rekommenderar dock inte att du anvnder din Spektrum till ett UHF-system s som TSLRS, detta d Spektrums apparater verkar stras ut av UHF-systemet. D tror jag nog att din ldre Graupner fungerar bttre. Kolla bar4a s att du kan f ut en PPM-signal ur radion s ska den vara kompatibel med TSLRS (och vriga UHF-system ocks).

Kan inte svra p att jag kan f ut en sdan signal p MC15, men den kanske har lngre rckvidd orginal n vad DX6i har? Iaf s pass att det matcha rckvidden p min nuvarande fpv-setup.

Hur som hellst s hittade jag denna info p dronevision:

Thomas Scherrer UHF RC LRS system is tested so far with those RC units

• Multiplex Royal Evo series 7/9/12 (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
    • Multiplex Royal Evo Pro series 7/9/12 (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
    • Multiplex Cockpit SX (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
    • Multiplex Profi MC3010/3030/4000 (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
    • Hitech Aurora 9, take out normal RF module and use module pins from left : 1=ppm, 2=supply, 3=GND (4 and 5 are not used)
    • Hitech Eclipse 7 (it works fine, see post 5797 and a bit more)
    • Futaba 6EX 2.4GHz version, is ok (6 pin square)
    • Futaba 6EX 72MHz version, is ok (6 pin square)
    • Futaba T7CAP (6 pin square)
    • Futaba FF7 (6 pin square)
    • Futaba 8FG
    • Futaba T9CP (6 pin square) same as T9CHP
    • Futaba T9ZHP (6 pin round DIN)
    • Futaba T9ZAP
    • Futaba 10C (6 pin square)
    • Futaba 10CG (6 pin square), Sensitive to RF levels, not good to mount LRS TX directly on its back
    • Futaba 10CP (6 pin square), Sensitive to RF levels, not good to mount LRS TX directly on its back
    • Futaba 10CAP (6 pin square), Sensitive to RF levels, not good to mount LRS TX directly on its back
    • Futaba 12ZAP ok in PPM8 & PPM12 no power out in trainer connector (12ch only good in non trainer mode, and be sure max +60% on all channels)
    • Futaba 12FGA fine in 8ch mode,possible in 12ch mode with a bit of tricks, see forum
    • Futaba 12FG fine in 8ch mode, possible in 12ch mode with a bit of tricks, see forum
    • Futaba 14MZ ok in PPM8 mode, PPM12 ch needs work-arround
    • Futaba FX18
    • Futaba FX30
    • Robbe Futaba FC28
    • Hitec Optic 6
    • Spectrum DX5e - DX6i - DX7 (3.5mm jack) see note 1
    • Spectrum DX7SE DO NOT WORK, ONLY DSM MODE; NO PPM OUT MODE NOT EVEN INTERNALLY
    • Spectrum DX8 - a little bit of EMC jamming at 2W and if the TX antenna is close to the spectrum (3.5mm jack)
    • SANWA RD8000 - (5 pin DIN 1=supply out, 2=gnd, 3=ppm out) all 8ch ppm out of the sanwa is ok
    • Graupner MX12 - MX16S (3.5mm jack) see note 1
    • Graupner MC22 - MX22 - MC24 - MX24 (3.5mm jack) see note 1B
    • JR 3810 see note 1
    • JR 9303 see note 2
    • X 9303 the special 2.4GHz version, problem solved see note 3
    • Turnigy 9X, some seems to handle strong RF signals poorly, like cell phone too close and LRS TX too close, affect display first
    • ArtTech E-Fly100C, same 3.5mm jack as Graupner, this radio is only 6ch but works fine
    • Mile High Wings USB interface (a PPM generator) fully compatible
    • Endurance PCTx (a USB PPM generator.) fully compatible

More planned to be listed here soon, if you test the LRS with an RC system that is not mentioned here, please inform me so I can add it to the list, and you will earn 20 $ to your paypal !
    WARNING FUTABA owners must read post 1573-1574
    note 1:
    all LRS TX units shipped after 1 sep 2008 will be compatible
    pre 1 sep units can be modified with a resistor, ask me for instructions if needed.

Tnkte p "note 1". Kan det va s att det r uppgraderat s det fungerar med min DX6i efter den 1sep 2008?

HUr som hellst s verkar det springa ivg i $$$, fr har man lng rckvidd p radiostyrningen s vill man ju ha det p fpv med

Standard

Nu har jag ju en Futaba 12FG som jag gillar att programmera och FASST fungerar riktigt bra upp till 1.5km men den har, liksom andra Futaba/Graupner/Robbe vissa begrnsningar avseende PPM-signalen om man nskar mer n 8-kanaler. Problemet r att om enheten skickar ut mer n 8-kanaler, ex 12, s skickas en speciell signal dr pulslngden varierar. Detta frbryllar LRS-systemen d de fungerar inte s bra utan en konstans pulslngd. En lsning kan antingen vara att installera en Channel Wizard som fixar pulslngden. Alternativt kan man kpa en sndare som inte varierar pulslngden, exempelvis Multiplex Royal-serien (om jag inte har helt fel).

S om ngon ska kpa en sndare fr mer n 8-kanaler med LRS-systemen s rekommenderar jag att man satsar p en Multiplex frn brjan. Alternativt kper en redan testad LRS-radio.

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Har sjlv EzUHF som fungerar bra.
    Har inget behov av rckvidden utan nskade mer en mindre knslig rc signal.
    Flyger grna runt bland dungar och ibland ven ngon lada och tappade tyvrr kontakten ibland p 2,4.
    Detta har jag inte mrkt av med Ez modulen.
    //Lasse

Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

Standard

Vad sger lagen om UHF-systemen? Jag brjar ocks bli lite intresserad av ngot liknande, eftersom jag igr krashade p grund av att 2.4-GHz-radiolnken lade av innan videolnken.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Dreamer Visa inlgg
    Vad sger lagen om UHF-systemen? Jag brjar ocks bli lite intresserad av ngot liknande, eftersom jag igr krashade p grund av att 2.4-GHz-radiolnken lade av innan videolnken.
    Vad kr du fr utrsutning till radiolnken?

Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlgg
    Vad kr du fr utrsutning till radiolnken?
    Futabas FASST-system, vilket ju ska vara ett av de bttre 2.4 GHz-systemen. Jag trodde faktiskt att bilden via 5.8 GHz skulle brja bli dlig frst, s att jag kunde vnda om i god tid. Men med cloverleaf-antenner och en uteffekt p 200 mW r bildverfringen lite fr stabil!

Standard

Hur lngt kunde du flyga innan Futaban gick in i F/S?

Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlgg
    Hur lngt kunde du flyga innan Futaban gick in i F/S?
    550 m (uppmtt med Google Earth). D stod jag med sndaren p magen, och flygplanet bakom ryggen p mig. Radiosignalen var drfr tvungen att g igenom mig fr att komma fram, medans videomottagaren var 2.40 m upp p ett stativ bredvid mig. Genom att titta p topografin i Google Earth har jag kommit fram till att det framfr allt mste ha varit skog som blockerade radiosignalen till flygplanet. Hade jag haft en bttre sndarantenn till radiostyrningen placerad uppe p stativet hade jag kanske kommit lngre!

Jag hade ocks sndarantennen nedflld i horisontellt lge, ngot som alltid gtt bra tidigare. Men nr man brjar flyga bakom sig r det nog ingen bra id eftersom sjlva sndaren d ocks blockerar signalen.

Standard

Futaba FASST klarar mycket lngre rckvidd n s s, sjlv har jag flygit ver 1.5km utan F/S. S det r nog helt klart att din korta rckvidd var en kombination av mnga andra faktorer.

Det r givetvis viktigt att ha fri sikt mellan mottagare och sndare, detta r viktigt oavsett vilket radiosystem du anvnder dig av. Thomas Scherrer rekommenderar sjlv 1/10-regeln, dvs minst 10% hjd av distans, ex. 1km bort krver 100m hjd. Pga strningar nra mark r det nog att rekommendera att man lgger till 200-300m utver 1/10-regeln.

Antennplacering p modellen r ocks otroligt viktigt, drunken rabbit konfiguration som anvnds mycket fr UHF-system r givetvis ven bra fr 2.4GHz-system. Nu vet jag inte hur dina antenner var placerade men ofta s slarvas det nr man anvnder 2.4GHz av ngon anledning.

Liknande mnen

1. Specter v2 FPV, tar mig lngre bort..
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-06-23, 22:49
  2. Lngre rotorblad
    Av teamleader i forum Nybrjare
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-06-07, 13:20
  3. Hur fr man lngre flygtid??
    Av evilaid i forum Allmnt
    Svar: 8