Reklam

Sidan 2 av 5 FrstaFrsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 88

mne: Hur f lngre rckvidd p radiostyrningen?

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

UHF systemen r lagliga upp till 500mW.

Jag har sjlv krt TSLRS systemet utan line of sight 10km och endast haft ett ftal failsafe indikationer. S jag kan garantera att dessa system r sanslst stabila.

//Matte

berthrsds avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlgg
    414
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

Standard

Citat Ursprungligen postat av Dreamer
    Jag hade ocks sndarantennen nedflld i horisontellt lge, ngot som alltid gtt bra tidigare. Men nr man brjar flyga bakom sig r det nog ingen bra id eftersom sjlva sndaren d ocks blockerar signalen.
    Antennens polarisation r vldigt viktig. Om du har vertikal antenn p mottagaren och horisontell p sndaren s r dmpningen upp till 20dB, vilket innebr att 99% av signalen dmpas bort... Inte konstigt att du har dlig rckvidd d.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

2,4GHz gr ej genom kroppen p dig. Det var din kropp som var dmparen fr Futaba FASST. Detta beror p att 2,4GHz aktiverar vattnet i din kropp och vattnet vrms upp, ungefr som i microvgsugnen fast mycket lngsammare.
    fredrik

Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlgg
    Antennplacering p modellen r ocks otroligt viktigt, drunken rabbit konfiguration som anvnds mycket fr UHF-system r givetvis ven bra fr 2.4GHz-system. Nu vet jag inte hur dina antenner var placerade men ofta s slarvas det nr man anvnder 2.4GHz av ngon anledning.
    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlgg
    Antennens polarisation r vldigt viktig. Om du har vertikal antenn p mottagaren och horisontell p sndaren s r dmpningen upp till 20dB, vilket innebr att 99% av signalen dmpas bort... Inte konstigt att du har dlig rckvidd d.
    Antennerna p mottagaren var placerade i 90 graders vinkel, den ena i lngsled med kroppen och den andra vertikalt. Bda antennerna r inbyggda i kroppen, s det finns en del cellplast fr radiosignalen att ta sig igenom. Jag tycker inte riktigt att jag slarvat med antennerna, som mnga andra verkar gra.

Problemet var vl hur som helst att signalen frn radiostyrningen behvde ta sig igenom sndarhlje + min mage + skog + cellplast. Videosignalen behvde bara ta sig igenom lite skog och hade bttre mottagarantenn.

Jag har i alla fall lrt mig en lxa:
    * Flyg aldrig bakom dig sjlv p lg hjd
    * Ha inte sndarantennen riktad horisontellt nr du flyger FPV
    * Led ut mottagarantennerna utanfr kroppen och stt dem i "drunken rabbit"-stllning med hjlp av ett par plastrr

Standard

Om du vill flyga lngt bort s r det inte en srskilt bra placering att ha en i lngsled i kroppen (dvs horisontellt). Bttre d med sk drunken rabbit med bgge antennerna pekandes snett uppt, d har man bra polarisation ven vid svng och bde d modellen r p vg bort och tillbaka.

Jo, att flyga bakom saker r som sagt aldrig bra men cellplast behver du inte oroa dig fr, det dmpar inte srskilt mycket. Inte den cellplasten som vra modeller ofta r byggda av iaf (EPS, EPO, EPP). S lnge antennerna fr plats inne i kroppen s behver de inte sticka ut.

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

D mste jag frga om "drunken rabbit" r det bsta alternativet fr antennerna p planet?
    Jag vill minnas att jag blev tillsagd att inte ha dom s nr jag hade det p min fpv ez*.
    Drfr riktade nu antennerna uppt och rakt t sidan istllet p mitt nya plan. Kanske ska byta d?
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Varfr skulle du inte ha dem s och varfr? Ska du maximera rckvidd p ett skert stt s tycker jag att det r den definitivt bsta placeringen.

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Minnet svek.
    Det gllde synvillan av en lutande vtx antenn.
    Men d kan jag ju fortstta ha antennerna som tidigare, blir att justera om dom ikvll d.
    Sen hoppas jag att mina prylar kommit s jag kan bygga LC-filter och montera in kamera i nyplanet(EZglider) d jag bara har tnkt anvnda ett batteri i det.

SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlgg
    Minnet svek.
    Det gllde synvillan av en lutande vtx antenn.
    Men d kan jag ju fortstta ha antennerna som tidigare, blir att justera om dom ikvll d.
    Sen hoppas jag att mina prylar kommit s jag kan bygga LC-filter och montera in kamera i nyplanet(EZglider) d jag bara har tnkt anvnda ett batteri i det.
    vad r det fr LC filter du bestllt och var ifrn?

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Han har nog bestllt komponenter fr att sjlv lda ihop en.

//Matte

Standard

De som jag gr sjlv har alltid rckt fr att f bukt med strningarna fr min del, men det finns ju frdiga LC-filter att kpa frn bla DPCAV.com: http://www.dpcav.com/xcart/Power-Sup...-L-C-Type.html

Dock s mste man ju nd lda dit kablar s att gra sitt eget r inte direkt mer jobb n att lda dit ett som r frdigt.

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Jag bestllde lsa delar fr att bygga sjlv.
    Nu bestllde jag komponenter till 3st filter och det gick p 90kr och d tar det inte lnge innan dom r hemma.
    Dremot blev frakten lite vl dyr i frhllande till komponenternas pris...

SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Jag har sjlv anvnt de som rangevideo slde och de har fungerat mycket bra bde till LC-filter och fr att bli av med strningar frn kameror etc. De finns ju ven billiga frn eBay.
    eBay: http://www.ebay.com/itm/40PC-LOT-FER...item5d33b5aa44

Sedan kan jag varmt rekommendera rs-online.se, bra kundservice och snabb leverans. Inte s billig frakt kanske. Se ngra exempel p vad jag tror kan vara lmpliga i storlek.
    12,5 x 7,5 x 5: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120825/
    16 x 9,6 x 6,3: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120869/
    20 x 10 x 7: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120948/

Man kanske skulle ta och kpa hem en massa ferriter, bygga LC-filter och slja fr 50kr/st, mnga som skulle vara intresserade?

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlgg
    Jag har sjlv anvnt de som rangevideo slde och de har fungerat mycket bra bde till LC-filter och fr att bli av med strningar frn kameror etc.
    Jag vill ju bli av med strningarna som blir frn ESC:t och visst r det ett LC-filter jag ska anvnda mig av d?
    Blev lite osker fast du mena vl att du anvnt ferriter p kamera kablarna, likt hur man kan gra p servo kablar som r lnga?

SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Jepp, LC-filtret placeras mellan ESC och videoutrustningen.

Jag har anvnt ferritring p kabeln nra kameran fr att minska dess strningar p UHF LRS som exempelvis TSLRS. Kameror som exempelvis DX201 str ganska rejlt men de kan minskas genom att placera en ferrit p kabeln.

Se mina poster p den hr sidan: http://www.rcgroups.com/forums/showt...258778&page=26

Standard

Var kper ni LC filter hr i sverige?

Reg.datum
    Nov 2008
    Inlgg
    14
    Klubb
    independent flyer

Standard

Jag har stora problem med rckvidden med DX6i. Det jag kommit fram till efter en del labbande r att videolnken 1280MHz str ut min radiostyrning. Jag tror att det r mycket skrp som kommer ut ur den samtidigt som bilden. har en billig kinasndare.
    Jag har bytt till FRSKY nu s jag hr nr rckvidden trynar.

Det som jag mrkt frbttrar rckvidden r att flytta isr antennerna p quadden. Ett lgpassfilter hjlpte en del med och riktiga antenner (hemgjorda) gr saken bttre. Men det jag borde gra r att kpa en bra videolnk typ Lawmate. Det tror jag skulle frbttra min rckvidd.

Hr r ett klipp frn igr nr jag provad lgpassfiltret. Nr jag r vid grvmaskinen s piper FRSKY med gmna pip.. http://www.youtube.com/watch?v=ll-Qz...1&feature=plcp /b

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlgg
    Jag bestllde lsa delar fr att bygga sjlv.
    Nu bestllde jag komponenter till 3st filter och det gick p 90kr och d tar det inte lnge innan dom r hemma.
    Dremot blev frakten lite vl dyr i frhllande till komponenternas pris...
    Ifrn var?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Upplands-bo Visa inlgg
    Jag har stora problem med rckvidden med DX6i. Det jag kommit fram till efter en del labbande r att videolnken 1280MHz str ut min radiostyrning. Jag tror att det r mycket skrp som kommer ut ur den samtidigt som bilden. har en billig kinasndare.
    Jag har bytt till FRSKY nu s jag hr nr rckvidden trynar.

Det som jag mrkt frbttrar rckvidden r att flytta isr antennerna p quadden. Ett lgpassfilter hjlpte en del med och riktiga antenner (hemgjorda) gr saken bttre. Men det jag borde gra r att kpa en bra videolnk typ Lawmate. Det tror jag skulle frbttra min rckvidd.

Hr r ett klipp frn igr nr jag provad lgpassfiltret. Nr jag r vid grvmaskinen s piper FRSKY med gmna pip.. http://www.youtube.com/watch?v=ll-Qz...1&feature=plcp /b
    Du r inte den enda som fr problem med Spektrum + 1.2GHz videolnk. De dr videolnkarna formligen spottar ur sig skrp vid frekvenser runt om 1,2GHz, troligen str de ven mobiltelefoni. Jag tror inte videolnken kan bli godknd i Europa. Spektrum r dessutom knsliga. Har du lgpassfilter p videosndare?
    http://www.dpcav.com/xcart/Low-Pass-...1.3GHz-TX.html
    fredrik

Reg.datum
    Nov 2008
    Inlgg
    14
    Klubb
    independent flyer

Standard

Tack! Ja, jag fick bttre resultat med lgpassfilter. Det blir en ny sndare...
    (Kinasndaren var dock kpt i europa...)

Liknande mnen

1. Specter v2 FPV, tar mig lngre bort..
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-06-23, 22:49
  2. Lngre rotorblad
    Av teamleader i forum Nybrjare
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-06-07, 13:20
  3. Hur fr man lngre flygtid??
    Av evilaid i forum Allmnt