Reklam

Sidan 3 av 5 FrstaFrsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 88

mne: Hur f lngre rckvidd p radiostyrningen?

Reg.datum
    Nov 2008
    Inlgg
    14
    Klubb
    independent flyer

Standard

Jag gjorde ett filter som jag tycker fungerar bra. Ser ingen skillnad med fristende batteri...
    Bifogad fil 29553

Standard

Spektrum r lite knda vad gller radiostrning, de verkar stras ut av rtt s mycket.

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Timtimtim:
    Jag bestllde ifrn ELFA, blev kondensatorer 470 & 1000uf tre av vardera och tre stycken ferrit ringar med olika vrden.
    Det rcker till 3st LC filter och d blir det 3kondensatorer ver(bestllde extra utifall att).
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

tvbcoms avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlgg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

Standard

Upplands-bo:
    Har du lust att bertta vad du anvnt och vilka vrden p komponenterna du anvnt till ditt filter.
    SkrotiZ:
    Vilka art.nummer hos Elfa bestllde du?

Om det funkar bra kan ju andra gra likadana om vi vet vilka vrden ni anvnt:-)

Nr det gller Spektrums knslighet fr 1,3 GHz r det med DSM2 eller r DSMX som strs mest, ngon som testat?
    /Gran
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

Standard

Jag har anvnt Spektrum DX7 och AR7000 + satellit utan problem inom 900 meter som r det jag varit lngst bort
    Detta tillsammans med video p 1280 utan LC filter eller liknande

med klverantenner i bgge ndarna har jag 100%ig bild hela vgen - trots att klver rekommenderas med skew planar p mottagarsidan.

Att spektrum skulle vara dligt kan jag inte hlla med om - men alla har vl egna uppfattningar istllet fr att lyssna p ngon som tror sig veta...alla mina filmer med Skywalkern r gjorda med denna utrustning
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef fr teknikgrupp p Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlnge

Standard

Om detta r en viktig frga fr dig s kan du sluta frska f lngre rckvidd. Lagen sger att du mste ha visuell kontakt med ditt plan vid FPV flygning samt ven en hel del om frekvenser och annat. Allts r inte rckvidden ett problem med vanliga radioutrustningar om du vill flja lagen till punkt och pricka.

MVH / Kajaken

Citat Ursprungligen postat av Dreamer Visa inlgg
    Vad sger lagen om UHF-systemen? Jag brjar ocks bli lite intresserad av ngot liknande, eftersom jag igr krashade p grund av att 2.4-GHz-radiolnken lade av innan videolnken.

Standard

Mina uppfattningar kommer just frn folk som med sina egna erfarenheter har talat om vad de upplevt. P samma stt som jag kanske undermedvetet dissar Spektrum fr mycket s finns skert de som vill frsvara den dyra utrustning de kpt och inte vill acceptera att utrustningen inte hller toppklass.

Jag har sjlv inte haft Spektrum men min uppfattning vilar p fljande (kan skert ha fel p ngot, uppskattar d om ngon kommer med korrekta uppgifter):

• Radions skrmning r dlig och strs allvarligt av externa sndare s som LRS-systemen kring 430-450MHz. ven en del nyare Futaba och Hitec har detta problem s det r inte direkt ngot speciellt fr just Spektrum
    • Mottagarna strs relativt enkelt ut av starka sndare om de placeras fr nra mottagaren, 1.3GHz utan bra LP-filter verkar vara vrst. Verkar vara liknande som FrSky som jag sjlv har upplevt detta problem med
    • Radiosystemet r inte kta frekvenshoppande utan vljer vid start ett antal kanaler som verkar vara lediga, om bgge dessa kanaler sedan strs s strs hela systemet. Exempelvis Hitec och Futabas frekvenshoppande system klarar liknande strningar betydligt bttre d de, vad jag frstr, "hoppar" inom ett betydligt bredare frekvenspektrum
    • Erfarenheterna p FPV-forum visar att Spektrum inte verkar vara ett tillfrlitligt radiosystem fr FPV dr modellerna proppas fullt med strande utrustning

Dessa punkter r ju generella men kan mycket vl bero p en dlig radiomodell eller en dlig mottagare snarare n sjlva systemet i sig, frutom punkten avseende frekvenshoppning.

Reg.datum
    Nov 2008
    Inlgg
    14
    Klubb
    independent flyer

Standard

Ja, det var det jag tnkte p nr jag la ut bilden p filtret Det var lnge sen jag byggde filtret s jag kommer inte ihg vilka vrden som passade bra. Men p bilden i frra inlgget kan man se vilka motstnd och vilken konding som jag anvnder just nu med helt OK resultat...
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0127c.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	85,6 KB 
Id:	29558

Citat Ursprungligen postat av tvbcom Visa inlgg
    Upplands-bo:
    Har du lust att bertta vad du anvnt och vilka vrden p komponenterna du anvnt till ditt filter.
    SkrotiZ:
    Vilka art.nummer hos Elfa bestllde du?

Om det funkar bra kan ju andra gra likadana om vi vet vilka vrden ni anvnt:-)

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Till vad har du det dr filtret?
    Som jag frstr s har det ju tv motstnd i serie p + och sen kondningen efter.

Jag uppdaterar med info om hur mina filter fungerar, kpte tre olika stora ferrit ringar med olika vrden.
    Frstod mig ej p vrdena p ferrit ringarna och gjorde inge forskning kring det heller men minst en av dessa mste ju fungera(hoppas jag).
    Sen hoppas jag att jag valde rtt storlek p ringarna s dom bde ryms i planet och samtidigt rymmer sladden lindade runt sig.

Mer info kommer.

SAAB J-35 Draken EDF

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Jag sger som skotiz, vad r syftet med filtet? Jag tror du ska ta bort de bgge motstnden, de skadar mer n de hjlper. De br ersttas av spole, om detta r till matningen av ngot.
    mvh. //Fredrik
    fredrik

Reg.datum
    Nov 2008
    Inlgg
    14
    Klubb
    independent flyer

Standard

Jo, jag skrev motstnd men det borde vara spole Ledsen att jag frvirrar mer n hjlper. Kommer inte ihg varfr jag hade tv heller, antagligen fr att jag hade dem liggandes. Det r ett par r sen. Ni som r duktiga p elektronik kan kanske hitta mer specifik modell genom att titta p bilden.. Effektdrossel?
    Filtret har jag mellan batteriet och kamera +TVsndare istllet fr att bra med mig ett till 3S-batteri. Hoppas det blir lite klarare.

(Fick tips om ringkrna med men har inte provat det n eftersom det funkar tillrckligt bra med min korta kamerakabel.)

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Jag sger som skotiz, vad r syftet med filtet? Jag tror du ska ta bort de bgge motstnden, de skadar mer n de hjlper. De br ersttas av spole, om detta r till matningen av ngot.
    mvh. //Fredrik

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Nu har jag ftt hem prylarna och "ferrit ringarna" jag bestllt r ju toroid krnor, vet ej om detta r det jag vill ha men hoppas s iaf.

Fr gra fre och efter test av kameran med motorn ign driven av samma batteri och se om de blir ngon skillnad med filtret.

EDIT:
    En toroid r en ferrit krna i formen av en ring om jag fattat wikipedia rtt.
    Senast redigerat av Skrotiz den 2012-05-25 klockan 17:19.

SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlgg
    Nu har jag ftt hem prylarna och "ferrit tingarna" jag bestllt r ju toroid krnor, vet ej om detta r det jag vill ha men hoppas s iaf.

Fr gra fre och efter test av kameran med motorn ign driven av samma batteri och se om de blir ngon skillnad med filtret.
    Hur exakt har du kopplat in Lc filtret?

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Jag har inte hunnit lda ihop filtret och koppla in ngot nnu men tanken r ju att stta filtret mellan acc och vtx/kamera.

SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Jag har inte hunnit lda ihop filtret och koppla in ngot nnu men tanken r ju att stta filtret mellan acc och vtx/kamera.
    Allts sladden som gr mellan ESC och batteri?

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Nja.
    Batteriet kommer g parallelt till esc:t och till LC-filtret, sen kommer strmmen till kamera lnken(och ven arduino kortet) att tas frn LC-filtret.
    P s vis fr jag "filtrerad" strmmatning till videolnken och arduino kortet, esc:t funkar ju bra som det r.

SAAB J-35 Draken EDF

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Sen terstr det ju se ifall jag behver ytterligare filtrering mellan kameran och arduinot...

SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Funkar det att skarva lite och stta lc filtret p kabeln frn esc till batteri och sedan koppla kamera vyx och allt dr?

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Strmkabeln(+ och -) mste ju lindas runt ferrit ringen(toroid krnan?) flera gnger s det gr inte bara att skala kabeln och lda dit en kondning.
    Dremot s br det ju funka att "skarva" in filtret p kabeln.

SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Strmkabeln(+ och -) mste ju lindas runt ferrit ringen(toroid krnan?) flera gnger s det gr inte bara att skala kabeln och lda dit en kondning.
    Dremot s br det ju funka att "skarva" in filtret p kabeln.
    Det var det jag menade, fr testa med/utan sen och se om det blir skillnad

Liknande mnen

1. Specter v2 FPV, tar mig lngre bort..
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-06-23, 22:49
  2. Lngre rotorblad
    Av teamleader i forum Nybrjare
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-06-07, 13:20
  3. Hur fr man lngre flygtid??
    Av evilaid i forum Allmnt