Reklam

Sidan 4 av 5 FrstaFrsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 88

mne: Hur f lngre rckvidd p radiostyrningen?

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Kom bara ihg att du inte vill ha strmmen till esc:t genom LC filtret utan bara strmmen till kamera och vtx.
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlgg
    Kom bara ihg att du inte vill ha strmmen till esc:t genom LC filtret utan bara strmmen till kamera och vtx.
    S hr ser det ut nu, det funkar vl?

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Precis...

//Matte

Standard

Mrkte nstan ingen skillnad med eller utan LC filter, brusade lite nr jag hade typ 10% throttle sen var det inget mer. men det frsvann nr jag satte dit LC-filtret

Standard

Bra d fungerar ju filtret. Det mrks mer nr strningarna sker under flygning och man befinner sig en blir bort.

Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

Standard

Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlgg
    Om detta r en viktig frga fr dig s kan du sluta frska f lngre rckvidd. Lagen sger att du mste ha visuell kontakt med ditt plan vid FPV flygning samt ven en hel del om frekvenser och annat. Allts r inte rckvidden ett problem med vanliga radioutrustningar om du vill flja lagen till punkt och pricka.
    MVH / Kajaken
    Jag vet.

Men jag hller mig grna till att bara var lite olaglig. Att krascha ett flygplan i skogen utom synhll skadar ju ingen, men att snda en massa watt videosignal och stra ut flygledningsystem undviker jag grna.

Standard

Jag tycker det r viktigt att se till att man inte snder p DME-frekvenserna. I Storbritannien har videosndare p 1.2GHz och dess strning av DME uppmrksammats. Faktiskt s mycket att de har sprat upp och ertappat anvndarna av dylika system. Jag skrev om detta p RCG (kanske ven hr) fr ngra r sedan och lnkade till lite rapporter gjorda av ICAO (om jag inte missminner mig).

Jag kan dock klargra att de ertappade anvndarna inte pysslade med FPV, jag kan komma ihg fel men jag tror att sndarna anvndes p en taxibil samt fr fjrrvervakning av en grind. Men jag tycker att man ska ha det i tanke, srskilt om man flyger nra inflygningsstrk fr civilflyget (men ven annars ocks sklart). Olagliga radiosndningar tror jag oftast ignoreras svida de inte str, men om de str och dessutom str vitala funktioner fr exempelvis civilflyget s ska man inte vara frvnad om det kan leda till allvarliga konsekvenser.

Jag hittade en av mina poster p RCG avseende detta: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=11474970&postcount=13

Lnken till rapporten verkar inte lngre fungera s kolla hr istllet: http://legacy.icao.int/anb/panels/ac...terference.doc

Reg.datum
    Mar 2012
    Inlgg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Jag rkade hitta det hr, kan det vara ngot om jag r beredd att skaffa en sndare som passar?

http://www.foxtechfpv.com/24g-1w-sig...sky-p-549.html

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Den lr ju skjutsa p lite p rckvidden, men 1W r vl lite mer n tilltet?
    Att skaffa bttre antenner ger ju lngre rckvidd och kombinerar man det med en antennfrstrkare s blir nog rckvidden mnga gnger lngre n lagligt.

SAAB J-35 Draken EDF

Guzztens avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    179
    Jobb
    Frdtjnschauffr, Blekinge
    Klubb
    Slvesborg MFK

Standard

Det r vl inte rckvidden som r olaglig, utan uteffeken? I rymden borde vra utrustningar, teoretiskt sett, funka mycket lngt, nr man inte ens ha "luftmotstndet" att tnka p.

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Precis men det var uteffekten jag syftade p.
    Man kan med bra antenner f rckvidd utanfr vad som r lagligt ven fast uteffekten r laglig.
    1W r inte tilltet p 2,4Ghz bandet.

SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Med regelverket som det ser ut idag fr man faktiskt inte g in p Kjell och kpa vilken WLAN antenn som helst fr att bttra p tckningen till sommarstugan.

Uteffekt p sndare + frstrkning av antenn r det som styr - inte hur mnga W eller DB man har utan bda rknas.

Vill jag flyga lngt kan jag montera min 24DBI wlan antenn (typ grillgaller 1.2meter bred) - men det r en bra bit "offpist"

//UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Fr mottagning s kan man dock ha hur mycket gain som helst. S ven relativt svaga sndare kan n mycket lngt nr det gller videomottagning. Fr RC blir det klurigare d det d r en sndare man placerar en riktat antenn p och inte mottagare. WLAN r ju som bekant bde sndare och mottagare.

Standard

Tekniskt s vet jag inte exakt men de skiljer sig bla p valbar uteffekt. Rangelink har tv lgen 0.2 samt 0.5W, TSLRS har 0.5, 1 samt 2W uteffekt. Sedan s tycker jag att Rangelink verkar vara lite av en chansning. TSLRS r danskt och supporten har i mitt tycke varit utomordentligt bra. Tyvrr s har de gjort lite missar p senaste tiden men nd prisvrt tycker jag.

Standard

S TSLRS ger allts bttre rckvidd? Skiljer ju ganska mycket i pris mellan dem men om rangelink r skit s vill jag ju inte ha det

Standard

Skit vet jag vl inte om det r och med rtt pilot och utrustning s kanske rangelink kan flygas lngre. Men faktum r att de lngsta flygningarna nu r gjorda men TSLRS dr R.Montiel har flugit 100km.

Kolla med kajakmannen, han kanske ntligen tnker uppdatera och kan slja sin "ngot" ldre TSLRS lite billigare?

Standard

Dragonlink d? Men det verkar som att TSLRS r det bsta s det fr vl bli det, vad r det kajakmannen har?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2012-08-22 klockan 21:23.

Standard

Dragonlink r bra, DL och TSLRS har en gemensam historia med Daniel Wee som har programmerat bgge. Av ngon anledning s delade de p sig och DL har utvecklats vidare t ett hll och TSLRS t ett annat men de delar mnga funktioner och troligtvis prestanda.

En av de strre skillnaderna r troligtvis att TSLRS r lttare att utfra marktester med d man kan ta av antennen p sndarmodulen utan att den skadas. TSLRS erbjuder ven en hgre uteffekt samt har diversitet, DL-anhngare brukar kontra detta med att DL-mottagarna har strre ksnlighet.

Vilket system som r bst kan inte jag svara p men jag tror man fr bra system oavsett vilket man vljer. Men som sagt, jag valde TSLRS till stor del fr att Thomas gav s bra och snabb support samt finns i Danmark.

Men det finns ju andra system ocks, bla ImmersionRC EZUHF dr mottagarna nu sljs p hobbyking fr en relativt billig penning. Det r det systemet som bla Trappy flyger med och han har ju flugit lngt, 80km, dock utan att tervnda.

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Boopidoo: Vilka missar har dom gjort? Har ju en ldre 500mW tx som funkar kanon, funderade p byta men egentligen endast bara fr designen. Men man kanske ska behlla den man har om det r nackdelar men en nyare...

//Matte

Liknande mnen

1. Specter v2 FPV, tar mig lngre bort..
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-06-23, 22:49
  2. Lngre rotorblad
    Av teamleader i forum Nybrjare
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-06-07, 13:20
  3. Hur fr man lngre flygtid??
    Av evilaid i forum Allmnt