Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 88

Ämne: Hur få längre räckvidd på radiostyrningen?

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard Hur få längre räckvidd på radiostyrningen?

    Att det går o få lång räckvidd på fpv-prylarna har jag fattat, men hur gör man med radiostyrningen?
    Jag har redan tangerat gränsen för vad min radiostyrning klarar att par gånger, men har fortfarande bra bild i fpn:n.


    Jag kör idag med en Spectrum DX6i (ostrypt, eller hur man ska kalla det), men det finns oxå en lite äldre Graupner MC15 35mhz till förfogande. Kan även tänka mig köpa ny om det rekommenderas.

    Så hur gör man för att få rejält längre med räckvidd på radiostyrningen?

  2. #2
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Kör med halvvågsantenn, (300000/frekvens)/2
    tex 300000/35120 = 8,542 = helvåg dela till halvvåg 8,542/2 = 4,271 meter

  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Kolla på ett UHF system som du ansluter till radion, finns en del att välja på. Exempelvis, TSLRS , dragonlink , chainlink mm..
    Då kommer du inte ha några räckviddsbekymmer.

    //Matte

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Fanns en del att forska i där ser jag. Någon i sverige som håller på med detta?

  5. #5
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jag använder UHF eller mena du om det finns nån ÅF?

    //Matte

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Jag använder UHF eller mena du om det finns nån ÅF?

    //Matte


    Bådadera

  7. #7

    Standard

    Jag kan rekommendera Thomas Scherrers system (dvs TSLRS), en hel del i Sverige som använder det och även om Thomas nu har överlåtit stor del av verksamheten till Danish Aviation så är hans support fortfarande suverän i min mening.

    Jag rekommenderar dock inte att du använder din Spektrum till ett UHF-system så som TSLRS, detta då Spektrums apparater verkar störas ut av UHF-systemet. Då tror jag nog att din äldre Graupner fungerar bättre. Kolla bar4a så att du kan få ut en PPM-signal ur radion så ska den vara kompatibel med TSLRS (och övriga UHF-system också).

  8. #8

    Standard

    Jag har också en dx6i och vill utöka min räckvidd. Jag vill nog inte köpa mig ett UHF riktigt än då det känns som jag måste byta radion också. Har precis börjat med rc (och snart fpv) så vill börja i mindre skala.

    Jag beställde en riktad antenn efter att ha läst lite på diverse forum att det skulle vara bra. Det enda jag inte hittade nått svar på är ungefär hur mycket extra räckvidd man får (framför antennen).

    http://www.dronesvision.com/2-4ghz-7...wifi-boosting/

  9. #9

    Standard

    Jag har en sådan antenn till min ER9X och med FRsky så uppger de 5Km istället för 1.5 med orginal antenn.

    Jag kommer göra rangecheck med RTH för att ta reda på räckvidden. har du terräng ivägen (ex en mindre kulle) så kan du alltid hamna i radioskugga.


    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag har en sådan antenn till min ER9X och med FRsky så uppger de 5Km istället för 1.5 med orginal antenn.

    Jag kommer göra rangecheck med RTH för att ta reda på räckvidden. har du terräng ivägen (ex en mindre kulle) så kan du alltid hamna i radioskugga.


    //UndCon
    Ok det låter lovande. Tänkte nu i början bara köra på öppet fält så ingenting ivägen igentligen. Borde räcka, men får självklart testa innan

  11. #11

    Standard

    Jag brukar flyga runt vårt fält - ca 800meter åt alla håll och det gör jag med en Spektrum DX7
    Sådana ytor räcker väl till...

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag kan rekommendera Thomas Scherrers system (dvs TSLRS), en hel del i Sverige som använder det och även om Thomas nu har överlåtit stor del av verksamheten till Danish Aviation så är hans support fortfarande suverän i min mening.

    Jag rekommenderar dock inte att du använder din Spektrum till ett UHF-system så som TSLRS, detta då Spektrums apparater verkar störas ut av UHF-systemet. Då tror jag nog att din äldre Graupner fungerar bättre. Kolla bar4a så att du kan få ut en PPM-signal ur radion så ska den vara kompatibel med TSLRS (och övriga UHF-system också).

    Kan inte svära på att jag kan få ut en sådan signal på MC15, men den kanske har längre räckvidd orginal än vad DX6i har? Iaf så pass att det matcha räckvidden på min nuvarande fpv-setup.

    Hur som hellst så hittade jag denna info på dronevision:

    Thomas Scherrer UHF RC LRS system is tested so far with those RC units

    • Multiplex Royal Evo series 7/9/12 (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
    • Multiplex Royal Evo Pro series 7/9/12 (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
    • Multiplex Cockpit SX (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
    • Multiplex Profi MC3010/3030/4000 (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
    • Hitech Aurora 9, take out normal RF module and use module pins from left : 1=ppm, 2=supply, 3=GND (4 and 5 are not used)
    • Hitech Eclipse 7 (it works fine, see post 5797 and a bit more)
    • Futaba 6EX 2.4GHz version, is ok (6 pin square)
    • Futaba 6EX 72MHz version, is ok (6 pin square)
    • Futaba T7CAP (6 pin square)
    • Futaba FF7 (6 pin square)
    • Futaba 8FG
    • Futaba T9CP (6 pin square) same as T9CHP
    • Futaba T9ZHP (6 pin round DIN)
    • Futaba T9ZAP
    • Futaba 10C (6 pin square)
    • Futaba 10CG (6 pin square), Sensitive to RF levels, not good to mount LRS TX directly on its back
    • Futaba 10CP (6 pin square), Sensitive to RF levels, not good to mount LRS TX directly on its back
    • Futaba 10CAP (6 pin square), Sensitive to RF levels, not good to mount LRS TX directly on its back
    • Futaba 12ZAP ok in PPM8 & PPM12 no power out in trainer connector (12ch only good in non trainer mode, and be sure max +60% on all channels)
    • Futaba 12FGA fine in 8ch mode,possible in 12ch mode with a bit of tricks, see forum
    • Futaba 12FG fine in 8ch mode, possible in 12ch mode with a bit of tricks, see forum
    • Futaba 14MZ ok in PPM8 mode, PPM12 ch needs work-arround
    • Futaba FX18
    • Futaba FX30
    • Robbe Futaba FC28
    • Hitec Optic 6
    • Spectrum DX5e - DX6i - DX7 (3.5mm jack) see note 1
    • Spectrum DX7SE DO NOT WORK, ONLY DSM MODE; NO PPM OUT MODE NOT EVEN INTERNALLY
    • Spectrum DX8 - a little bit of EMC jamming at 2W and if the TX antenna is close to the spectrum (3.5mm jack)
    • SANWA RD8000 - (5 pin DIN 1=supply out, 2=gnd, 3=ppm out) all 8ch ppm out of the sanwa is ok
    • Graupner MX12 - MX16S (3.5mm jack) see note 1
    • Graupner MC22 - MX22 - MC24 - MX24 (3.5mm jack) see note 1B
    • JR 3810 see note 1
    • JR 9303 see note 2
    • X 9303 the special 2.4GHz version, problem solved see note 3
    • Turnigy 9X, some seems to handle strong RF signals poorly, like cell phone too close and LRS TX too close, affect display first
    • ArtTech E-Fly100C, same 3.5mm jack as Graupner, this radio is only 6ch but works fine
    • Mile High Wings USB interface (a PPM generator) fully compatible
    • Endurance PCTx (a USB PPM generator.) fully compatible

    More planned to be listed here soon, if you test the LRS with an RC system that is not mentioned here, please inform me so I can add it to the list, and you will earn 20 $ to your paypal !
    WARNING FUTABA owners must read post 1573-1574
    note 1:
    all LRS TX units shipped after 1 sep 2008 will be compatible
    pre 1 sep units can be modified with a resistor, ask me for instructions if needed.






    Tänkte på "note 1". Kan det va så att det är uppgraderat så det fungerar med min DX6i efter den 1sep 2008?


    HUr som hellst så verkar det springa iväg i $$$, för har man lång räckvidd på radiostyrningen så vill man ju ha det på fpv med

  13. #13

    Standard

    Nu har jag ju en Futaba 12FG som jag gillar att programmera och FASST fungerar riktigt bra upp till 1.5km men den har, liksom andra Futaba/Graupner/Robbe vissa begränsningar avseende PPM-signalen om man önskar mer än 8-kanaler. Problemet är att om enheten skickar ut mer än 8-kanaler, ex 12, så skickas en speciell signal där pulslängden varierar. Detta förbryllar LRS-systemen då de fungerar inte så bra utan en konstans pulslängd. En lösning kan antingen vara att installera en Channel Wizard som fixar pulslängden. Alternativt kan man köpa en sändare som inte varierar pulslängden, exempelvis Multiplex Royal-serien (om jag inte har helt fel).

    Så om någon ska köpa en sändare för mer än 8-kanaler med LRS-systemen så rekommenderar jag att man satsar på en Multiplex från början. Alternativt köper en redan testad LRS-radio.

  14. #14

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Har själv EzUHF som fungerar bra.
    Har inget behov av räckvidden utan önskade mer en mindre känslig rc signal.
    Flyger gärna runt bland dungar och ibland även någon lada och tappade tyvärr kontakten ibland på 2,4.
    Detta har jag inte märkt av med Ez modulen.
    //Lasse

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Vad säger lagen om UHF-systemen? Jag börjar också bli lite intresserad av något liknande, eftersom jag igår krashade på grund av att 2.4-GHz-radiolänken lade av innan videolänken.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dreamer Visa inlägg
    Vad säger lagen om UHF-systemen? Jag börjar också bli lite intresserad av något liknande, eftersom jag igår krashade på grund av att 2.4-GHz-radiolänken lade av innan videolänken.
    Vad kör du för utrsutning till radiolänken?

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Vad kör du för utrsutning till radiolänken?
    Futabas FASST-system, vilket ju ska vara ett av de bättre 2.4 GHz-systemen. Jag trodde faktiskt att bilden via 5.8 GHz skulle börja bli dålig först, så att jag kunde vända om i god tid. Men med cloverleaf-antenner och en uteffekt på 200 mW är bildöverföringen lite för stabil!

  18. #18

    Standard

    Hur långt kunde du flyga innan Futaban gick in i F/S?

  19. #19

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Hur långt kunde du flyga innan Futaban gick in i F/S?
    550 m (uppmätt med Google Earth). Då stod jag med sändaren på magen, och flygplanet bakom ryggen på mig. Radiosignalen var därför tvungen att gå igenom mig för att komma fram, medans videomottagaren var 2.40 m upp på ett stativ bredvid mig. Genom att titta på topografin i Google Earth har jag kommit fram till att det framför allt måste ha varit skog som blockerade radiosignalen till flygplanet. Hade jag haft en bättre sändarantenn till radiostyrningen placerad uppe på stativet hade jag kanske kommit längre!

    Jag hade också sändarantennen nedfälld i horisontellt läge, något som alltid gått bra tidigare. Men när man börjar flyga bakom sig är det nog ingen bra idé eftersom själva sändaren då också blockerar signalen.

  20. #20

    Standard

    Futaba FASST klarar mycket längre räckvidd än så så, själv har jag flygit över 1.5km utan F/S. Så det är nog helt klart att din korta räckvidd var en kombination av många andra faktorer.

    Det är givetvis viktigt att ha fri sikt mellan mottagare och sändare, detta är viktigt oavsett vilket radiosystem du använder dig av. Thomas Scherrer rekommenderar själv 1/10-regeln, dvs minst 10% höjd av distans, ex. 1km bort kräver 100m höjd. Pga störningar nära mark är det nog att rekommendera att man lägger till 200-300m utöver 1/10-regeln.

    Antennplacering på modellen är också otroligt viktigt, drunken rabbit konfiguration som används mycket för UHF-system är givetvis även bra för 2.4GHz-system. Nu vet jag inte hur dina antenner var placerade men ofta så slarvas det när man använder 2.4GHz av någon anledning.

Liknande ämnen

  1. Specter v2 FPV, tar mig längre bort..
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 22:49
  2. Längre rotorblad
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 13:20
  3. Hur får man längre flygtid??
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 12:27
  4. Längre servoarmar/förlängare ?
    Av jocke1963 i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 02:07
  5. Ännu längre österut...
    Av Thomas i forum Segel och Hang
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •