Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 88

Ämne: Hur få längre räckvidd på radiostyrningen?

  1. #21
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    UHF systemen är lagliga upp till 500mW.

    Jag har själv kört TSLRS systemet utan line of sight 10km och endast haft ett fåtal failsafe indikationer. Så jag kan garantera att dessa system är sanslöst stabila.

    //Matte

  2. #22
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dreamer
    Jag hade också sändarantennen nedfälld i horisontellt läge, något som alltid gått bra tidigare. Men när man börjar flyga bakom sig är det nog ingen bra idé eftersom själva sändaren då också blockerar signalen.
    Antennens polarisation är väldigt viktig. Om du har vertikal antenn på mottagaren och horisontell på sändaren så är dämpningen upp till 20dB, vilket innebär att 99% av signalen dämpas bort... Inte konstigt att du har dålig räckvidd då.

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    2,4GHz går ej genom kroppen på dig. Det var din kropp som var dämparen för Futaba FASST. Detta beror på att 2,4GHz aktiverar vattnet i din kropp och vattnet värms upp, ungefär som i microvågsugnen fast mycket långsammare.
    fredrik

  4. #24

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Antennplacering på modellen är också otroligt viktigt, drunken rabbit konfiguration som används mycket för UHF-system är givetvis även bra för 2.4GHz-system. Nu vet jag inte hur dina antenner var placerade men ofta så slarvas det när man använder 2.4GHz av någon anledning.
    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Antennens polarisation är väldigt viktig. Om du har vertikal antenn på mottagaren och horisontell på sändaren så är dämpningen upp till 20dB, vilket innebär att 99% av signalen dämpas bort... Inte konstigt att du har dålig räckvidd då.
    Antennerna på mottagaren var placerade i 90 graders vinkel, den ena i längsled med kroppen och den andra vertikalt. Båda antennerna är inbyggda i kroppen, så det finns en del cellplast för radiosignalen att ta sig igenom. Jag tycker inte riktigt att jag slarvat med antennerna, som många andra verkar göra.

    Problemet var väl hur som helst att signalen från radiostyrningen behövde ta sig igenom sändarhölje + min mage + skog + cellplast. Videosignalen behövde bara ta sig igenom lite skog och hade bättre mottagarantenn.

    Jag har i alla fall lärt mig en läxa:
    * Flyg aldrig bakom dig själv på låg höjd
    * Ha inte sändarantennen riktad horisontellt när du flyger FPV
    * Led ut mottagarantennerna utanför kroppen och sätt dem i "drunken rabbit"-ställning med hjälp av ett par plaströr

  5. #25

    Standard

    Om du vill flyga långt bort så är det inte en särskilt bra placering att ha en i längsled i kroppen (dvs horisontellt). Bättre då med sk drunken rabbit med bägge antennerna pekandes snett uppåt, då har man bra polarisation även vid sväng och både då modellen är på väg bort och tillbaka.

    Jo, att flyga bakom saker är som sagt aldrig bra men cellplast behöver du inte oroa dig för, det dämpar inte särskilt mycket. Inte den cellplasten som våra modeller ofta är byggda av iaf (EPS, EPO, EPP). Så länge antennerna får plats inne i kroppen så behöver de inte sticka ut.

  6. #26
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Då måste jag fråga om "drunken rabbit" är det bästa alternativet för antennerna på planet?
    Jag vill minnas att jag blev tillsagd att inte ha dom så när jag hade det på min fpv ez*.
    Därför riktade nu antennerna uppåt och rakt åt sidan istället på mitt nya plan. Kanske ska byta då?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #27

    Standard

    Varför skulle du inte ha dem så och varför? Ska du maximera räckvidd på ett säkert sätt så tycker jag att det är den definitivt bästa placeringen.

  8. #28
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Minnet svek.
    Det gällde synvillan av en lutande vtx antenn.
    Men då kan jag ju fortsätta ha antennerna som tidigare, blir att justera om dom ikväll då.
    Sen hoppas jag att mina prylar kommit så jag kan bygga LC-filter och montera in kamera i nyplanet(EZglider) då jag bara har tänkt använda ett batteri i det.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Minnet svek.
    Det gällde synvillan av en lutande vtx antenn.
    Men då kan jag ju fortsätta ha antennerna som tidigare, blir att justera om dom ikväll då.
    Sen hoppas jag att mina prylar kommit så jag kan bygga LC-filter och montera in kamera i nyplanet(EZglider) då jag bara har tänkt använda ett batteri i det.
    vad är det för LC filter du beställt och var ifrån?

  10. #30
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Han har nog beställt komponenter för att själv löda ihop en.

    //Matte

  11. #31

    Standard

    De som jag gör själv har alltid räckt för att få bukt med störningarna för min del, men det finns ju färdiga LC-filter att köpa från bla DPCAV.com: http://www.dpcav.com/xcart/Power-Sup...-L-C-Type.html

    Dock så måste man ju ändå löda dit kablar så att göra sitt eget är inte direkt mer jobb än att löda dit ett som är färdigt.

  12. #32
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag beställde lösa delar för att bygga själv.
    Nu beställde jag komponenter till 3st filter och det gick på 90kr och då tar det inte länge innan dom är hemma.
    Däremot blev frakten lite väl dyr i förhållande till komponenternas pris...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  13. #33

    Standard

    Jag har själv använt de som rangevideo sålde och de har fungerat mycket bra både till LC-filter och för att bli av med störningar från kameror etc. De finns ju även billiga från eBay.
    eBay: http://www.ebay.com/itm/40PC-LOT-FER...item5d33b5aa44

    Sedan kan jag varmt rekommendera rs-online.se, bra kundservice och snabb leverans. Inte så billig frakt kanske. Se några exempel på vad jag tror kan vara lämpliga i storlek.
    12,5 x 7,5 x 5: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120825/
    16 x 9,6 x 6,3: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120869/
    20 x 10 x 7: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120948/

    Man kanske skulle ta och köpa hem en massa ferriter, bygga LC-filter och sälja för 50kr/st, många som skulle vara intresserade?

  14. #34
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag har själv använt de som rangevideo sålde och de har fungerat mycket bra både till LC-filter och för att bli av med störningar från kameror etc.
    Jag vill ju bli av med störningarna som blir från ESC:t och visst är det ett LC-filter jag ska använda mig av då?
    Blev lite osäker fast du mena väl att du använt ferriter på kamera kablarna, likt hur man kan göra på servo kablar som är långa?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #35

    Standard

    Jepp, LC-filtret placeras mellan ESC och videoutrustningen.

    Jag har använt ferritring på kabeln nära kameran för att minska dess störningar på UHF LRS som exempelvis TSLRS. Kameror som exempelvis DX201 stör ganska rejält men de kan minskas genom att placera en ferrit på kabeln.

    Se mina poster på den här sidan: http://www.rcgroups.com/forums/showt...258778&page=26

  16. #36

    Standard

    Var köper ni LC filter här i sverige?

  17. #37

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    14
    Klubb
    independent flyer

    Standard

    Jag har stora problem med räckvidden med DX6i. Det jag kommit fram till efter en del labbande är att videolänken 1280MHz stör ut min radiostyrning. Jag tror att det är mycket skräp som kommer ut ur den samtidigt som bilden. har en billig kinasändare.
    Jag har bytt till FRSKY nu så jag hör när räckvidden trynar.

    Det som jag märkt förbättrar räckvidden är att flytta isär antennerna på quadden. Ett lågpassfilter hjälpte en del med och riktiga antenner (hemgjorda) gör saken bättre. Men det jag borde göra är att köpa en bra videolänk typ Lawmate. Det tror jag skulle förbättra min räckvidd.

    Här är ett klipp från igår när jag provad lågpassfiltret. När jag är vid grävmaskinen så piper FRSKY med gämna pip.. http://www.youtube.com/watch?v=ll-Qz...1&feature=plcp /b

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Jag beställde lösa delar för att bygga själv.
    Nu beställde jag komponenter till 3st filter och det gick på 90kr och då tar det inte länge innan dom är hemma.
    Däremot blev frakten lite väl dyr i förhållande till komponenternas pris...
    Ifrån var?

  19. #39
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Upplands-bo Visa inlägg
    Jag har stora problem med räckvidden med DX6i. Det jag kommit fram till efter en del labbande är att videolänken 1280MHz stör ut min radiostyrning. Jag tror att det är mycket skräp som kommer ut ur den samtidigt som bilden. har en billig kinasändare.
    Jag har bytt till FRSKY nu så jag hör när räckvidden trynar.

    Det som jag märkt förbättrar räckvidden är att flytta isär antennerna på quadden. Ett lågpassfilter hjälpte en del med och riktiga antenner (hemgjorda) gör saken bättre. Men det jag borde göra är att köpa en bra videolänk typ Lawmate. Det tror jag skulle förbättra min räckvidd.

    Här är ett klipp från igår när jag provad lågpassfiltret. När jag är vid grävmaskinen så piper FRSKY med gämna pip.. http://www.youtube.com/watch?v=ll-Qz...1&feature=plcp /b
    Du är inte den enda som får problem med Spektrum + 1.2GHz videolänk. De där videolänkarna formligen spottar ur sig skräp vid frekvenser runt om 1,2GHz, troligen stör de även mobiltelefoni. Jag tror inte videolänken kan bli godkänd i Europa. Spektrum är dessutom känsliga. Har du lågpassfilter på videosändare?
    http://www.dpcav.com/xcart/Low-Pass-...1.3GHz-TX.html
    fredrik

  20. #40

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    14
    Klubb
    independent flyer

    Standard

    Tack! Ja, jag fick bättre resultat med lågpassfilter. Det blir en ny sändare...
    (Kinasändaren var dock köpt i europa...)

Liknande ämnen

  1. Specter v2 FPV, tar mig längre bort..
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 22:49
  2. Längre rotorblad
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 13:20
  3. Hur får man längre flygtid??
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 12:27
  4. Längre servoarmar/förlängare ?
    Av jocke1963 i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 02:07
  5. Ännu längre österut...
    Av Thomas i forum Segel och Hang
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •