Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 88

Ämne: Hur få längre räckvidd på radiostyrningen?

  1. #41

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    14
    Klubb
    independent flyer

    Standard

    Jag gjorde ett filter som jag tycker fungerar bra. Ser ingen skillnad med fristående batteri...
    Bifogad fil 29553

  2. #42

    Standard

    Spektrum är lite ökända vad gäller radiostörning, de verkar störas ut av rätt så mycket.

  3. #43
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Timtimtim:
    Jag beställde ifrån ELFA, blev kondensatorer 470 & 1000uf tre av vardera och tre stycken ferrit ringar med olika värden.
    Det räcker till 3st LC filter och då blir det 3kondensatorer över(beställde extra utifall att).
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #44
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Upplands-bo:
    Har du lust att berätta vad du använt och vilka värden på komponenterna du använt till ditt filter.
    SkrotiZ:
    Vilka art.nummer hos Elfa beställde du?

    Om det funkar bra kan ju andra göra likadana om vi vet vilka värden ni använt:-)

    När det gäller Spektrums känslighet för 1,3 GHz är det med DSM2 eller är DSMX som störs mest, någon som testat?
    /Göran
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  5. #45

    Standard

    Jag har använt Spektrum DX7 och AR7000 + satellit utan problem inom 900 meter som är det jag varit längst bort
    Detta tillsammans med video på 1280 utan LC filter eller liknande

    med klöverantenner i bägge ändarna har jag 100%ig bild hela vägen - trots att klöver rekommenderas med skew planar på mottagarsidan.

    Att spektrum skulle vara dåligt kan jag inte hålla med om - men alla har väl egna uppfattningar istället för att lyssna på någon som tror sig veta...alla mina filmer med Skywalkern är gjorda med denna utrustning
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Om detta är en viktig fråga för dig så kan du sluta försöka få längre räckvidd. Lagen säger att du måste ha visuell kontakt med ditt plan vid FPV flygning samt även en hel del om frekvenser och annat. Alltså är inte räckvidden ett problem med vanliga radioutrustningar om du vill följa lagen till punkt och pricka.

    MVH / Kajaken

    Citat Ursprungligen postat av Dreamer Visa inlägg
    Vad säger lagen om UHF-systemen? Jag börjar också bli lite intresserad av något liknande, eftersom jag igår krashade på grund av att 2.4-GHz-radiolänken lade av innan videolänken.

  7. #47

    Standard

    Mina uppfattningar kommer just från folk som med sina egna erfarenheter har talat om vad de upplevt. På samma sätt som jag kanske undermedvetet dissar Spektrum för mycket så finns säkert de som vill försvara den dyra utrustning de köpt och inte vill acceptera att utrustningen inte håller toppklass.

    Jag har själv inte haft Spektrum men min uppfattning vilar på följande (kan säkert ha fel på något, uppskattar då om någon kommer med korrekta uppgifter):

    • Radions skärmning är dålig och störs allvarligt av externa sändare så som LRS-systemen kring 430-450MHz. Även en del nyare Futaba och Hitec har detta problem så det är inte direkt något speciellt för just Spektrum
    • Mottagarna störs relativt enkelt ut av starka sändare om de placeras för nära mottagaren, 1.3GHz utan bra LP-filter verkar vara värst. Verkar vara liknande som FrSky som jag själv har upplevt detta problem med
    • Radiosystemet är inte äkta frekvenshoppande utan väljer vid start ett antal kanaler som verkar vara lediga, om bägge dessa kanaler sedan störs så störs hela systemet. Exempelvis Hitec och Futabas frekvenshoppande system klarar liknande störningar betydligt bättre då de, vad jag förstår, "hoppar" inom ett betydligt bredare frekvenspektrum
    • Erfarenheterna på FPV-forum visar att Spektrum inte verkar vara ett tillförlitligt radiosystem för FPV där modellerna proppas fullt med störande utrustning


    Dessa punkter är ju generella men kan mycket väl bero på en dålig radiomodell eller en dålig mottagare snarare än själva systemet i sig, förutom punkten avseende frekvenshoppning.

  8. #48

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    14
    Klubb
    independent flyer

    Standard

    Ja, det var det jag tänkte på när jag la ut bilden på filtret Det var länge sen jag byggde filtret så jag kommer inte ihåg vilka värden som passade bra. Men på bilden i förra inlägget kan man se vilka motstånd och vilken konding som jag använder just nu med helt OK resultat...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0127c.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	85,6 KB 
Id:	29558

    Citat Ursprungligen postat av tvbcom Visa inlägg
    Upplands-bo:
    Har du lust att berätta vad du använt och vilka värden på komponenterna du använt till ditt filter.
    SkrotiZ:
    Vilka art.nummer hos Elfa beställde du?

    Om det funkar bra kan ju andra göra likadana om vi vet vilka värden ni använt:-)

  9. #49
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Till vad har du det där filtret?
    Som jag förstår så har det ju två motstånd i serie på + och sen kondningen efter.

    Jag uppdaterar med info om hur mina filter fungerar, köpte tre olika stora ferrit ringar med olika värden.
    Förstod mig ej på värdena på ferrit ringarna och gjorde inge forskning kring det heller men minst en av dessa måste ju fungera(hoppas jag).
    Sen hoppas jag att jag valde rätt storlek på ringarna så dom både ryms i planet och samtidigt rymmer sladden lindade runt sig.

    Mer info kommer.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  10. #50
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag säger som skotiz, vad är syftet med filtet? Jag tror du ska ta bort de bägge motstånden, de skadar mer än de hjälper. De bör ersättas av spole, om detta är till matningen av något.
    mvh. //Fredrik
    fredrik

  11. #51

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    14
    Klubb
    independent flyer

    Standard

    Jo, jag skrev motstånd men det borde vara spole Ledsen att jag förvirrar mer än hjälper. Kommer inte ihåg varför jag hade två heller, antagligen för att jag hade dem liggandes. Det är ett par år sen. Ni som är duktiga på elektronik kan kanske hitta mer specifik modell genom att titta på bilden.. Effektdrossel?
    Filtret har jag mellan batteriet och kamera +TVsändare istället för att bära med mig ett till 3S-batteri. Hoppas det blir lite klarare.

    (Fick tips om ringkärna med men har inte provat det än eftersom det funkar tillräckligt bra med min korta kamerakabel.)


    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag säger som skotiz, vad är syftet med filtet? Jag tror du ska ta bort de bägge motstånden, de skadar mer än de hjälper. De bör ersättas av spole, om detta är till matningen av något.
    mvh. //Fredrik

  12. #52
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nu har jag fått hem prylarna och "ferrit ringarna" jag beställt är ju toroid kärnor, vet ej om detta är det jag vill ha men hoppas så iaf.

    Får göra före och efter test av kameran med motorn igån driven av samma batteri och se om de blir någon skillnad med filtret.

    EDIT:
    En toroid är en ferrit kärna i formen av en ring om jag fattat wikipedia rätt.
    Senast redigerat av Skrotiz den 2012-05-25 klockan 17:19.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Nu har jag fått hem prylarna och "ferrit tingarna" jag beställt är ju toroid kärnor, vet ej om detta är det jag vill ha men hoppas så iaf.

    Får göra före och efter test av kameran med motorn igån driven av samma batteri och se om de blir någon skillnad med filtret.
    Hur exakt har du kopplat in Lc filtret?

  14. #54
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag har inte hunnit löda ihop filtret och koppla in något ännu men tanken är ju att sätta filtret mellan acc och vtx/kamera.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Jag har inte hunnit löda ihop filtret och koppla in något ännu men tanken är ju att sätta filtret mellan acc och vtx/kamera.
    Alltså sladden som går mellan ESC och batteri?

  16. #56
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nja.
    Batteriet kommer gå parallelt till esc:t och till LC-filtret, sen kommer strömmen till kamera länken(och även arduino kortet) att tas från LC-filtret.
    På så vis får jag "filtrerad" strömmatning till videolänken och arduino kortet, esc:t funkar ju bra som det är.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  17. #57
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Sen återstår det ju å se ifall jag behöver ytterligare filtrering mellan kameran och arduinot...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #58

    Standard

    Funkar det att skarva lite och sätta lc filtret på kabeln från esc till batteri och sedan koppla kamera vyx och allt där?

  19. #59
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Strömkabeln(+ och -) måste ju lindas runt ferrit ringen(toroid kärnan?) flera gånger så det går inte bara att skala kabeln och löda dit en kondning.
    Däremot så bör det ju funka att "skarva" in filtret på kabeln.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Strömkabeln(+ och -) måste ju lindas runt ferrit ringen(toroid kärnan?) flera gånger så det går inte bara att skala kabeln och löda dit en kondning.
    Däremot så bör det ju funka att "skarva" in filtret på kabeln.
    Det var det jag menade, får testa med/utan sen och se om det blir skillnad

Liknande ämnen

  1. Specter v2 FPV, tar mig längre bort..
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 22:49
  2. Längre rotorblad
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 13:20
  3. Hur får man längre flygtid??
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 12:27
  4. Längre servoarmar/förlängare ?
    Av jocke1963 i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 02:07
  5. Ännu längre österut...
    Av Thomas i forum Segel och Hang
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •