Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Fråga angående Tull och Hobbyking

  1. #21

    Unhappy Extra avgift av Posten!

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Stämmer inte - för alla paket jag fått via Posten och som "fastnat" i Tullen har jag fått betala en extra avgift - admin-avgift eller vad man nu skall kalla den.
    Hälsningar
    Roger
    Hej!

    Idag fick jag två paket från HobbyKing, det ena deklarerat 27 dollar gick igenom utan svenska pålagor.
    Det andra som var deklarerat med varor för 94 dollar åkte jag att betala extra för.

    Specifikation från Posten

    Tull/moms: 153,00 SEK
    Postens avgifter: 100,00 SEK

    - Jag säger inte något om Tull/moms, men 100 kronor extra i avgift av Posten!

    Nåväl...

    /Lasse

  2. #22
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Dom måste ju ta dom där 100:- så dom kan åka tillbaka med paketen till Umeå om man inte är hemma då dom knackar på.

    //Matte

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lassekar Visa inlägg
    Hej!

    Idag fick jag två paket från HobbyKing, det ena deklarerat 27 dollar gick igenom utan svenska pålagor.
    Det andra som var deklarerat med varor för 94 dollar åkte jag att betala extra för.

    Specifikation från Posten

    Tull/moms: 153,00 SEK
    Postens avgifter: 100,00 SEK

    - Jag säger inte något om Tull/moms, men 100 kronor extra i avgift av Posten!

    Nåväl...

    /Lasse
    Man kan ju gissa att posten är tullverkets enteprenör som förättar ärendet. Man kan undra varför generellt de tar paket med högre värden när deras avgift är fast på 100kr. Får de provision i form av procent av värdet tro? Eller slipper de klagomål i en större grad när avgiften blir 10% istället för säg 100% av försändelsens värde?
    Superhero

  4. #24
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Man kan ju gissa att posten är tullverkets enteprenör som förättar ärendet.
    Precis så är det enligt den förklaring jag fick av Posten för något år sedan när jag frågade om detta.

    Avgiften på 100 kr har inget med frakten att göra utan är en avgift för att hantera tullärendet.

  5. #25
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Av 11 levererade order i år från HK så är det endast 1 som jag har fått tull/moms/avgift för. Det var min första beställning, en Bixler mm. på ca 2kg och ett faktiskt värde på 115$.

    Därefter har jag fått igenom en del olika order, mest mindre men även radioutrustning ca 2,5kg 235$ - utan tull/moms.

    Det är helt enkelt postens Lotto om du får lite extra avgifter eller inte.

    Brukar deklarera det som garanti/reservdelar (rätt sant i alla fall).

  6. #26
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Precis så är det enligt den förklaring jag fick av Posten för något år sedan när jag frågade om detta.

    Avgiften på 100 kr har inget med frakten att göra utan är en avgift för att hantera tullärendet.
    Då jag frågade, då det i början endast blev pålagt på USPS paket så svara dom att det var för inrikesfrakten.

    //Matte

  7. #27

    Standard

    Precis vad jag också fått till svars på företagscenter, att de 100:- är en administrativ avgift för att de gjort jobbet med förtullningen.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #28

    Arrow

    Hej igen!

    Exakt så här står det på Postens meddelande som satt utanpå paketet i plastficka:

    -------------------------

    SPECIFIKATION BREVFÖRSÄNDELSE FRÅN UTLANDET

    Postens avgifter:
    Speditionsavgift, typ 1 __ -_80.00
    Moms på Postens avgifter__ 20.00

    Summa Postens avgifter ---100.00

    Tullverkets avgifter:
    Tull-ID AM060XXXXX
    Mervärdesskatt __________ 153.00

    Summa Tullverkets avgifter -153.00


    Att betalas vid utlämning totalt: 253.00


    -------------------------

    Trevlig kväll

    /Lasse

  9. #29

    Standard

    Lassekar, hur länge fick du vänta på ditt paket efter det fastnade i tullen?

    Jag gjorde en beställning från HobbyKing 24/7, i måndags (4 dagar sen) kom det till Malmö och sedan har det inte hänt någonting:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	posten_package_tracking.jpg 
Visningar:	694 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	40250

    Tolkar det som att tullen ska inspektera, men hur länge måste man typiskt vänta?
    Vill ju börja bygga min hexa i helgen!
    Kanske var dumt att göra en såpass stor beställning, landade på $350 och 3kg.

  10. #30
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av danne Visa inlägg
    Lassekar, hur länge fick du vänta på ditt paket efter det fastnade i tullen?

    Jag gjorde en beställning från HobbyKing 24/7, i måndags (4 dagar sen) kom det till Malmö och sedan har det inte hänt någonting:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	posten_package_tracking.jpg 
Visningar:	694 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	40250

    Tolkar det som att tullen ska inspektera, men hur länge måste man typiskt vänta?
    Vill ju börja bygga min hexa i helgen!
    Kanske var dumt att göra en såpass stor beställning, landade på $350 och 3kg.

    De brukar skicka ut ett brev efter ett par dagar där de ber om kvitto. Sen mailar du tillbaka för snabbast lösning. Då tar det ca 1 vecka i arbetsdagar totalt och kanske en och en halv vecka i praktiken om du har tur.

    Hur mycket du beställer spelar ingen roll, förfarandet är det samma ändå
    Superhero

  11. #31
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ser man på trackingid att ens paket är under tullhantering kan man skicka in ett mail till respektive post (arlanda eller malmö) med bifogad fil på värdet från paypal. Då ska man ha ämne/subject trackingid. Gör man så kan tullbehandlingen gå på en dag.
    Jag får alltid 100 kr i avgift om det är posten och moms på varans värde+frakt.
    fredrik

  12. #32

    Standard

    Tack för tipset!
    Nu har det tillkommit händelse på postens tracking-sida:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	posten_package_tracking2.png 
Visningar:	831 
Storlek:	20,4 KB 
Id:	40253

    De har skickat avi per brev.
    Tycker inte det riktigt framgår ifall det är under tullhantering dock.
    Såg på ett annat forum att det kan stå:
    11 mar kl 08:43 UPK Malmö, Under tullbehandling

    För mitt paket står det
    2013-08-05 08:15 UPK Malmö Försändelsen tullklareras av oss
    och sedan bara "Försändelsen transporteras".

    Men antar att det ändå fastnat i tullen eftersom jag inte bor i Malmö (borde inte få avi förrän det är ända framme).

    Vilken adress mailar man prisuppgifterna etc. till?
    Senast redigerat av danne den 2013-08-09 klockan 18:50.

  13. #33

    Standard

    Hittade själv efter lite sökande.
    import.malmo@posten.se
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...98-Tullproblem!

    Även detta:
    Gå in på "Din sida" hos HK. Leta sen rätt på aktuell order och öppna den. Då kommer du att finna ett fält till höger om Status där det står "Customs Inv" och som är klickbart. Klicka där och din faktura uppenbarar sig och är också möjlig att skriva ut och sen skicka till Tullen.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...3%B6r-EU/page6

  14. #34

    Standard

    När jag beställde så valde jag EMS express frakt. Har för mig att frakten blev 70-80kr dyrare inkl moms än normal frakt men då ska man inte behöva betala postens avgifter. Jag betalade alltså ingen postavgift. handlade för ca 1300sek plus moms.
    EMS gick på 3 dagar till sverige sen så shabblade posten bort paketet så frakten inom sverige tog längre tid än från HongKong. Men när jag beställde så gick det inte att ändra tullvärde, den var låst på 100% och mitt paket gick rakt igenom tullen med etiketten på paketet som underlag för tullen.

  15. #35

    Standard

    Väntar på mitt första paket från Hobbyking!
    Verkar också ligga i Malmö och vänta på något!
    Får väl se vad man får betala när de har gjort vad de ska!

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    När jag beställde så valde jag EMS express frakt. Har för mig att frakten blev 70-80kr dyrare inkl moms än normal frakt men då ska man inte behöva betala postens avgifter. Jag betalade alltså ingen postavgift. handlade för ca 1300sek plus moms.
    EMS gick på 3 dagar till sverige sen så shabblade posten bort paketet så frakten inom sverige tog längre tid än från HongKong. Men när jag beställde så gick det inte att ändra tullvärde, den var låst på 100% och mitt paket gick rakt igenom tullen med etiketten på paketet som underlag för tullen.


    Helt rätt! När man väljer/köper EMS så ingår avgifterna för tullhanteringen, dvs man får inget påslag (100kr) i sverige. I min värld lönar det sig att ta EMS, dels att det går MYCKET fortare, men även att man slipper administrationsavgiften..
    QAV540G - Alexmos - Immersion 433mhz - Lawmate 2,4 - Graupner 11x5 - DJI Naza

  17. #37

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    http://www.tullverket.se/innehallao/...280005754.html

    Hur mycket är tullsatsen?
    Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

    Hur mycket är momsen?
    Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

    Tillkommer det andra avgifter?
    Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
    Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.

    Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.
    Längst ner på sidan finns vår Avgiftsguide, med hjälp av den kan du beräkna din slutliga kostnad.

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av P.C Visa inlägg
    Väntar på mitt första paket från Hobbyking!
    Verkar också ligga i Malmö och vänta på något!
    Får väl se vad man får betala när de har gjort vad de ska!
    Välkommen till klubben!
    Var mitt första paket också.
    Mailade in uppgifter i fredags och idag fick jag avi:n med posten, ska betala 675kr.
    "Beloppet täcker avgifter såsom tull, införselmoms och import"

    Beräknat leveransdatum imorron, borde stämma då paketet kom till Umeå för en timme sen.

  19. #39

    Standard

    Bra med tipsen om hur man kontaktar posten. Jag har ett paket som fastnat vid tulldeklarationen men i detta fall skickat med FEDEX. Dom anger att importören måste ange importinstruktioner men har ingen instruktion hur man ska informera. Jag har frågat FEDEX via e-mail men ännu inte fått svar.

  20. #40

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    Malmö verkar slöa som fn, mmitt låg där i 7 dagar.
    Transporteras betyde bara att det transporteras hos tullen (olika statusar för sthlm o malmö).
    Mitt fick fart efter jag ringt kundtjänst och även lagt ett ärende på deras websida

    Om ni tycker posten är dyra så är UPS dyrare, 115kr + moms i hantering.
    Ett paket som kostat 292kr kostade ytterligare 270kr men det kom på 3 dagar från Hongkong (ej hobbyking)...
    Så aldrig mer UPS...

Liknande ämnen

  1. Fråga angående APCs elpropellrar
    Av hjalleo i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 19:05
  2. fråga angående lipoack
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 00:41
  3. fråga angående upp laddning av batteriaccar
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 22:35
  4. Fråga angående EDF
    Av sm3xrq i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •