Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Nybörjare med BETA 1400

  1. #1

    Standard Nybörjare med BETA 1400

    Hej, som rubriken nämner är jag en nybörjare inom RC hobbyn och jag har införskaffat mig en BETA 1400. Allt finns med utom sändare, mottagare och batteri. Detta är inget problem då jag redan har en dx5e och AR600 mottagare. Batteri med laddare är på ingång. Sändaren är från Phoenix sim som jag kört ett tag.

    Vad jag har förstått är Betan i princip samma plan som Bixler och Sky Surfer, (Easy Star kopior), vilket har gjort att jag läst en hel del om dessa på nätet. (Infot om Beta 1400 är lite knapphändig på engelska. Manualen och majoriteten av siterna jag hittat är på tjeckiska. Google translate kan bara ta mig så långt.)

    Hursomhelst har all denna information som väntat väckt en hel del frågor, jag tänkte börja med några korta för att komma igång. Jag litar på att er expertis kan ge mig en bra start inom hobbyflyget.

    1. Efter att ha läst väldigt mycket material om denna typ av plan, verkar det som att det snarare är regel än undantag att det görs åtgärder innan planet ens är i luften.
    - Byta ut roderhorn.
    - Sätter in gångjärn på roder. (EPP verkar inte vara elastiskt nog eller?)
    - Förstärker med kolfiberstavar på diverse olika ställen.
    - Tejpar och limmar extra etc.

    Jag kan förstå det mesta av "tipsen" men är allt detta nödvändigt för att komma upp i luften första gången med ett plan som kommer med allt mer eller mindre installerat?

    2. Hur nervös skall jag vara kring risken att man "bränner" motor eller ESC för ett plan med standarddelarna? Jag antar att dessa skall hålla, men allt för mycket läsning om ampere, volt och watt har fått mig att bli lite nervös. Planet kommer med en 20A ESC men hur jag än har letat har jag inte kunnat hitta specifikationerna för motorn en CD2622 - 1900kv. Ingen info om max A eller V. Jag hoppas kunna köra med ett 3S 2200mAh 30C batteri.

    Jag börjar med dessa frågor så får jag återkomma allteftersom.

    /ZV

  2. #2

    Standard

    Tycker att du ska börja med att flyga det. Och laga/uppdatera allt eftersom det går sönder. Med tanke på esc etc så funkar det bra med batterierna du föreslår. Även sändaren bör fungera bra.

  3. #3

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Hemma på gårn

    Standard

    Hej.
    Jag började oxo min karriär med ett beta 1400. Väldigt trevligt plan iom att skevroder finns redan från start. Jag flög mitt med allt standard och började inte tejpa, limma å sätta kolfiberstav förrän jag hade kraschat ett par gånger
    Den flyger fint utan moddarna. Däremot så är det bra att sätta en liten limblob på själva skruven som kniper åt stötstängerna till rodren, det brukar inte räcka med @at bara spänna dom hårt. Lycka till!

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Hej.
    ...Den flyger fint utan moddarna. Däremot så är det bra att sätta en liten limblob på själva skruven som kniper åt stötstängerna till rodren, det brukar inte räcka med @at bara spänna dom hårt. Lycka till!
    Menar du skruven som jag sätter fast i roderhornen? Många rekommenderar att man använder något slags låsmedel, typ "Loctite skruvlåsning"? Tänker jag rätt?


    /ZV

  5. #5

    Standard

    Är låsskruven av plast eller nylon går det ej att använda loctite. Annars funkar nog uhu-por eller liknande bra också.

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Se till att roderhornen sitter fast riktigt i rodren - på vår skolkärra så gjorde dom inte det vid leveransen.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Roderhornen kom lösa, (är av plast), jag antar att jag får limma de på plats. Har skaffat UHU-por och tänkte testa med det. Har kollat runt lite om servon och börjat fundera på om servokablarna från skevrodren kommer att nå ända fram till mottagaren. Har ännu inte börjat montera ihop planet. Den intetsägande manualen får mig att skynda långsamt.

    Kan jag röra servoarmen manuellt på en servo för att få ett korrekt utgångsläge? (Lika mycket utrymme åt båda håll.) Eller finns risken att något i den går sönder?

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Roderhornen kom lösa, (är av plast), jag antar att jag får limma de på plats. Har skaffat UHU-por och tänkte testa med det. Har kollat runt lite om servon och börjat fundera på om servokablarna från skevrodren kommer att nå ända fram till mottagaren. Har ännu inte börjat montera ihop planet. Den intetsägande manualen får mig att skynda långsamt.

    Kan jag röra servoarmen manuellt på en servo för att få ett korrekt utgångsläge? (Lika mycket utrymme åt båda håll.) Eller finns risken att något i den går sönder?
    Kan behövas förlängningskablar till servona om dom sitter i vingen som på easystar. Men dom kostar inte många kronor. Och man bör undvika att dra runt servot för hand. Dock centrerar du servot när allt är ihopkopplat genom att slå på strömmen och se till att du inte rört trimningen på radion. Då ställer dom sig i mittläget när du slår på strömmen.

  9. #9
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Som alltid - kolla TP - hellre lite framtung än baktung.
    Jag har sett en del stora brickor, muttrar mm i nosen på dylika kärror beroende på hur stort batteri man trycker in.

    Kolla med ögonen om något verkar skevt - vilket inte är ovanligt. Men det går att kompensera med skevtrimmen.

    Som andra tidigare sagt - laga ingen förr än det går sönder - kärran är tänkt att fungera när den kommer.
    Vissa saker är förvisso klena men helt OK om man inte är ovarsam när man monterar.
    Som alla modeller av den typen ska man "motionera" alla roder innan man kopplar stötstängerna.

    Provkasta rakt mot vinden utan att använda motor ett par gånger så att du ser att planet glider rakt och fint innan du startar med motor.

    Har du köpt i svensk butik typ HAB så är det bara att ringa om något servo eller liknande ger upp de första flygningarna - såvida du inte landar brutalt eller bräcker itu grejorna - fördelen med att handla lokalt ;-).
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Standard

    Planet kommer faktiskt från HAB, tack för tipset. Bra att veta. Kollade efter metallbrickorna i nosen som många liknande modeller har men det verkar som om dessa saknas.

    När jag kollar på förlängningssladdar till servon verkar det finnas med lite olika kontakter. Ex. Futaba eller JR. Funkar vilken som?

    Ursäkta min terminologi. Bakre "vingen?!", som sätts på i två delar, med höjd- och sidroder. Brukar man limma på dessa, eller försöker man göra liknande lösningar med t ex magneter, kardborrar etc som i vingarna? Som det är nu pressar man ihop dessa i ett utmejslat spår på flygplanskroppen bak.

    /ZV

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Den vågräta "bakre vingen" - stabilisator bör limmas, annars kan den komma snett.
    Den lodräta "bakre vingen" heter fenan, och bör också limmas. Tappar du någon av dessa under flygning så krashar du.

    Förlängingskabel: Futaba har en liten tunga som gör att man inte kan vända dem fel, men den stör eftersom du inte har uttag för den tungan på din mottagare, så jr passar bättre. Köper du futabakabel måste du skära av tungan för att kabeln ska gå in i mottagaren.

    Tygd fram: man brukar säga att tyngdpunkt ska ligga på 25-28% av vingens "bredd" eller korda räknat framifrån. Men det står säkert i manualen "CoG" eller Center of Gravity. Ju mer framtungt desto stabilare flykt.
    fredrik

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Kollade efter metallbrickorna i nosen som många liknande modeller har men det verkar som om dessa saknas.
    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag har sett en del stora brickor, muttrar mm i nosen på dylika kärror beroende på hur stort batteri man trycker in.
    Jag tror pgrts menade "SATT", dvs att han har satt dit brickor och muttrar på liknande modeller...

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Kan jag röra servoarmen manuellt på en servo för att få ett korrekt utgångsläge?
    Köp gärna en enkel servotestare, med den kan du kolla att servot funkar som det ska och det sätter dessutom servot i neutralläge.
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1643
    http://www.ebay.co.uk/itm/3-CH-4-8-6...item3365a91143
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Jag tror pgrts menade "SATT", dvs att han har satt dit brickor och muttrar på liknande modeller...


    Köp gärna en enkel servotestare, med den kan du kolla att servot funkar som det ska och det sätter dessutom servot i neutralläge.
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1643
    http://www.ebay.co.uk/itm/3-CH-4-8-6...item3365a91143
    Ok då hänger jag med. Jag får kolla hur TP är med batteriet insatt och utgå därifrån. Förresten vilka delar brukar ni fästa med t ex kardborre? Tänkte kanske batteriet för att undvika rörelse i luften. Mottagaren på sidan. Som det ser ut nu kan jag skjuta in ESC en bit bak i planet, då hamnar den mellan servona. Vilka delar är det nu som man bör ha avstånd emellan?

    /ZV

  14. #14
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Batteriet ska du förstås fästa så att det inte glider runt.
    Fartreglaget brukar jag fästa så att det får kylning - helst en bit från annan elektronik.
    Ska du vara noga så ska du förstås fästa allting snyggt och prydligt men mottagare kan vara bra att ha lite lätt tillgänglig om man inte har en dyr kärra med kontakter till vingservon. Har du kylfläns på reglaget så kan det vara snyggt att skära ett hål i kroppen så att kylflänsen sitter mot fartvinden.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Vilka delar är det nu som man bör ha avstånd emellan?
    Strålning står för mindre del av de störningar vi får. Det är elektriskt rippel som står för det mesta störningen. Avstånden är helt okristiska in nästan samtliga fall. Undantaget är tändsystem från bensindrivet.
    Det som kan ge störning in i mottagaren, speciellt 35MHz mottagare är ESC eller trasigt servo. Minst 1 dm mellan, men 1 dm räcker. Batteriet är tungt. Tänk krock med marken från hög hastighet. Vad som kan krossas framför batteriet kommer att krossas. Jag brukar fästa allt, fast bara esc, logger, batteri och fartreglage med kardborre.
    mvh., //Fredrik
    fredrik

  16. #16

    Standard

    Det sitter en kylfläns på ESC'n, men med tanke på buklandingarna får jag hitta ett alternativ till att ha ett möjligt hål nedåt. Jag har sett moddar där man kan ha lufthål i sidan som drar in fartvinden i flygplanskroppen.

    Ikväll satte jag ihop delarna utan att koppla servon eller limma, mest för att få en bild av hur den kommer att se ut. Ni kan inte ana vilket fånigt leende jag fick på läpparna. Som barn på julafton. Härlig känsla att hålla i första kärran.

    Hursomhelst gick jag igenom de medföljande små delarna och fick några frågetecken.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roderhorn.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	29253 Bilden kanske är för liten, men det som syns är ett roderhorn och till vänster har jag satt en medföljande platta som jag har ställt på högkant. Detta för att visa de små "fötterna" som finns på undersidan. Foten på roderhornen passar in i denna platta och det kom med fyra st.

    Följande två bilder visar ovansidan och undersidan av en vinge. Här kan vi se var roderhornet placeras. På ovansidan finns motsvarande markering. Kan det vara här den extra plattan placeras? För att sedan dra skruvar igenom? Jag fick med 8 st skruvar som jag inte kan komma på vad de skall vara till. (Sista bilden).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Wing_Top.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	32,6 KB 
Id:	29254 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Wing_bottom.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	43,4 KB 
Id:	29255
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skruvar.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	22,2 KB 
Id:	29256

    Är det någon som har någon idé?

    Slutligen har jag en fråga om propellern. Hur är tanken att man skall fästa den? Jag kan trycka dit den, men vad gör jag sen? Jag kan dra åt "konen" men bara till en viss gräns. Skall jag hålla emot med något i "muttern" innanför propellern?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Propeller.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	31,5 KB 
Id:	29257

    /ZV

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Ni kan inte ana vilket fånigt leende jag fick på läpparna. Som barn på julafton. Härlig känsla att hålla i första kärran.
    Så är det nästan för varje ny kärra man köper..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #18
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Följande två bilder visar ovansidan och undersidan av en vinge. Här kan vi se var roderhornet placeras. På ovansidan finns motsvarande markering. Kan det vara här den extra plattan placeras? För att sedan dra skruvar igenom? Jag fick med 8 st skruvar som jag inte kan komma på vad de skall vara till. (Sista bilden).

    Slutligen har jag en fråga om propellern. Hur är tanken att man skall fästa den? Jag kan trycka dit den, men vad gör jag sen? Jag kan dra åt "konen" men bara till en viss gräns. Skall jag hålla emot med något i "muttern" innanför propellern?



    /ZV

    Hur du placerar hornen beror ju rätt mycket på var stötstången hamnar..?
    Men jo, principen är rätt, hornet på ena sidan, plattan på den andra sidan av roderytan.
    Skulle dock kunna tänka mig att det räcker med 2 skruvar, en i varje hörn, samt lite lim på båda.

    Ang propeller/propadapter, tryck på den på motoraxeln, skruva åt konan med fingrarna, sen stoppar du en smal mejsel el likn i hålet du förhoppningsvis har i hålet i konan, håll emot med handkraft, dra åt.

    Och glöm inte sätta proppen åt rätt håll! Texten på proppen ska sitta framåt, i flygriktningen, annars får du knappt någon dragkraft.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #19

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Hemma på gårn

    Standard

    Jag köpte oxo min från hab och där var ett par tunga metallbrickor fastlimmade i nosen. Fick skära av nosen för att få av dom =) Det balanserade lite dåligt med mitt 2200mAh lipo annars.

  20. #20

    Standard

    Hmm. Jag har försökt att titta, men jag ser inga brickor. Det ser ut som nosen är extra fylld av epp. Utrymmet går inte hela vägen fram. Kunde du se brickorna innan du skar upp nosen?

    Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Calmato sports ep 1400 sp
    Av Bmsone i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 08:43
  2. Flygtur med mitt BETA 1400 (samma som Bixler)
    Av bogieboy i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 17:35
  3. Calmato EP 1400 tråden
    Av KyoshoSweden i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 12:35
  4. Calmato 1400 SP EP & EL Lajban
    Av Skrotiz i forum Elmodeller
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 23:53
  5. Kyosho Sensation 1400
    Av Pete i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 09:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •