Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Nybörjare med BETA 1400

  1. #21

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Ja, där fanns massa smältlim och brickor. Dom kanske har tagit bort det i nyare versioner. Köpte min för cirka ett år sedan.

  2. #22

    Standard

    Funderar på lösningar för vingarna. Vet att en del kör med gummibandslösningen. Vet någon var jag skulle kunna få tag på "3M mini hooks Command", eller något liknande?

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    På Claes Ohlson har jag set såna, badrumsavdelningen...

    //

    Tapatalk'd

  4. #24

    Standard

    Tackar.

    Ingen som råkar veta var man kan få tag på ett lipobatteri på en söndag i göteborgsområdet? Min batterileverans är sen och morgondagen ser ut att bli bra.

  5. #25
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Hade du bott i Sthlm hade du såklart fått låna ett av mig.
    Nog måste det väl finnas nån i Gbgs-området som kan göra detsamma?

    Kolla upp/ring nån av klubbarna i närheten, vetja!
    En sånhär fin dag lär det nog vara folk ute på klubbfälten som kan hjälpa dig,
    både med att låna ett lipo men även att kanske provflyga och trimma in kärran åt dig..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK
    fredrik

  7. #27
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Fanns ju fler sidor, fredrik..
    http://www.hobbex.se/sv/artiklar/rad...1-60/sida.html
    Men generellt dyra ackar, 659:- för en e-sky 3S 2100mah-ack !!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #28
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Fanns ju fler sidor, fredrik..
    http://www.hobbex.se/sv/artiklar/rad...1-60/sida.html
    Men generellt dyra ackar, 659:- för en e-sky 3S 2100mah-ack !!
    De kanske är gjorda av dyrt material? Eller överpris kanske. 3GGR priset av ackar på www.skånehobby.se, fast skånehobby är långt från Göteborg och söndagstängt.
    fredrik

  9. #29

    Standard

    Nöden har ingen lag. *host* Det är allt jag säger om det.

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast E-Sky-ackar skulle jag nog undvika - har inget större förtroende för det märket... Och till det priset....
    //Roger

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Nä, har alltid undvikit hobbex så mkt det bara går. Fast det är längre till skånehobby kör jag gärna dit. Plus att dom vet vad dom snackar om, det är inte många på hobbex som har en aning om vad dom säljer.

  12. #32

    Standard

    Ojoj vilken dag. Redan igår såg jag via Skybot att det skulle vara närmare 20 grader och nästan helt vindstilla. 0,1-0,5 m/s. Vilket ledde mig på jakt efter ett Lipoack, som nämnt tidigare.

    Efter att äntligen ha fått tag på ett ack, pluggade jag in det i systemet. Allt för att servona skulle centrera sig, som någon tipsade i tråden. Därefter fick jag prova min laddare för första gången. Funkade bra. Acket kom med 11,1V och det tog ca 30-35min att få upp till 12,59V. Jag orkade inte vänta på det sista 0,01V. Mycket snabbare än jag trodde, hade ingen bild av hur lång tid det skulle ta. Jag laddede med 1C.

    Började med att limma fast alla roderhorn, samt dra fast de med medföljande skruv. Därefter kopplade jag stötstängerna på alla fyra roder. Jösses vad pilligt med minimala skruvlinkar. Jag fattar verkligen att man skall köra loctite eller lim.

    Nästa steg var att trimma rodren och försöka få de att sitta rakt. I och med att det var första gången jag gjorde allt detta tog det sin tid.

    In i bilen med allt, se till att få med de få verktyg jag kunde behöva för att fixa det sista och ut till närmaste flygfält. Trots det perfekta vädret var det bara en annan "pilot!?" där. Visade sig att många av medlemmarna var på något event någon annanstans.

    I och med att jag var ute efter tips så räckte en person för mig. Måste sägas att folk inom flyghobbyn verkligen är hjälpsamma. Innan jag plockade fram mitt plan fick jag tillfälle att se honom flyga sin Hyperion Helios. http://www.atsrcplanes.com/hyperion_...25e_3d_arf.htm

    Fantastiskt hur ett sådant flyger i rätt händer.

    Tillbaks till min icke så graciösa Beta. Efter lite knep och knåp tänkte jag att nu när jag ändå är här får jag åtminstone testa det. Även om det inte var min tanke från start. Tur att jag inte testade ensam. Hyperionkillen ville för säkerhetsskull kolla roder responsen innan jag testade. Tack för det. Det visade sig att servona för höjd och sidroder var reverserade. Kände mig lite dum, minst sagt, kunde ha slutat riktigt illa direkt efter start. En snabb justering på sändaren så var jag redo för start. En "range check" gjordes och då jag tyckte att jag borde ha båda händerna på sändaren så fick han kasta den åt mig.

    Jag tror att jag flög i ca 45 sekunder innan jag tog emot erbjudandet att få planet landat. Visserligen höll jag det i luften hela den tiden, men jösses vad mina händer skakade när det hade landat. Räknas kanske inte som första flyg då jag inte landade det, men nu fick jag känna hur det var på riktigt. Kan bara konstatera att det inte var som i simulatorn. Trots nästan helt vindstilla kändes det som planet blåstes fram och tillbaka. Förmodligen behövs det en del justeringar trots den första trimningen.

    Jag har bara en fråga, hur pallar era nerver.

    /ZV
    Senast redigerat av kronblom den 2012-05-20 klockan 21:10.

  13. #33

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Haha, den känslan är så härlig Det är bara att nöta på så släpper den så småningom. det hjälper om man kraschar ett par gånger så man ser att det inte är så farligt. Man får räkna med att ens första plan inte kommer att vara en skönhet speciellt länge =) Dom andra var kanske i habo, har för mig att det iaf är en heli träff eller nått sånt nu i helgen. Grattis till flygningen !

  14. #34

    Standard

    Tror att du har rätt, första planet får räknas som förbrukningsvara för att lära mig flyga. Om den överlever är det bara en bonus.

    När den mer erfarna piloten landade planet tyckte han att den var svår då skevrodret gav för lite respons. Han fick köra mycket med sidrodret. Visserligen körde jag med lo-rate för att minska utslaget, tyckte det var bäst för en första flygning, men skall Betan vara så "slö" i luften? Skall jag kanske köra hi-rate på en gång?

    Senare på kvällen körde jag en roderkontroll, efter att ha möblerat om lite i planet. Och nu svarar inte höjdservot. Kändes som det var lite glapp mellan kabel och kontakt. Är detta vanligt? Kontakterna sitter rätt hårt i mottagaren och jag kan tänka mig att något kan lossna när man drar ut de. Vet att man kan köpa servokontakter och sätta ihop själv, är det krångligt?

  15. #35

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Rodren är ganska små så det är nog bättre att köra med hirates om du inte har en programmerbar radio, och inte veva runt för mkt på spakarna. Min hade inga problem att rolla iaf, kanske inte som en 3d kärra men de funka skapligt utan att modda rodren. Det är lätt att ta ut stiften från servokontakten själv, bara att böja plastflärpen upp medans du drar i kabeln. Kolla först så det verkligen är glapp å inte något annat fel(trasigt servo, fel på mottagare, radioinställning) prova sido rodret i höjdroder uttaget på mottagaren å tvärtom. Lycka till

  16. #36

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kronblom.
    Vad kul att du fick en lyckad premiär med din Beta
    Jag köpte också en sådan till min son förra året och vi har flugit en del med den, men jag har några synpunkter på kitet.

    1. De servon som följer med var av skiftande kvalitet. Höjdroderservot var det absolut sämsta jag någonsin sett under alla mina år som modellflygare. ett glapp på 2 mm bara på servoarmen och centrerade lika dåligt. Problemet med detta är att kärran blir otrimbar i höjdled, omväxlande stiger det eller dyker när du håller spaken centrerat beroende på vilket utslag du gav senast. Jag bytte till ett annat jag hade liggande.
    Nu var alla servon inte lika dåliga så du kan ju fått ett bra där, men det kan vara värt att kolla så att höjdrodret går tillbaka till (nästan) samma läge efter att du gett dykroder och sen höjd. De andra servona är inte lika kritiska, sidroderservot är lika dåligt men det funkar ändå.

    2. eftersom grabben inte är mer än 9 och tycker loopingar är skithäftiga så köpte jag transparent glasfibertejp och la två remsor under och över varje vinge som förstärkning

    3. Mina roderhorn satt fast från början men trillade av lätt, de limmades med foam-safe CA. Better safe than sorry där!

    4. Kärran är riktigt fin att flyga och jag är säker på att du kommer att få mycket roligt med den. Om du inte redan ha det, köp CA lim som du kan använda på EPP (foam safe) så kan du laga småskavanker på fältet och fluga vidare utan att behöva åka hem en nåt litet.
    Vi har flugit den både på fältet och på hang och den funkar bra i lite vind också, även om du bör vara försiktig med det till du blivit lite vanare

  17. #37

    Standard

    Testade att byta mellan höjd- och sidroder i mottagaren, men det hjälpte inte. Får kolla kontakten ikväll.

    Hbi: Jag känner igen din punkt 1. Jag märkte att vissa roder inte återgick helt till neutral förrän jag dragit åt motsatt håll. Kunde skilja några mm. Trodde först att det var EPP's seghet som hindrade den från att återgå till normalläget. (Det sista snäppet).

    Jag har några nya servon på ingång, får se ifall jag byter ut något.

    Jag kör med UHU-Por, men CA + aktivator kanske är bättre. Torkar snabbare iaf.

    Förresten, hade du problem med att få kolfiberstaven på plats i vingarna? Den går in utan problem i ena vingen men den andra går knappt att pressa in. Får kanske vidga hålet på något sätt.

  18. #38

    Standard

    Har sett att jag har elevon/deltawing möjlighet på min dx5e. Är detta något jag skall testa, eller är det när jag vill öka svårighetsgraden?

  19. #39

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Försök att vidga hålet med kolfiberstaven du ska ha in, man kan vålda på rätt bra. Elevon är till för flygplan som har skevroder och höjdroder i samma roder. Typ som en flygande vinge eller en funjet om du sett en sådan.

Liknande ämnen

  1. Calmato sports ep 1400 sp
    Av Bmsone i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 07:43
  2. Flygtur med mitt BETA 1400 (samma som Bixler)
    Av bogieboy i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 16:35
  3. Calmato EP 1400 tråden
    Av KyoshoSweden i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 11:35
  4. Calmato 1400 SP EP & EL Lajban
    Av Skrotiz i forum Elmodeller
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 22:53
  5. Kyosho Sensation 1400
    Av Pete i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 08:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •