Hej, som rubriken nämner är jag en nybörjare inom RC hobbyn och jag har införskaffat mig en BETA 1400. Allt finns med utom sändare, mottagare och batteri. Detta är inget problem då jag redan har en dx5e och AR600 mottagare. Batteri med laddare är på ingång. Sändaren är från Phoenix sim som jag kört ett tag.

Vad jag har förstått är Betan i princip samma plan som Bixler och Sky Surfer, (Easy Star kopior), vilket har gjort att jag läst en hel del om dessa på nätet. (Infot om Beta 1400 är lite knapphändig på engelska. Manualen och majoriteten av siterna jag hittat är på tjeckiska. Google translate kan bara ta mig så långt.)

Hursomhelst har all denna information som väntat väckt en hel del frågor, jag tänkte börja med några korta för att komma igång. Jag litar på att er expertis kan ge mig en bra start inom hobbyflyget.

1. Efter att ha läst väldigt mycket material om denna typ av plan, verkar det som att det snarare är regel än undantag att det görs åtgärder innan planet ens är i luften.
- Byta ut roderhorn.
- Sätter in gångjärn på roder. (EPP verkar inte vara elastiskt nog eller?)
- Förstärker med kolfiberstavar på diverse olika ställen.
- Tejpar och limmar extra etc.

Jag kan förstå det mesta av "tipsen" men är allt detta nödvändigt för att komma upp i luften första gången med ett plan som kommer med allt mer eller mindre installerat?

2. Hur nervös skall jag vara kring risken att man "bränner" motor eller ESC för ett plan med standarddelarna? Jag antar att dessa skall hålla, men allt för mycket läsning om ampere, volt och watt har fått mig att bli lite nervös. Planet kommer med en 20A ESC men hur jag än har letat har jag inte kunnat hitta specifikationerna för motorn en CD2622 - 1900kv. Ingen info om max A eller V. Jag hoppas kunna köra med ett 3S 2200mAh 30C batteri.

Jag börjar med dessa frågor så får jag återkomma allteftersom.

/ZV