Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

mne: Hjlp med kp av 1.2Ghz mottagare/sndare

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    6
    Jobb
    Skola :(
    Klubb
    Mrfs

Question Hjlp med kp av 1.2Ghz mottagare/sndare

Hej tnkte stta FPV p min Tricopter och hitta denna http://www.ebay.com/itm/1-2Ghz-4xCha...ht_4315wt_1396

och d undrar jag om den kan rcka till ca 2km rkvidd med en cloverleaf antenn? Str bara 300m p ebay men 500mW borde kunna ge bttre rkvidd eller? r ny med FPV s hade inte skadat med lite hjlp om vad man ska kpa o.s.v.

Tnkte ven kra med en 10tums skrm istllet fr att par videoglasgon till en brjan och har en kamera frn hk som jag ska anvnda och kper ngon simpel OSD som visar V och Mah. Ngot annat man ska ha om man ska bygga ett simpelt system?

Tack p frhand /chrille

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Hemma p grn

Standard

en schysst aluvska frn jula att ha allt i =)

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Amatrradiolicens s du fr lov att anvnda 1.2GHz hade ju inte varit fel.
    fredrik

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    6
    Jobb
    Klubb
    Mrfs

Standard

Mste man ha licens fr 1.2? Det visste jag inte. r det samma sak fr 1,3 d? Segt eftersom jag kan inte kra 2,4Ghz fr det str min radio och vill inte kra 5,8Ghz fr det r vldigt knsligt fr grejer som kommer mellan sndaren och mottagaren (vad jag hrt) och att fixa en licen r inget alternativ d det r dyrt som f.n. Fast hur mnga kr egentligen helt "lagligt".

Standard

Jepp, samma fr 1,2 och 1,3, det r samma videoutrustning det handlar om d frekvensspannet ofta gr nda frn 1,1 till 1,3GHz

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    6
    Jobb
    Klubb
    Mrfs

Standard

Fick reda p att min pappa hade amatrradiolicens . Eftersom han nd r med nr man flyger s ska det nog rcka med att han har licens. Men ngon som kan bekrfta om den som jag linka i brjan av trden fungerar till FPV eller om den bara r till vervakning och hur mnga mW fr man ha med licens?

Standard

Observera att man br alltid kolla upp s att man inte str ngonting annat nr man snder, detta gller givetvis video. Exempelvis en del kanaler fr 1,2GHz sndare kan ligga p nrliggande frekvenser som trafikflygets DME.

Det knns sjlvklart att man kollar upp detta innan kp men br kanske pminnas. Det r just detta som r det strsta problemet med videosndare kring 1,2-1,3GHz. Gr det annars enklare fr er (om ni inte knner att ni orkar kolla upp detta) och kp sndare p 2,4GHz alternativt 5,8GHz.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    6
    Jobb
    Klubb
    Mrfs

Standard

Bra du sa det, visste inte det kunde stra DME ngot tips p hur man ska kolla om det str? Vill inte ha 5,8GHz fr det r s knsligt mot freml mellan sndaren och mottagaren och 2,4GHz fungerar inte med min DX8a drfr jag villa ha 1.3GHz men i vrsta fall s fr man ha 5,8GHz

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Har sjlv anvnt 2.4Ghz sedan -07 men ska nu testa 5.8Ghz frn bevrc.com. Dom systemen fr bra kritik och bra rckvidd med skew-antenn och cloverleaf-antenn.

//Matte

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    6
    Jobb
    Klubb
    Mrfs

Standard

Efter lite skande s hittade jag att DME ligger p 978-1213 Mhz (0,978-1,213GHz) s 1,3GHz mottagare och sndare borde inte skapa ngra problem med flygplanen o.s.v.
    Glmde linka var jag hitta informationen
    http://www.avweb.com/news/avionics/183230-1.html

Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

Standard

Jag hrde nyss frn en radioamatr att man inte fr snda video p 1.2 GHz-bandet, trots att man har licens. Man r allts bara lite lagligare om man har licens. Detta var helt nytt fr mig...

Sen finns det ocks problem med att 2.4 GHz-signalen strs ut av 1.2 GHz-utrustningen. Det finns filter som ska fixa det, men man br vara medveten om att det inte bara r att kra.

Jag har krt FPV med 5.8 GHz och cloverleaf/skew-planar nu i ett par mnader, och det fungerar riktigt bra. Jag har varit ute ca 1.5 km utan strningar. Sndarantennplaceringen r dock otroligt viktig. Nr sndaren ligger i signalens vg fr jag strningar direkt.

Igr tappade jag radiokontakten med planet, medan videolnken fanns kvar en stund till. Rtt bra, eftersom jag kunde se var jag kraschade innan det blev helt mrkt.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Dreamer Visa inlgg
    Jag hrde nyss frn en radioamatr att man inte fr snda video p 1.2 GHz-bandet, trots att man har licens. Man r allts bara
    Jag vrlite lagligare om man har licens. Detta var helt nytt fr mig...

Sen finns det ocks problem med att 2.4 GHz-signalen strs ut av 1.2 GHz-utrustningen. Det finns filter som ska fixa det, men man br vara medveten om att det inte bara r att kra.

Jag har krt FPV med 5.8 GHz och cloverleaf/skew-planar nu i ett par mnader, och det fungerar riktigt bra. Jag har varit ute ca 1.5 km utan strningar. Sndarantennplaceringen r dock otroligt viktig. Nr sndaren ligger i signalens vg fr jag strningar direkt.

Igr tappade jag radiokontakten med planet, medan videolnken fanns kvar en stund till. Rtt bra, eftersom jag kunde se var jag kraschade innan det blev helt mrkt.
    Nu vart jag lite nyfiken varfr man inte fr kra ATV? Det r i bandplanen fr amatrradio inlagt som rekomendation 1272 - 1290.994Mhz fr just amatr TV. Jag r sjlv radioamatr och har krt lnge p flera av banden med ATV innan jag ens kom p tanken att flyga med det.
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Standard

En frga bra, hur monterar ni eran VTX p planet? funkar det med kardborreband kanske?=

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Timtimtim: Ja det funkar bra , tnk p att montera s du har bra kylning.

//Matte

Standard

Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlgg
    Timtimtim: Ja det funkar bra , tnk p att montera s du har bra kylning.

//Matte
    Har denna : http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...FMount%5F.html

Funkar det att montera lawmate vtx med hlen mot fronten p den bakre delen av fpv platformen?

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Ja det r en utmrkt plats, hade sjlv s p min easystar.

//Matte

Standard

Stter Den nog lite hgre upp s kameran inte hindrar luftfldet

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Klubb
    lvsbyn

Standard

S noga r det inte, det cirkulerar bra om du monterar dr. Men fr antennens del s r det ju bra ju hgre upp den kommer.

//Matte

Standard

Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlgg
    S noga r det inte, det cirkulerar bra om du monterar dr. Men fr antennens del s r det ju bra ju hgre upp den kommer.

//Matte
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ing_E_OSD.html

nnu mer offtopic men hur kopplar jag in denna? fljde manualen men den bara blinkade och fick ingen bild, tnkte brja med att kra tv batterier , ett till motor och ett till vtx samt kamera, hur enklast koppla in detta?

Liknande mnen

1. Hjlp med bindning av sndare & mottagare Jamara air jump 3
    Av Rikard i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2012-11-09, 00:25
  2. Haveri pga. tappad kontakt mellan sndare och mottagare. HJLP!
    Av Emil i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 42
    Senaste inlgg: 2012-10-04, 18:08
  3. sndare och mottagare???
    Av lagavulin i forum Allmnt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2012-03-12, 08:09
  4. Mjlig Video Sndare 1,2ghz 1500mw
    Av acessyd i forum FPV Video Sndare - Mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2011-08-12, 06:28
  5. RC-Sndare och mottagare