Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Hjälp med köp av 1.2Ghz mottagare/sändare

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    6
    Jobb
    Skola :(
    Klubb
    Mrfs

    Question Hjälp med köp av 1.2Ghz mottagare/sändare

    Hej tänkte sätta FPV på min Tricopter och hitta denna http://www.ebay.com/itm/1-2Ghz-4xCha...ht_4315wt_1396

    och då undrar jag om den kan räcka till ca 2km räkvidd med en cloverleaf antenn? Står bara 300m på ebay men 500mW borde kunna ge bättre räkvidd eller? Är ny med FPV så hade inte skadat med lite hjälp om vad man ska köpa o.s.v.

    Tänkte även köra med en 10tums skärm istället för att par videoglasögon till en början och har en kamera från hk som jag ska använda och köper någon simpel OSD som visar V och Mah. Något annat man ska ha om man ska bygga ett simpelt system?

    Tack på förhand /chrille

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    en schysst aluväska från jula att ha allt i =)

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Amatörradiolicens så du får lov att använda 1.2GHz hade ju inte varit fel.
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    6
    Jobb
    Skola :(
    Klubb
    Mrfs

    Standard

    Måste man ha licens för 1.2? Det visste jag inte. Är det samma sak för 1,3 då? Segt eftersom jag kan inte köra 2,4Ghz för det stör min radio och vill inte köra 5,8Ghz för det är väldigt känsligt för grejer som kommer mellan sändaren och mottagaren (vad jag hört) och att fixa en licen är inget alternativ då det är dyrt som f.n. Fast hur många kör egentligen helt "lagligt".

  5. #5

    Standard

    Jepp, samma för 1,2 och 1,3, det är samma videoutrustning det handlar om då frekvensspannet ofta går ända från 1,1 till 1,3GHz

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    6
    Jobb
    Skola :(
    Klubb
    Mrfs

    Standard

    Fick reda på att min pappa hade amatörradiolicens . Eftersom han ändå är med när man flyger så ska det nog räcka med att han har licens. Men någon som kan bekräfta om den som jag linka i början av tråden fungerar till FPV eller om den bara är till övervakning och hur många mW får man ha med licens?

  7. #7

  8. #8

    Standard

    Observera att man bör alltid kolla upp så att man inte stör någonting annat när man sänder, detta gäller givetvis video. Exempelvis en del kanaler för 1,2GHz sändare kan ligga på närliggande frekvenser som trafikflygets DME.

    Det känns självklart att man kollar upp detta innan köp men bör kanske påminnas. Det är just detta som är det största problemet med videosändare kring 1,2-1,3GHz. Gör det annars enklare för er (om ni inte känner att ni orkar kolla upp detta) och köp sändare på 2,4GHz alternativt 5,8GHz.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    6
    Jobb
    Skola :(
    Klubb
    Mrfs

    Standard

    Bra du sa det, visste inte det kunde störa DME något tips på hur man ska kolla om det stör? Vill inte ha 5,8GHz för det är så känsligt mot föremål mellan sändaren och mottagaren och 2,4GHz fungerar inte med min DX8a därför jag villa ha 1.3GHz men i värsta fall så får man ha 5,8GHz

  10. #10
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Har själv använt 2.4Ghz sedan -07 men ska nu testa 5.8Ghz från bevrc.com. Dom systemen får bra kritik och bra räckvidd med skew-antenn och cloverleaf-antenn.

    //Matte

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    6
    Jobb
    Skola :(
    Klubb
    Mrfs

    Standard

    Efter lite sökande så hittade jag att DME ligger på 978-1213 Mhz (0,978-1,213GHz) så 1,3GHz mottagare och sändare borde inte skapa några problem med flygplanen o.s.v.
    Glömde linka var jag hitta informationen
    http://www.avweb.com/news/avionics/183230-1.html



  12. #12

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Jag hörde nyss från en radioamatör att man inte får sända video på 1.2 GHz-bandet, trots att man har licens. Man är alltså bara lite lagligare om man har licens. Detta var helt nytt för mig...

    Sen finns det också problem med att 2.4 GHz-signalen störs ut av 1.2 GHz-utrustningen. Det finns filter som ska fixa det, men man bör vara medveten om att det inte bara är att köra.

    Jag har kört FPV med 5.8 GHz och cloverleaf/skew-planar nu i ett par månader, och det fungerar riktigt bra. Jag har varit ute ca 1.5 km utan störningar. Sändarantennplaceringen är dock otroligt viktig. När sändaren ligger i signalens väg får jag störningar direkt.

    Igår tappade jag radiokontakten med planet, medan videolänken fanns kvar en stund till. Rätt bra, eftersom jag kunde se var jag kraschade innan det blev helt mörkt.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dreamer Visa inlägg
    Jag hörde nyss från en radioamatör att man inte får sända video på 1.2 GHz-bandet, trots att man har licens. Man är alltså bara
    Jag vrlite lagligare om man har licens. Detta var helt nytt för mig...

    Sen finns det också problem med att 2.4 GHz-signalen störs ut av 1.2 GHz-utrustningen. Det finns filter som ska fixa det, men man bör vara medveten om att det inte bara är att köra.

    Jag har kört FPV med 5.8 GHz och cloverleaf/skew-planar nu i ett par månader, och det fungerar riktigt bra. Jag har varit ute ca 1.5 km utan störningar. Sändarantennplaceringen är dock otroligt viktig. När sändaren ligger i signalens väg får jag störningar direkt.

    Igår tappade jag radiokontakten med planet, medan videolänken fanns kvar en stund till. Rätt bra, eftersom jag kunde se var jag kraschade innan det blev helt mörkt.
    Nu vart jag lite nyfiken varför man inte får köra ATV? Det är i bandplanen för amatörradio inlagt som rekomendation 1272 - 1290.994Mhz för just amatör TV. Jag är själv radioamatör och har kört länge på flera av banden med ATV innan jag ens kom på tanken att flyga med det.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #14

    Standard

    En fråga bra, hur monterar ni eran VTX på planet? funkar det med kardborreband kanske?=

  15. #15
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Timtimtim: Ja det funkar bra , tänk på att montera så du har bra kylning.

    //Matte

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Timtimtim: Ja det funkar bra , tänk på att montera så du har bra kylning.

    //Matte
    Har denna : http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...FMount%5F.html

    Funkar det att montera lawmate vtx med hålen mot fronten på den bakre delen av fpv platformen?

  17. #17
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja det är en utmärkt plats, hade själv så på min easystar.

    //Matte

  18. #18

    Standard

    Sätter Den nog lite högre upp så kameran inte hindrar luftflödet

  19. #19
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Så noga är det inte, det cirkulerar bra om du monterar där. Men för antennens del så är det ju bra ju högre upp den kommer.

    //Matte

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Så noga är det inte, det cirkulerar bra om du monterar där. Men för antennens del så är det ju bra ju högre upp den kommer.

    //Matte
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ing_E_OSD.html

    Ännu mer offtopic men hur kopplar jag in denna? följde manualen men den bara blinkade och fick ingen bild, tänkte börja med att köra två batterier , ett till motor och ett till vtx samt kamera, hur enklast koppla in detta?

Liknande ämnen

  1. Hjälp med bindning av sändare & mottagare Jamara air jump 3
    Av Rikard i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 00:25
  2. Haveri pga. tappad kontakt mellan sändare och mottagare. HJÄLP!
    Av Emil i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 18:08
  3. sändare och mottagare???
    Av lagavulin i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 08:09
  4. Möjlig Video Sändare 1,2ghz 1500mw
    Av acessyd i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 06:28
  5. RC-Sändare och mottagare
    Av roggie_49 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •