Reklam

 
Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 210

Ämne: Avia B-534 IV

  1. #41

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    När sover du egentligen? Först och främst att driva ett företag med en icke anständig arbetstid, och sedan hinna med dina byggen. Trevligt för oss betraktare är det i alla fall. Härligt bygge och bra jobbat under dom omständigheterna.

    Tack Lelle!
    Sova? Vad är det? Nej, allvarligt talat så sover jag nog några timmar varje natt...tror jag i alla fall.


    Göran

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Kanten mellan klädseln och övriga kroppen behövde jämnas till. Kanten behövde även förankras så det var bara till att blanda till en mix av epoxy och microballonger och smeta ut. Jag måste ju ha något att slipa!


    Göran

  3. #43

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg

    Kanten mellan klädseln och övriga kroppen behövde jämnas till. Kanten behövde även förankras så det var bara till att blanda till en mix av epoxy och microballonger och smeta ut. Jag måste ju ha något att slipa!


    Göran
    Ja, det är ju självklart att du måste få något att slipa på. Det ser som alltid bra ut det du bygger. Det ska bli skoj att få se den klar.

    Mvh Olov

  4. #44
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg

    Kanten mellan klädseln och övriga kroppen behövde jämnas till. Kanten behövde även förankras så det var bara till att blanda till en mix av epoxy och microballonger och smeta ut. Jag måste ju ha något att slipa!


    Göran
    Göran, om du inte har något att slipa på och abstinensen blir för stor så kan du packa ner slipmusen och hälsa på mig i mitt hus. Där har jag många kvadratmeter väggar att slipa.
    Det var ett bra tag sedan vi träffades.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  5. #45

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Ja, det är ju självklart att du måste få något att slipa på. Det ser som alltid bra ut det du bygger. Det ska bli skoj att få se den klar.

    Mvh Olov
    Tack Olov!

    Slipandet tog inte så lång stund.
    Jag ser själv framemot att få se den klar. För då kan jag sätta igång med nästa projekt som jag verkligen ser fram emot!


    Göran

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TomasE Visa inlägg
    Göran, om du inte har något att slipa på och abstinensen blir för stor så kan du packa ner slipmusen och hälsa på mig i mitt hus. Där har jag många kvadratmeter väggar att slipa.
    Det var ett bra tag sedan vi träffades.
    //TomasE

    Det finns gränser även för mig vad det gäller slipandet! Men tack för erbjudandet!

    Du är välkommen förbi närhelst du kan och vill, det vet du!


    Göran

  7. #47

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så var kanterna på klädseln förankrade.








    Jag passade även på och tillverkade en platta för skevroder servona.
    Så nu kan jag även klä övervingen.


    Göran

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Dagen började med att jag hade tänkt att tillverka den här luckan på undersidan av ovanvingen, klä ovanvingen och börja på arbetet med cockpiten. Men som alltid....det dyker upp andra saker.

    En kompis från Stockholm ringde vid 9-tiden och undrade om jag kunde tänkas vara intresserad av att åka till Flygvapenmuseum i Linköping... gissa vad jag svarade....

    Han och en annan kompis dök upp och sedan bar det av till Linköping. Så det blev en dag med fullskala flygplan istället för mina kära modeller. Men vad gör det?


    Göran

  9. #49

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så blev övervingen också klädd...till slut.



    Eftersom jag fick klä om några av stöttorna på vingbaldakinen, så började jag med motorinstallationen. Jag kom så här långt innan jag upptäckte att jag saknade lite muttrar och brickor. Men som tur är så finns det att införskaffa från den lokala järnhandeln.


    Göran

  10. #50

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Å hej vad det går!! Du hinner väl nästan få den flygklar till Warbirdmeetinget?!!

  11. #51

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Å hej vad det går!! Du hinner väl nästan få den flygklar till Warbirdmeetinget?!!
    Ja, men bara nästan!


    Göran

  12. #52

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så var motorinstallationen avklarad...eller nästan. Det kommer att monteras dit lite stag. Men redan nu är det väldigt stabilt.



    Lite stöttor har blivit slipade och fått en ny omgång spackel så att jag får lite nytt att slipa.






    Till slut....så är modellen tillbaka på egna ben.



    Det är definitivt en kärra med en hel del attityd!





    Göran

  13. #53

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Gösses vilken läcker modell!

    Mvh Olov

  14. #54

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Läckra linjer på den kärran!

    Vilken smart lösning på motorinstallationen, man kan ju justera så att man får precis lagom glipa mellan spinner och kropp.

    Hoppas att få möjlighet att se dina modeller live någon gång och träffa dig för en pratstund, du verkar vara en sympatisk typ!

    Vilket fägschema blir det?

  15. #55

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Gösses vilken läcker modell!

    Mvh Olov

    Ja, det är det verkligen!


    Göran

  16. #56

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magoozi Visa inlägg
    Läckra linjer på den kärran!

    Vilken smart lösning på motorinstallationen, man kan ju justera så att man får precis lagom glipa mellan spinner och kropp.

    Hoppas att få möjlighet att se dina modeller live någon gång och träffa dig för en pratstund, du verkar vara en sympatisk typ!

    Vilket fägschema blir det?
    Ja, jag gillar utseendet på den här kärran. Det är lite av en blandning mellan olika andra kärror.

    För många år sedan så såg jag den här typen av motorinstallation och tänkte att den skall jag prova någon gång. Och nu är jag där. Fördelen är precis som du säger, man kan justera den så att man får en lagom glipa.

    Vi kommer säkert att ses någon gång. Sverige är inte större än att man kan träffas någonstans på något modellflygfält och flyga lite och prata om livet allvarligheter och roligheter.

    Jag har bestämt mig för ett färgschema men skall bara först klargöra om jag kan få till rätt blandningar på färgerna...och scanna in bilden så jag kan lägga upp den här.


    Göran

  17. #57

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Dags att tillverka kabinhuvsramdelarna. Det här kommer att bli vindrutans ram. Den är tillverkad av 3 mm glasfiberplatta.



    Provpassning...

    Efter den här provpassningen så sågade jag bort material så att jag fick kvar en 3x3 mm ramkant. Den här limmades mot kroppen och när detta har härdat så kommer jag att påbörja tillverkningen av kabinhuven. Tyvärr glömde jag ta en bild av detta, men det kommer ju en morgondag med.


    Göran

  18. #58

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Det här ska bli spännande att se hur du gör.

    Mvh Olov

  19. #59

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så var det dags att försöka tillverka en plugg till vindrutan.
    Första steget var att klä i allt med tejp för att skydda ytorna mot detta....


    ....som kan bli väldigt klibbigt och en aning besvärligt att ta bort. Men det hjälpte i arbetet att få detta att fastna.....



    .....som utgör grunden för pluggen och som kommer att behandlas med kniv och slippapper för att få den här formen....



    ....vilket leder vidare till den här behandlingen....



    ....som leder till en del slipande, spacklande, slipande, spacklande.... Men den biten vet vi ju hur den går till.


    Göran

  20. #60

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Sista lagret med spackel. Lite mer slipning och sedan är det dags att gå vidare med tillverkningen av pluggen.



    Stöttorna till stabilisatorn. De är tillverkade av furulist som jag har hyvlat och slipat till rätt form. De här blivit penslade med en microballong/lamineringsepoxy blandning som är/var halvflytande.



    Andra sidan...



    Landningsställets bakåtgående stötta har försetts med en balsalist som har slipats till rätt form. Den kommer att kläs med glasfiber.





    Goran

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •