Reklam

 
Sidan 1 av 11 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 210

Ämne: Avia B-534 IV

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard Avia B-534 IV



    Det har nog blivit några nitar för mycket som jag har tillverkat till B-25:an eftersom jag har börjat drömma mardrömmar om dem. Så det behövdes ett snabbt beslut om att byta projekt under några månader.

    Och eftersom jag har några att välja mellan så blev det en del diskuterande med mig själv och valet föll på den här modellen.

    Det är en Avia B-534 IV byggd av Jiri Koutny. Jag fick den av honom i samband med att jag var i hans hus och gjorde ett ventilationsjobb. Orsaken till att jag fick modellen av honom var att han är gammal och började känna att han hade lite problem med att kunna se. Och därför var det lite svårt för honom att färdigställa den här modellen. Så när han hörde att jag pysslade med skalamodeller så frågade han om jag ville ha den.....svårt beslut....jag funderade nog i en eller kanske två sekunder innan jag tackade ja.

    Modellen är baserad på en ritning av Jiri Cerny som har förstorats upp och har en spännvidd på 1723 mm. Det ger en skala på 1:5,45.

    Det är en del att göra på modellen innan den är klar för premiärflygningen. Tanken är att installera en lämplig elmotor i nosen på den och låta ackarna hamna i kylarutrymmet under kroppen. Det är väldigt gott om plats inne i kroppen vilket gör installationen av servon, fartreglage, mottagare osv mycket lättare.

    Det första som jag gör nu på modellen är vingstöttorna. Fastsättningen av dem är lite speciell, men ganska finurligt påtänkt. Det kommer bilder på det senare.



    Göran

  2. #2
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Lite "udda" modell, eller?? Har du hittat nån skalaförebild till den?? Med elmotor, dessutom
    Ytterligare ett projekt vi får följa

    /Micke

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Lite "udda" modell, eller?? Har du hittat nån skalaförebild till den?? Med elmotor, dessutom
    Ytterligare ett projekt vi får följa

    /Micke

    Jo, jag tycker att det är en "udda" modell. Inte den första förebilden man tänker på när man planerar ett nytt projekt.

    Än så länge har jag inte lyckats bestämma mig för förebild. Men det finns några att välja mellan.


    Göran

  4. #4

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Mardrömmar är inge´bra, och ibland måste man göra en paus. (känner igen mej själv just nu). Tror att det här kan bli ett intressant och spännande bygge.
    /Lelle

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Mardrömmar är inge´bra, och ibland måste man göra en paus. (känner igen mej själv just nu). Tror att det här kan bli ett intressant och spännande bygge.

    Jo, den pausen känns bra.

    Det känns som ett spännande bygge att ge sig i kast med. Jiri är en mästerbyggare. Precisionen i den här konstruktionen är väldigt bra!


    Göran

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Varje undre vinghalva hålls på plats med dels en 5 mm pianotråd.....



    ...och dels en 4 mm pianotråd. De är bockade 3 grader uppåt för att ge rätt V-form på vingen. Jag har limmat dem på plats i respektive hål med hjälp av JB-Weld.



    En av vingstöttorna. Den är tillverkad av aluminium rör med strömlinjeformad profil. I rören finns 3x5 mm furulist och i skarvarna mellan rören finns 4 mm björkplywood. Tillsammans med dessa träbitar finns det en del lamineringsepoxy och microfiber som ser till att allt stannar där det skall vara.
    Till höger i bilden ligger den övre delen av motorkåpan. Den täcker motorutrymmet och tankutrymmet.



    En vy över motorutrymmet och tankutrymmet. Den främre delen av motorkåpan går också att ta bort.



    En vy över resten av kroppen...som jag nämnde tidigare....det finns gott om utrymme i modellen.



    Här tänker jag placera ackarna till motorn. Det finns plats för 2 stycken 5 cells 4000 mAh ackar och då är det gott om utrymme.



    Hela ovansidan från bakre delen av cockpiten fram till främre ovansidan av motorkåpan följer med ovanvingen när man plockar bort den.



    Så här fästs vingstöttorna mot vingen. En M5 insexbult som jag har borrat ett hål rakt igenom, gängat den för M3 och när den är fastskruvad på insexgängstången på vingstöttorna så ligger den mot bokklossar i vingen. När vingen har blivit klädd så kommer jag att slipa till bultskallen så att den följer vingkonturen lite bättre.


    Göran

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Det blev lite tid ikväll till att tillverka fler bultar.



    Jag plockade isär ett av landningsställsbenen och upptäckte att Jiri har använt en enkel lösning på det hela. Han har använt två tryckluftskolvar med lagom längd och diameter, tillverkat en egen tryckfjäder och monterat ihop detta med resten av landningsstället.


    Göran

  8. #8


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Göran,
    som vanligt när du visar vad du håller på med blir jag imponerad. Visserligen en ovanlig modell som förebild men den blir fin. Gillar flera av konstruktionsdetaljerna, t ex att det är stora och rejäla öppningar för att komma åt innanmätet vb. Smart lösning på landställsbenen, gissar att tryckluftskolvarna agerar stötdämpare? Skruvarna för att fästa vingstöttorna är en annan sån där liten detalj som imponerar - kommer att sno din idé om det är OK..

    Hälsningar
    Kjell Nilsson

  9. #9

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Den där kärran blev jag kär i vid första ögonkastet, lite av en Hawker Fury och i lagom storlek. Bara lite synd att du ska stoppa en elmotor i nosen...

    Har du sett den här sidan?: http://www.hyperscale.com/2009/featu...b53448wb_1.htm

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Avia_B534_13_fs.jpg 
Visningar:	412 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	29554

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Hej Göran,
    som vanligt när du visar vad du håller på med blir jag imponerad. Visserligen en ovanlig modell som förebild men den blir fin. Gillar flera av konstruktionsdetaljerna, t ex att det är stora och rejäla öppningar för att komma åt innanmätet vb. Smart lösning på landställsbenen, gissar att tryckluftskolvarna agerar stötdämpare? Skruvarna för att fästa vingstöttorna är en annan sån där liten detalj som imponerar - kommer att sno din idé om det är OK..

    Hälsningar
    Kjell Nilsson

    Hej Kjell,

    Tack för berömmet!

    Tryckluftskolvarna har bara en tydlig funktion och det är att hålla landställsbenen på plats. Kolven är öppen i ena ändan och läcker en del i andra där inklädningen är fastskruvad. Så om det är en stötdämparfunktion i den kan jag nog inte påstå. Kanske lite...
    Sno idén med vingstöttsfastsättningen! Det är ju en av anledningarna till varför jag lägger upp mina byggprojekt, så att vi kan dela idéer och få inspiration när det börjar kännas trögt.


    Göran

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Den där kärran blev jag kär i vid första ögonkastet, lite av en Hawker Fury och i lagom storlek. Bara lite synd att du ska stoppa en elmotor i nosen...

    Har du sett den här sidan?: http://www.hyperscale.com/2009/featu...b53448wb_1.htm

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Avia_B534_13_fs.jpg 
Visningar:	412 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	29554
    Du kan få komma och klappa den om du vill.
    Det är precis samma orsak till varför jag gillar den här kärran. Liknar en Hawker Fury och är i lagom storlek. Sedan när det gäller det där med att det är synd att jag skall stoppa en elmotor i nosen på den...det kan vi ju diskutera lite mera...

    Jag har sneglat på den modellen vid mer än ett par tillfällen. Och jag lutar faktiskt åt det hållet i val av förebild. Men det är en bit dit innan det är dags att måla.


    Göran

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    På fästena för övre vingen mot kroppens vingstöttor har jag limmat fast 4 stycken M3 skruvar.



    Så var hålen och bultarna klara. Så fort limmet har torkat på fästena på den övre bilden så börjar det stora äventyret med att mäta och justera så att allt är i rätt vinkel.


    Göran

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Idag fick vingstöttorna som ansluter mot kroppen sig en behandling. Jag limmade fast medium balsa mot fram och bakkant på pianotråden och fyllde ut utrymmet mellan balsalisterna med lättviktsspackel.



    När spacklet var torrt så var det bara till att börja slipa...slipa...slipa....



    Jiri hade installerat en nylon fiskelina som höjdroder lina. Jag var inte riktigt nöjd med det så jag fick såga bort den här lilla delen för att kunna byta ut linan mot en stålvajer istället. Och sedan var det bara till att limma tillbaka den och spackla upp området och börja slipa...slipa...slipa...


    Göran

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Områdena runt vingroten behövde få sig en liten behandling med spackel.



    Samma behandling fast på andra sidan.



    Vingstöttorna fick sig en slipning och lite mer spackel. Sedan är de klara för glasning.


    Göran

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8733a.jpg 
Visningar:	235 
Storlek:	82,5 KB 
Id:	29618

    En liten parantes från Avia bygget. En MBS Rc Models Drake som jag håller på att måla klart. Det blir inte mycket skaladetaljering på den här för den här skall flygas och tas med till USA.


    Göran

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Jag började glasa vingstöttorna och när epoxyn hade härdat så upptäckte jag till min stora glädje att det skiljer en aning i höjd på vänster sidas stöttor jämfört med höger sidas stötter. Det innebär ju att jag får göra om den stötta som är för lång....skoj eller hur?



    Nåja...jag tröstade mig själv med att slipa lite spackel vid vingroten på båda sidor.


    Göran
    Senast redigerat av Sweeper den 2012-06-03 klockan 20:57.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Efter att ha justerat vingstöttornas höjd så att de blev lika långa kunde jag konstatera att vingen låg närmare horisontellt läge än innan, men det saknades fortfarande en lite bit. Så jag balanserade in vingen i horisontalplanet, kontrollerade anfallsvinkeln och när allt det var klart....typ 3 timmar senare så fyllde jag ut springan som hade blivit mellan övre delen av cockpiten och kroppen med mikroballonger och epoxy. Sedan skall det slipas och spacklas lite innan jag knäcker isär dem igen.


    Göran

  18. #18

    Standard

    Ser jättefint ut Göran, det enda som skickar lite grus i bägaren är ditt val av drivlina. När jag surfar runt på nätet så dyker det hela tiden upp om att det finns en myndighet som förespråkar (kräver) att dubbeldäckare och CUB:ar ska vara utrustade med fyrtaktare !!!!! Jag har själv drabbats av dessa trakasserier eftersom jag har en Zenoah 20 i en av mina CUB:ar. Så om det är möjligt så skulle jag (naturligtvis med nedböjt huvud) rekommendera en passande fyrtaktare.

    Fortsätt skicka bilder !!!

    mhv/Kurt

  19. #19

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg

    Jag började glasa vingstöttorna och när epoxyn hade härdat så upptäckte jag till min stora glädje att det skiljer en aning i höjd på vänster sidas stöttor jämfört med höger sidas stötter. Det innebär ju att jag får göra om den stötta som är för lång....skoj eller hur?
    Det kan inte vara så att du har sån tur att den ena är för kort och den andra för lång? Då har du ju jätteskoj!!!

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av qrt Visa inlägg
    Ser jättefint ut Göran, det enda som skickar lite grus i bägaren är ditt val av drivlina. När jag surfar runt på nätet så dyker det hela tiden upp om att det finns en myndighet som förespråkar (kräver) att dubbeldäckare och CUB:ar ska vara utrustade med fyrtaktare !!!!! Jag har själv drabbats av dessa trakasserier eftersom jag har en Zenoah 20 i en av mina CUB:ar. Så om det är möjligt så skulle jag (naturligtvis med nedböjt huvud) rekommendera en passande fyrtaktare.

    Fortsätt skicka bilder !!!

    mhv/Kurt
    Tack Kurt!

    Jag har hört talas om den myndigheten. Det verkar vara riktigt läskiga typer som är anställda där!
    Än så länge så har de inte dykt upp hos mig, men jag är förberedd. Jag har lagt upp högar med balsadamm vid ytterdörren så att de kan snubbla över dem och sedan landa i limkletet jag har lagt på golvet. När de väl ligger där så skall jag montera upp massor av elmotorer runt om dem och köra dessa dygnet runt.

    För att prata lite allvar, jo jag kan det med...ibland när jag är på det humöret....så har jag sneglat på fyrtaktsbensinare. Men jag är lite rädd för att modellen kommer att skaka sönder med en sådan sak i nosen. Och metanolare kommer jag att försöka hålla mig ifrån eftersom jag inte är så förtjust i allt kladd med de här motorerna...även om de oftast låter väldigt mysigt.

    Så det blir en elrova i nosen med massor av kraft. Och en lagom stor propeller framför denna rova.


    Göran

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •