Reklam

 
Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 210

Ämne: Avia B-534 IV

  1. #21

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Det kan inte vara så att du har sån tur att den ena är för kort och den andra för lång? Då har du ju jätteskoj!!!

    Jag hade en sådan enorm tur att en av pinnarna var nästan 6 mm för lång, nästa var 3 mm för lång och den tredje var bara 2 mm för lång. Så jag hade så skoj att jag inte har slutat le än.


    Göran

  2. #22

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Göran.
    Jag blir mer och mer imponerad av ditt bygge, och nu ser jag ännu mera fördelar med att äga en svarav. Lite surt att du får göra om den ena stöttan, men det får du väl stå ut med. Men din fart så är den väl gjord i en handvändning, och vem har väl inte fått gjort om delar.

    Vad hade hänt om du inte upptäckt det i tid? Skev vinge, eller?
    Mera bilder till folket!
    /Lelle

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Göran.
    Jag blir mer och mer imponerad av ditt bygge, och nu ser jag ännu mera fördelar med att äga en svarav. Lite surt att du får göra om den ena stöttan, men det får du väl stå ut med. Men din fart så är den väl gjord i en handvändning, och vem har väl inte fått gjort om delar.

    Vad hade hänt om du inte upptäckt det i tid? Skev vinge, eller?
    Mera bilder till folket!
    Tack Lelle!

    Det är inte så mycket att bli imponerad över eftersom jag har bara tagit över efter en annan och skall försöka ro det här projektet i land...eller var det spaka det rätt så att jag kan landa med det.

    Stöttorna är åtgärdade och allting...tror jag...är uppriktat.

    Om jag inte hade åtgärdat detta så hade den först och främst hängt med övervingens vänster sida. Sedan hade anfallsvinkeln blivit fel på vänster vingspets jämfört med höger och detsamma på undervingen.


    Göran

  4. #24
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Fantastiskt bygge, men nu vill ci se
    Viggen Viggen Viggen, he he!

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Fantastiskt bygge, men nu vill ci se
    Viggen Viggen Viggen, he he!

    Hils
    Magnus

    Tack Magnus!

    Det kommer det med...


    Göran

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så är modellen uppriktad.



    För att få en bra passform mellan vingstöttorna och vingarna så blandade jag till en microballong/epoxy mix, smetade den på plats på stöttorna, satte stöttorna på plats och väntade. När det hade härdat så var det bara till att slipa till rätt strönlijeformade form som resten av stöttorna har.



    Det kommer att krävas några mindra justeringar innan jag kan gå vidare med nybygge på modellen.



    Det behövs fyra nya fästpunkter för riggningsvajer. Här är en av dem...den övre. Den är tillverkad av 3 mm pianotråd som har värmts upp och sedan plattats ut, slipats till rätt rundning, försetts med ett hål som har polerats för att undvika risken att vajern nöts av och sedan förankrats på insidan av flygplanskroppen.



    Här kommer nr 2 av fästpunkterna att installeras. Den tillverkas på samma sätt som de övriga.


    Göran

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Det är dags att börja förbereda för klädseln. Runt sporrskidan så behövdes det något att fästa klädseln mot. En ring av 3 mm plywood tillverkades...



    ...delades på mitten...



    ...och limmades på plats.



    Under stabben så finns det en åtkomstlucka som leder in till fjädern som är kopplad till sporrskidan.



    Den öppningen behövde en lucka. Så en sådan tillverkades av 0,4 mm plywood och en bit balsa.



    Efter lite slipande och filande så passade den. Den hålls på plats av en krok i framkanten och två magneter i bakkanten.



    Jag hann även med att glasa bakkroppen på kärran. Den blå maskeringstejpen finns där för att ge mig en cirka 5 mm bred remsa runt om som inte har någon glasfiber eller epoxy. Detta för att ge klädseln en bättre möjlighet att fästa där övergången sker mellan klädsel och glasfiber.



    Nej, jag har inte haft ett besök av någon varelse ur Alien filmerna. Jag ville bara visa hur jag förankrade vajerfästena på insidan av kroppen.


    Göran

  8. #28

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Trevliga bilder och suveräna lösningar i vanlig ordning och något annat är inte att vänta, och du verkar ha fått upp ångan ordentligt. Spännande att följa ditt projekt från Nyköpingsverksta´n.
    /Lelle

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Trevliga bilder och suveräna lösningar i vanlig ordning och något annat är inte att vänta, och du verkar ha fått upp ångan ordentligt. Spännande att följa ditt projekt från Nyköpingsverksta´n.
    Tack Lelle!

    Ångan är uppe hela tiden. Men det mesta av den har gått åt under dagtidsjobbet.
    Men ibland lyckas jag behålla rätt tryck så att det även räcker för en tur till paradiset.


    Göran

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Jag lyckades få in lite luft mellan balsan och glasfibern. Men det går att lösa med lite slipning och lite spackel.



    Jag började limma dit longerongerna som finns över det området som kommer att kläs med duk.
    De är en aning för höga just nu, men en hyvel och lite sandpapper kommer att lösa det problemet.


    Göran

  11. #31

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Göran!

    Som vanligt bygger du i mästarklass!

    Mvh Olov

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Göran!

    Som vanligt bygger du i mästarklass!

    Mvh Olov

    Tack Olov!


    Göran

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Efter lite hyvlande och slipande så har longerongerna fått en mycket bättre form.



    Nästa steg blir att limma fast longerongerna på undersidan.



    Göran

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Efter att ha limmat dit de sista longerongerna så började jag klä alla ytor som skall dukas. Jag använder Solartex plastfilm.



    Det var första gången på hyfsat länge som jag klädde vingar osv.



    Fenan var lite av en utmaning att klä eftersom den nedre delen är dubbelkrökt. Men med lite tålamod och envishet så gick det bra.



    Det som är kvar att klä är ovanvingen med skevroderna...men jag fick rätta till en sak till...



    De roderhorn som satt här tidigare var bara fastkilade utanpå rören. Så när jag började belasta skevroderna så lossnade först den ena och sedan den andra. Så det var bara till att tillverka ett par nya horn och silverlöda fast dem på ett par pianotrådsbitar. Jag tryckte in en hel del JB Weld i rören och sedan trycktes pianotrådarna på plats.



    Göran

  15. #35
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Blev ju riktigt fint det där, tack för idag förresten!

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  16. #36

    Standard

    Stiligt värre .............
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  17. #37

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Blev ju riktigt fint det där, tack för idag förresten!

    Hils
    Magnus

    Tack Magnus!

    Och tack själv för besöket. Det var riktigt trevligt att ni kom på besök. Nu är det inte långt kvar.


    Göran

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Stiligt värre .............

    Tack Matte!


    Göran

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Nu när roderhornen satt ordentligt fast så provade jag hållfastheten på det som satt i andra ändan av röret....och tur var det....för de pianotrådsböjarna som var avsedda att limmas fast i skevrodrena.....lossnade.
    Så det var bara till att såga loss alltsammans, öppna dörren, och kasta ut skiten....jo...det hände till slut...jag blev en aningens aning irriterad. Hoppas att damen ute på parkeringen inte blev alltför rädd när det damp ned två rör med tillhörande delar strax sidan om henne!
    Jag tillverkade två nya setuper av en heldragen pianotråd med mässingshorn. Det blev mycket stabilare.



    Förutom kastövningar så har jag pysslat med mer klädsel idag.







    Det "enda" som är kvar att klä är ovanvingen med skevroderna. Eftersom skevroderna är fastmonterade och inte går att ta loss utan vissa väl valda uttryck och åthävelser så skall jag försöka klä dem på plats. Jag gillar ju utmaningar.

    Och nu börjar jag även närma mig det tillfället då jag bör bestämma mig för vilken förebild jag vill använda så kommer jag att studera bilder från några plastmodeller som jag har införskaffat.


    Göran

  20. #40

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    När sover du egentligen? Först och främst att driva ett företag med en icke anständig arbetstid, och sedan hinna med dina byggen. Trevligt för oss betraktare är det i alla fall. Härligt bygge och bra jobbat under dom omständigheterna.
    /Lelle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •