Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Futaba T8JG S-FHSS

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard Futaba T8JG S-FHSS

    Är denna något att rekomendera?
    Har i dag en 6 kanals Graupner/JR som jag har lite problem med att få kanalerna att räcka till.

    Har kollat lite på spektrums 7 kanalare med vad jag kan se så verkar Futabas mer lockande med lite lägre pris.

    Om någon hållt den och kan ge lite feedback på hur den verkar vara så är jag tacksam för svar.

    //M
    Mvh Martin G

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Futaba är alltid ett säkert kort.Smart med inbyggd sändarantenn i bärhandtaget. Riktig frekvens hoppande radio.Har själv futaba FASST system kanon bra och säkert
    Senast redigerat av Tobbepostis den 2012-05-25 klockan 08:47.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Thumbs up

    Jag har 6 kanalaren, 6J, med 2 inomhusmottagare & 3 med full räckvidd. Jag har haft den i ett år nu och är väldigt nöjd, det är förmodligen bara en tidsfråga innan jag kompleterar med en T8JG. Flyger just nu mest 3D flygplan & elsegel.

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vad jag inte fattar är varför Futaba valt att utveckla 2 olika 2.4Ghz-system? De som köper FHSS kan inte nyttja FASST-mottagare och tvärtom..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Så här står det på Futabas sida:

    "Futaba introduced FHSS (Frequency Hopping Spread Spectrum) systems in 2010, to offer modelers a less expensive way to enjoy 2.4GHz dependability. Other advantages include extremely low latency, exceptionally fast frame rates, transmitters with no external antennas and low-cost receivers with Easy Link convenience.
    As the name implies, the transmitter signal of an FHSS system literally hops from frequency to frequency in a pseudorandom sequence. The combination of frequency hopping with Futaba's advanced algorithms creates 100% frequency security.
    Futaba FHSS and S-FHSS systems are also compatible with models that display the FTR (Futaba Transmitter-Ready) symbol. It means that the model's factory-installed receiver is FHSS-compatible and can be linked and used with an FHSS transmitter you already own."


    Jag har inte ägt nåt annat 2,4 system eftersom jag startade om hobbyn förra året efter 9 års uppehåll. Men flygplanen verkar göra precis som jag spakar på gott & ont...

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard

    Det ringer för mig en liten varningklocka när Futaba kan erbjuda samma säkerhet till lägre peng.
    Nu kanske dom trycker ur mer pengar ur FASST systemen, vad vet jag?
    Men jag få nog bege mig ut på fältet och kolla in likasinnade vad de har för radio och känna mig för vilken som kan passa.
    Sen kan man väl alltid köpa begagnat, men känslan av att packa upp en ny är överträfflig!
    Mvh Martin G

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tror att fhss är en grej bara för att folk som inte vill lägga så mycket pengar på sin första maskin skall köpa.
    Sen kommer man till gränsen att man vill köpa ny sändare och har en massa mottagare och då måste man skaffa deras
    dyra sändare som klarar både fasst och fhss.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med om att det är märkligt att Futaba har flera olika 2,4 GHz-system. Har svårt att tro att tillverkningskostnaden mellan en Fasst och en FHSS-mottagare skiljer speciellt mycket. Befintliga Fasst-sändare lär väl knappast heller vara kompatibla med FHSS-mottagare skulle jag tro (har dock ej kollat).
    Sen har ju Futaba dessutom introducerat S-Bus som väl är ytterligare ett "trick" för att få oss att uteslutande (?) köpa originalkomponenter till våra Futaba-anläggningar. Jag är allmänt skeptisk till den typen av "utveckling" - den kan säkert ha sin plats i vissa applikationer men för den större delen av oss nöjesflygare är nog behovet av S-BUS rätt litet...
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Håller med om att det är märkligt att Futaba har flera olika 2,4 GHz-system. Har svårt att tro att tillverkningskostnaden mellan en Fasst och en FHSS-mottagare skiljer speciellt mycket. Befintliga Fasst-sändare lär väl knappast heller vara kompatibla med FHSS-mottagare skulle jag tro (har dock ej kollat).
    Sen har ju Futaba dessutom introducerat S-Bus som väl är ytterligare ett "trick" för att få oss att uteslutande (?) köpa originalkomponenter till våra Futaba-anläggningar. Jag är allmänt skeptisk till den typen av "utveckling" - den kan säkert ha sin plats i vissa applikationer men för den större delen av oss nöjesflygare är nog behovet av S-BUS rätt litet...
    Hälsningar
    Roger
    Om inte jag är felinformerad så fungerar fmss på futabas dyraste varianter av sändare.
    För oss helikopter och multiflygare så är S-bus helt underbart, alltid problem med kabeldragning på maskinerna
    så en enda kabel är så otroligt skönt. sen blir ju setupen rätt direkt, man behöver inte ens fundera det bara fungerar.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kul att några har nytta av ett nytt och dyrt system...
    Att FHSS fungerar på de allra dyraste sändarna är ju tyvärr ingen tröst för den stora massan av Futaba Fasst-användarna.
    //Roger

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kul att några har nytta av ett nytt och dyrt system...
    Att FHSS fungerar på de allra dyraste sändarna är ju tyvärr ingen tröst för den stora massan av Futaba Fasst-användarna.
    //Roger
    Det rimmar ju lite konstigt. antingen köper man billiga fhss mottagare och en billig radio eller billiga fhss och en sändare för +10000, hade jag haft en dyrare sändare än t8fg'n jag har nu så hade jag nog inte köpt budget mottagare iallafall.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    En fråga. Vad skiljer Futabas FASST mot Futabas FHSS teknologi
    Jag vet bara att FHSS är lågpris alternativ
    Tobbe

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Teknologi: Det kan nog bara Futaba själva svara på, bägge är en blanding av DSSS och FHSS med huvuddraget FHSS. Skillnaden mot ren FHSS är att man sänder utsmetat på 1MHz i stället för på 100KHz som standarden säger. Men så gör alla vad jag vet.

    Det är många fler sändare med FASST, och många fler mottagare
    Mottagare:
    R6004FF - 4 kanal inomhus (160m upmätt räckvidd)
    R6208SB - 8/18 kanal med SB
    R6202SBW - 3/18 kanal med SB
    R6203SB - 3/18 kanal med SB (+variant med High Voltage)
    R6014HS - 14 kanal high speed
    R7008SB - 8+ kanal med SB
    R6008HS - 8 kanal med High Speed
    R617FS - 7 kanal
    R6106HF - 6 kanal med begränsad räckvidd
    R6106HFC - 6 kanal med begränsad räckvidd, förlängd singel antenn

    källa http://www.futaba-rc.com/receivers/air.html
    fredrik

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Man kan ju då undra varför FHSS är så mycket billigare.Har själv FASST en T8FG och är mycket nöjd med radion.
    Tobbe

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tror och hoppas att det kommer en överkomlig futabasändare som innehåller både FASST och FHSS (och kanske FASSTest). Jag tror FHSS är ett sätt att konkurrera med FrSky med låga marginaler på en billig och bra produkt. FASST är ett sätt att tjäna stora pengar på en dyr och bra produkt. Om man bara behöver 6 kanaler så räcker det med FHSS, då de mottagarna är upp till 6 kanaler (vad jag vet). Och 6 kanaler räcker i de flesta av mina flygplan.
    fredrik

  16. #16
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    FrSky anser att FHSS-systemet är sämre än FASST och vill för ögonblicket inte satsa på en FHSS-mottagare. Som Futaba själv skiver: "Low budget"...
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  17. #17

    Standard

    FHSS ska vara lite enklare system tex. utan felkorrigering, ej heller skanning av bandet vid boot som med FASST. Står inte så mycket på futabas hemsida fö.
    Däremot verkar 8J lovande om man är van programmera futabor och klarar sej utan telemetri fortfarande. Har själv bara 6J sen förra året, men den har aldrig flugit med FHSS iom hängde på en FrSky modul direkt och använt den till små- o parkflyg som funkar på äng eller fotbollsplan och inte behöver tas med till fältet.

    Undrar hur mycket orginal FASSTmottagare som säljs, iallafall de med lägre kanalantal tycker jag klonerna är bättre.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg

    Undrar hur mycket orginal FASSTmottagare som säljs, iallafall de med lägre kanalantal tycker jag klonerna är bättre.
    Vilka har du provat? Jag har bara hunnit prova 8-kanalaren, och de 3 jag har fungerar bra. Jag kör med den i Ultrafly Furious - parkflyer, Techone Tempo 3D - parkflyer, Acromaster - större parkflyer. Jag har provat räckvidd till 900 meter, 140 steg i power down (samma räckvidd som R617FS). Att jag inte får mer än 900 meter beror på att min raksträcka är 900 meter.....
    mvh //Fredrik
    fredrik

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Vilka har du provat?
    ---
    mvh //Fredrik
    http://www.frsky-rc.com/Products.asp?BigClassID=18

    Har inte prövat 4-kanalarna eller micron iom småplanen fått nöja sej med V8R4mottagare, men övriga. Räckvidden fick jag något bättre än 617 o 6014, 6008Hs minns jag inte om jag promenerat än iom sån ligger kvar i lådan...
    De duger helt som ersättare för 617 för min del, har 4 st liggande fn pga klonerna. Föredrar FS satt i mottagaren, alla går binda i Multiläget (så jag kunnat välja modelltyp med 8kanaler+, hänger ihop med hur radion gör när man byter modelltyp) och priset förstås.
    Sen bör man nog göra liten kvalitetskoll själv, åtminstone räckviddskoll. Och läsa anvisningarna om normal vs HS läge och hur man binder iom det är annorlunda mot orginalen. Av de massa jag och vi beställt har alla funkat men någon mottagare har haft antennproblem (tex. ena antenn ej isatt i kontakten) och tidiga 8r (före förra sommaren) kunde tappa inställningar om man hade otur så har flashat om dem undan för undan.

    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    FrSky anser att FHSS-systemet är sämre än FASST och vill för ögonblicket inte satsa på en FHSS-mottagare. Som Futaba själv skiver: "Low budget"...
    Mvh
    Ove
    Det verkar ju lite ologiskt med tanke på att deras eget system V8FT med mottagare V8FR är just FHSS, om jag fattat rätt, även om de själva använder beteckningen ACCST.
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-05-28 klockan 19:02.

Liknande ämnen

  1. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 13:20
  2. Futaba T8FG eller Futaba T8FG SUPER, vad är skillnaden, vilken ska man köpa?
    Av Ville i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 15:37
  3. Futaba 6EX 2,3
    Av Jode i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 01:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •