Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Futaba T8JG S-FHSS

  1. #21
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Det verkar ju lite ologiskt med tanke på att deras eget system V8FT med mottagare V8FR är just FHSS, om jag fattat rätt, även om de själva använder beteckningen ACCST.
    Varför det? De kanske har scanning av bandet och felkorrigering på det egna systemet, fast jag hittar ingen info om det i och för sig.
    fredrik

  2. #22

    Standard

    Spekulerar vidare - så länge Futaba håller FASST priserna uppe och systemet är utbrett är det nog mer $ att hämta där, FHSS-mottagarna är ganska rimligt prissatta om man jämför mellan sändarmärken.
    Hade min 8:a haft FHSS bland protokollen had jag nog inte behövt V8-modul på 6J
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Har du en modul med FHSS (ACCST) med 22ms fördröjning, (latency) i din 6J som har S-FHSS inbyggt med 6,8 ms?
    Radions inbyggda system är mer än 3 gånger snabbare än FrSky modulen. Fast vad det har för praktisk betydelse är osäkert... Men coolt är det.
    Det verkar dock rimligt med modul när man redan har en fin samling mottagare.
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-05-28 klockan 21:03.

  4. #24

    Standard

    Ja om radion har 0,0068s latency och modulen har 0,022 så har det inte spelat nån roll för min del med småflygen o HXT900 som anges till 0,12s/60/4,8V... Viktigare var att V8mottagarna kostade en hundring ungefär.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, det har du ju rätt i. Vid 50 km/h motsvarar 6,8 ms ca 0,1 m flygsträcka & 22 ms blir då ca 0,3 m. Om jag räknat rätt då.
    Så det har ingen stor betydelse.

  6. #26
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja det kan mycket väl vara ett FHSS-system (Frekvenshoppande system). MEN då är ju frågan hur många kanaler systemet hoppar runt mellan. FrSky hoppar omkring på minst 50 av bandets 80 kanaler, vilket lär vara mycket bättre än vad andra tillverkare gör. En del system hoppar mellan två kanaler, andra åtta kanaler. Enda sättet att störa ut FrSky är att lägga en fast bärvåg på samtliga åttio kanaler. M.a.o. omöjligt. Vi var några medlemmar i Landskrona MFK som satt en kväll och fick prova på vad ett av de verktyg bovarna använder för att slå ut 2,4GHz-larm och mobiltelefoner åstadkommer. Medlemmen som är porslinskonstapel slog på apparaten han fick låna med från jobbet och inom ett par minuter var alla våra mobiltelefoner obrukbara. Endast FrSky-systemet som låg på bordet fungerade klanderfritt...

    Med tanke på att servona uppdateras femtio gånger per sekund och systemet har en Latency på 22 tusendels sekund är det snarare en lek med siffror. Den tid det tar att flytta spaken från ena ändläget till det andra är ju i bästa fall kanske 1/4 sekund och då har sändaren hunnit sända pulståget till servona 12,5 ggr. (50 ggr/sekunden delat med 4). Fördröjningen i elektroniken är 22 tusendels sekund och torde vara försumbar i sammanhanget. En Bugatti god för 350 km/tim är ju inte ett skit snabbare än en folka 68'a på en 110-väg.
    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2012-05-29 klockan 01:28.
    Ove (AM) Nielsen

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    ...Med tanke på att servona uppdateras femtio gånger per sekund... och systemet har en Latency på 22 tusendels sekund är det snarare en lek med siffror. ...
    Jo, det är en lek med siffror. Men så är det ju med all teknik.
    Latency / frame rate 22 ms ger 1000/22 = 45,45. Det innebär att modulen har sämre upplösning än de analoga servona och att den redan från start missar ett pulståg.
    Modellen hinner förflytta sig ytterligare 20 ms innan något händer så nu har modellen färdats minst en halvmeter (50 km/h). Har man strulat till det så kan det vara skillnaden mellan krasch eller succé.

  8. #28
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Sen finns det ju en annan typ av "latency"... personen bakom spakarna... Vi människor är inte riktigt lika snabba som tekniken iaf

  9. #29
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zablar Visa inlägg
    Sen finns det ju en annan typ av "latency"... personen bakom spakarna... Vi människor är inte riktigt lika snabba som tekniken iaf
    Speciellt om man som jag får för sig att fotografera och flyga samtidigt





    fredrik

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Ajdå.
    Hoppas det gick bra för dig att laga skadorna.

  11. #31
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Har man strulat till det så kan det vara skillnaden mellan krasch eller succé.
    No way, Jose! Inte ens det snabbaste servot på marknaden hade börjat röra sig. Men var och en är ju salig i sin tro.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  12. #32
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Ajdå.
    Hoppas det gick bra för dig att laga skadorna.
    Jag var uppe i luften inom 1 dygn, så det gick bra. Lyckligtvis finns balsa och film hemma.
    fredrik

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Härligt att höra!

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Men var och en är ju salig i sin tro...
    Jag tror mer på att man bör dela med sig, av sin tro, alltså. Å låta den utvecklas tillsammans med andra. Det är ju därför vi är här på forumet.

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Manni76 Visa inlägg
    Är denna något att rekomendera?
    Har i dag en 6 kanals Graupner/JR som jag har lite problem med att få kanalerna att räcka till.

    Har kollat lite på spektrums 7 kanalare med vad jag kan se så verkar Futabas mer lockande med lite lägre pris.

    Om någon hållt den och kan ge lite feedback på hur den verkar vara så är jag tacksam för svar.

    //M
    Tillbaka till början då; nu har jag hållit i en och rotat bland menyerna. Displayen sitter som på 8FG men navigering och menyer påminner mej om Futaba10:an typ uppgraderad (men avsaknad av de två extra kanalerna DG1 och DG2). Bra och mångsidig mao men har man mer än 2 vingservon så tyckte jag 10:an var lite bökig att programmera, lite läsning när man skulle lägga in tex. två skev o två klaffar och få dem gå som man ville. Saknar alltså "mallarna" man kan välja med 8FG, där man väljer plantyp och sedan finns lämpliga mixar klara att aktivera. Omkopplare o ratt känns som Futabas brukar medan spakarna känns som deras enklare radios (4,6 o 7).
    Men för vanliga plan med 4-6servon så bör det inte vara något större problem och med tanke på vad den kan så är det inget man växer ur förrän 8 kanaler känns lite eller om man bara måste ha telemetri. En sak som slog mej är att default är trotteln reverserad! Dvs flyger man el så behöver man inte längre tänka på att kasta om den och råkar förhoppningsvis inte heller ut för pipande fartreglage eller ofrivilliga uppvarvningar av elmodeller när man tex. byter modellminne.
    Det var den korta Kanske kommer mer om jag får flyga med den också...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 13:20
  2. Futaba T8FG eller Futaba T8FG SUPER, vad är skillnaden, vilken ska man köpa?
    Av Ville i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 15:37
  3. Futaba 6EX 2,3
    Av Jode i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 01:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •