Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hjälp, motorproblem.

  1. #1

    Standard Hjälp, motorproblem.

    Hej,

    Hade tänkt ge mig ut och flyga lite idag, och testade kärran att allt funkade ok. Allt var ok igår, men idag så uppför sig motorn mycket märkligt. När jag pluggar i batteriet så börjar den "hacka" i rotationsriktningen, trots noll throttle. (Skall försöka beskriva det.) Motorn försöker att snurra men det verkar som om den stoppar/hackar, så det blir en hackande rörelse i rotationen. En bit fram, lite tillbaka, en bit fram lite tillbaka..osv.

    Ringt och pratat med HAB.se då planet knappt är 10 dagar gammalt, och de återkommer. De kände inte igen problemet. Är det någon här som har någon teori. ESC'n är gissningen än så länge.

  2. #2

    Standard

    Har du testat att kalibrera ESC?

  3. #3

    Standard

    Jag körde en grundvariant som stod i instruktionerna. Ingen skillnad, så fort det var klart började den hacka. ESCn skall ju inte sända något förrän jag ökar gasen.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kan motorn snurra utan större motstånd (lite motstånd ska det vara från magneterna, men det ska inte skrapa)? Är det kortslutning mellan två lindningar (det går att mäta med ohm-meter)? Är alla tre kablar mellan fartreglage och motor isolerade och fastsatta? Vad är det för motor? Vad är det för esc? vad är det för batteri? Sitter kabeln mellan ESC och mottagare i rätt uttag?
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  5. #5

    Standard

    om alla kablar o sånt är ok skulle jag säga fartreglaget haft liknande bekymmer på en maskin var reglaget som brunnit.du har ingen möjlighet o testa motorn med annat reglage känner nån som har ett du kan låna?

  6. #6

    Standard

    Svarar så gott jag kan.
    1. Det enda om motorn som jag känner till är: borstlös CD2622. Den som kom med i BETA 1400 ARF.
    2. Motorn snurrar utan större problem, man känner bara lite motstånd från magneterna.
    3. Motorn och ESC är förkopplade och flygkroppen är ihoplimmad så det är omöjligt att komma åt kopplingarna mellan motor och ESC. Lutar åt att jag måste öppna upp planet på något sätt. Undrar bara vilket som är bäst utan att förstöra stabiliteten.
    3. ESC är ett 20A Pelikan. (Pelikan är Beta tillverkarens märke, så säger nog ingenting)
    4. Kör med ett 3S 2100mAh 20C batteri. Var inga problem igår när jag testvarvade motorn.
    5. Tyvärr inget annat reglage att testa med.

    Jag har kollat en del på nätet och det finns mycket om "Brushless motor stuttering". Det kan vara glapp i kopplingarna någonstans.

    Det skumma är att motorn börjar hacka framåt så fort jag pluggar i batteriet. Vanligtvis så skall det inte hända något förrän jag gasar lite. Kan tyda på att något har gått i ESCn som gör att det går fram någon signal. Förresten, har alla ESC broms programmering? Vet inte ens om jag kan programmera denna.

  7. #7

  8. #8

    Standard

    Var i kontakt med Tomas på HAB.se. Verkar som om det var ESC som hade gett sig. Resultat? Han skickar en ny. Det kallar jag service. Typiskt att det är helg, får vänta tills måndag.

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Verkar som många har problem med reglagen i dessa Easystar-kopior.
    Jag köpte en beggad AXN Clouds Fly, helt original, knappt flugen.
    Reglaget pep inte vid inkoppling, motorn reagerade inte förrän jag gav halvgas, trots kalibrering.
    Bytte till ett RC-Timer 30A-reglage jag hade hemma, slängde original-esc:n, problemet löst.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Hej,

    Hade tänkt ge mig ut och flyga lite idag, och testade kärran att allt funkade ok. Allt var ok igår, men idag så uppför sig motorn mycket märkligt. När jag pluggar i batteriet så börjar den "hacka" i rotationsriktningen, trots noll throttle. (Skall försöka beskriva det.) Motorn försöker att snurra men det verkar som om den stoppar/hackar, så det blir en hackande rörelse i rotationen. En bit fram, lite tillbaka, en bit fram lite tillbaka..osv.

    Ringt och pratat med HAB.se då planet knappt är 10 dagar gammalt, och de återkommer. De kände inte igen problemet. Är det någon här som har någon teori. ESC'n är gissningen än så länge.
    Det är inte så du kommit åt trotteltrimmen? En del ESC piper frekvent om man startar dem på delgas och det kan vara det pipet du ser som hackrörelse? (Det är inte alltid pipet hörs, men om du roterar motorn lite o håller emot så kan det låta)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #11

    Standard

    Testade att ändra trimmern, men det påverkade ingenting. Förresten, när ni pratar om kalibrering menar ni då den programmering man kan göra på vissa ESC? Ställa in broms, LVC etc?

    Den enda instruktionen som fanns med, var att maxa gasen, plugga i batteriet, vänta på ton och sedan gasen ner till noll. Gjorde det med men ändå ingen skillnad.

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Den enda instruktionen som fanns med, var att maxa gasen, plugga i batteriet, vänta på ton och sedan gasen ner till noll. Gjorde det med men ändå ingen skillnad.
    Det är en kalibrering du gjort, som man gör för att reglaget ska lära sig vad som är min/max trottel på din radio.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du kanske ska göra som jocke1963 och byta ett dåligt aggregat till ett rctimer. Jag har god erfarenhet av dessa och det är billig frakt. Du har det om en vecka och kan byta när nästa originalaggregat går sönder.
    http://www.rctimer.com/index.php?gOo...6&productname=

    Du undrar hur du byter fartreglage utan att ha sönder planet. Jag har bytt på min pappas, och jag skruvade av motorn, lirkade ut reglaget genom motorhålet och lödde av det trasiga. Då valde jag ett turnigy plush 30A för jag hade ett hemma.
    När du löder på det nya är det viktigt att du löder rätt. Ta någon minut och titta på en youtubefilm om lödning
    http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4
    Tänk på att du måste isolera lödningarna från varandra. Bra isolering är krympfilm, finns på kjell och company och på hobbybutiker. Sen måste du lirka in fartreglaget igen så du når signalkabeln som ska in i mottagaren. Jag använde en grillpinne och tejp för att få det igenom.

    mvh. //Fredrik
    fredrik

  14. #14

    Standard

    Har funderat på att byta motor, lutar åt att jag byter reglage samtidigt för att klara den nya. Just nu försöker jag förstå hur jag skall veta vad som är en "uppgradering" gentemot den gamla motorn. Det enda jag vet om den gamla är att den är specad som 1900kv. Kollar jag runt verkar det som om de flesta borstlösa outrunners ligger mellan 500-1500kv. Väldigt sällan jag ser några över 2000kv. Finns säkert en orsak.

    Jag har skaffat en 6x5.5 propeller. Den gamla är 5x4. Om jag fattat rätt ger den nya mig både mer dragkraft (5 bytt mot 6 i diameter), samt högre hastighet (4 bytt mot 5.5 i vinkel). Tänker jag rätt i teorin? Finns säkert många fler parametrar som påverkar.

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Har funderat på att byta motor, lutar åt att jag byter reglage samtidigt för att klara den nya. Väldigt sällan jag ser några över 2000kv. Finns säkert en orsak.

    Jag har skaffat en 6x5.5 propeller. Den gamla är 5x4. Om jag fattat rätt ger den nya mig både mer dragkraft (5 bytt mot 6 i diameter), samt högre hastighet (4 bytt mot 5.5 i vinkel). Tänker jag rätt i teorin? Finns säkert många fler parametrar som påverkar.
    Orsaken till att du inte hittar så många med högt kv är att de flesta flygplan har motorn fram, och då behöver man inte ha så liten propeller. Större propeller ger mer effektivitet. För helikopter ligger kv ofta högre än 2000.

    När det gäller propeller tänker du rätt. Men större propeller drar mer ström, och då är det risk att motor/batter/fartreglage blir överlastade och släpper ut den blåa röken.

    Du ska välja motor efter max effekt och kv. Max effekt är rätt så proportionell mot vikt, så en motor som bara väger lite mer blir rätt bra. Jag tror att en 50grams motor blir helt rätt.

    Enligt http://forum.flitetest.com/showthrea...hread!!!/page2 är motorn OK, och de kan flyga bra med 6x3. Prova att gasa 5 sekunder full gas med nytt fartreglage och ny propeller. Stäng sen av och ta ur batteriet. Känn sen på motorn, är den helt sval så klarar motorn din nya propeller. Det är dock bättre och exaktare att mäta strömmen.

    Lycka till mvh. //Fredrik
    fredrik

  16. #16

    Standard

    Har en wattmätare som jag behöver löda deans på, sedan får jag testa.

    Skall jag kolla efter en liknande runt 1900kv, eller kan jag fortfarande få ut mer effekt med en säg runt 1500kv?

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Effekten ut beror bara på val av propeller och varvtal. Lågt kV betyter att antigen sätter du på större propeller, eller har fler celler i serie för att få samma effekt.

    Om du tvunget ska byta en fungerande motor så måste du först kolla upp hur stor propeller som fysiskt får plats.
    Sen kan du grovt räkna på vad du kan sätta dit för motor.

    Du kan ersätta din motor med en annan med samma kv i kalkylatorn för att få reda på vilken (ungefärlig) ström din propeller+motor+batteri+fartreglage drar. Här finns en kalylator, men det finns flera:
    http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp

    Får en inrunner plats? Det finns flera bra inrunners runt 50-80 gram, bäst i europa, sämre i kina.
    Dessa har ofta väldigt högt kv.

    mega och typhoon är bra
    turnigy betydligt sämre, men räcker nog.

    Vad väger motorn, du ska ha en ny med ungefär samma mått och samma vikt?
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Motorproblem
    Av Quaddaren i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 13:16
  2. DA 50 motorproblem
    Av Rist i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 09:45
  3. Motorproblem!
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 14:37
  4. Motorproblem
    Av Lundqvist i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 19:03
  5. Motorproblem
    Av Casimir_rc i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •