Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Livslängd

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Livslängd

    Hej

    Tycker att jag får kort livslängd på mina lipo-ackar. Kör med 1300 mAh och 35C. Belastar sannolikt inte mer än 25 A. Tycker att det borde vara outslitligt, men icke. Ackpaketen tappar effekt efter en 30 - 40 flygningar. Märket är Kypom. Är det noramlt att ackarna ger upp så snart.
    Blir det bättre med en dyrare, bättre cell?

    /Lars

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har aldrig hört talas om Kypom. Jag använder helst Rhino eller Turnigy Nano-tech. Med såna får jag mer än 100 cykler. Jag lagrar mina ackar i lagringsspänning cirka 3,85V/cell eller cirka 60% laddade. Jag balanserar nästan varje laddning. Jag laddar med 2-4C. Jag ser till att ha bra luftström runt om batteriet. Jag använder högst 75% av C-rating*energiinnehållet. Med 35C 2200mAh skulle det innebära 58A. Med fördel köps dessa ackar på http://www.hobbyking.com/
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag har över 100a flighter på några ac mina zippy 2200 och det är inga som helst problem.
    misstänker att dom kan bli dåliga om man suger ur dom helt och missköter laddningen lite men annars brukar dom gå.
    har några 6cells accar som har omkring 150-200 cykler som fortfarande fungerar bra. dock märks där att dom inte har riktigt samma kraft längre.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Belastar sannolikt inte mer än 25 A" känns som ett högst osäkert uttalande. Du måste mäta så du vet - vad som är "sannolikt" räcker inte.
    Sen är ju 25A ca: 20C och kör du med sån belastning en stor del av flygningen(vilket jag inte har nån aning om) så lär du nog suga ur ackarna rätt snabbt skulle jag misstänka. Som vanligt måste man vara misstänksam över den klassning som tillverkaren gör - t ex 35C i ditt fall. Som diskuterats på annat håll så är det få ackar som klarar av att leverera 35C kontinuerligt tyvärr.
    Sen beror det ju på dels din egen flygstil men även vilken typ av kärra du har acken i så att ge ett svar på din fråga är tyvärr svårt med de osäkra och knapphändiga uppgifter du lämnat.
    Hälsningar
    roger

  5. #5

    Standard

    Jag har testat och kört KyPom mycket för en tid sedan, men de har nu fått byta leverantör av celler tyvär.

    Vill du ha bra livslängd på dina ackar i tid, cykler och fysiskt slitage är mitt första råd att välja någonting utanför HobbyCity.

    Några tips på LiPo vård-
    Inte ladda ur dem mer än ca 80-90%
    Kör dom inte så hårt så de blir varma (mer än 45grader)
    När du skall förvara dem och inte användas på nån månad så skall de inte vara fulla eller tomma utan därimellan
    Förvara dem inte i frysen eller kylen eller andra konstiga trix, normal jämn rumstemp
    Utsätt dem inte för fysisk åverkan tex skriva på dem med penna, repa, tappa, bända, böja osv.
    Ladda med balansering till MAX 4,2v/cell gärna 4,18-4,19v Belasta dem inte så hårt så de kroknar och går under ca 3,4v/cell, kan va svårt att veta men gör man det får man garanterat värme och då bör man minska belastningen (typ mindre prop på planet)

    Dom flesta flygarna kör tyvär med för klena och dåliga kontakter, använd väll tilltagna kontakter som inte ger spänningsfall och värme, det sprider sig snabbt tillbaka till cellens "tabbar" och med tiden brister limmet som förseglar aluskalet, då ere kört.


    Livslängd på batterier är ett luddigt begrepp, enligt standard när ett LiPo batteri tappat 20% av sin kapacitet är det då klassat som förbrukat, men kan givetvis fortfarande funka utmärkt fast med mindre kapacitet. Om man inte går efter den regeln utan bara kör på så har jag paket med många (många) hundra cykler på går man dock efter 20% regeln och använder acken som de flesta RC flygare gör, är det få som lyckas klara 100.

    På frågan om det finns bättre ackar än KyPom är svaret ja, men enligt mig inte på HobbyCity.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har billiga Kinesiska greje, men fungerar bra tycker jag, . två st Lanyu TW, supersonic 746. Har även en Techone Rainbow som har samma motorutr som Supersonic-planen. De har 18 A fartreglage, men jag har ersatt propellern med en trebladig av samma storlek som den som hör till planen. Har inte mätt nåt alls, o man kan ju misstänka att jag överbelastar motor o fartreglage, därav tanken att det sannolikt inte är större än 25A. Om man är ute i stark vind så har jag märkt att ackpaketet är hyfsat varmt efter flygning, ja kanske mer än 40 grader. dety krävs ju ganska bra drag i motorn för att kämpa mot vinden... Jag får väl skärpa till mej och börja mäta lite mer, så jag vet lite mer om vad jag har för förhållanden. Tycker bara att ett ackpaket med 1,3 Ah, C=35 borde klara en motorutrusning på 18A, om än överbelastad (ingen motor eller fartreglage har pajjat än)

    /Lars

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du nu inte mäter, vad säger en onlinekalkylator som t.ex. http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp om att du lägger till ett blad?
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Tack för den sidan. Kan bli till nytta för andra plan/motorkonstallationer. Just till dessa Lanyu finns nog ingen info, verkar det som. Finns ju egnetligen inget som hindrar att jag gör en kabel som medger lite strömmätning. Jag har bara varit lat.
    /Lars

    ps: stoppade in lite rimliga uppgifter i beräkningssidan (samma KV mm) fick ut 27 A, ändå har fartreglage mm stoppat för ett stort antal flygningar, men dethär kan väl förklara att jag upplever att ackpaketen mattas med tiden!
    Senast redigerat av lekman den 2012-05-27 klockan 06:58.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du har inte berättat hur du flyger - t ex om det är full fart hela tiden eller om du kör med varierat gaspådrag. Vilka flygtider har du ? Om du börjar tala om ca: 25 A kontinuerligt med ett litet 1300 mAh-batteri så innebär det i praktiken ca: 20C belastning. I teorin ger det ca: 3 minuters flygtid men då tömmer du ackarna totalt vilket är synnerligen "o-bra" ur livslängds-synpunkt. Du bör inte ta ur mera än max ca: 80 % av kapaciteten vilket med dina ackar motsvarar max ca: 1000 mAh.
    Så dina livslängdsbekymmer kan ha flera orsaker varav högt effektuttag under lång tid kan vara ett - men det finns som bl a Jocke skriver flera orsaker så det är närmast omöjligt att svara på med de uppgifter vi hittills fått.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Det brukar vara ca 3,8 - 4,0 V kvar i varje cell efter flygning. Jag flyger kanske bara 5 minuter per uppstigning. Det är vä i mycket kraftig vind som jag har sugit ur mer ur ackarna, för att överhuvudtaget få hem planet helt igen, o det har funkat i de flesta fall. Jag kör vidare, o testar att faktiskt mäta lite. /Lars

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    ............jag gör en kabel som medger lite strömmätning............
    Jag rekommenderar en tångampèremeter till exempel http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/. Då behövs inte någon extra kabel.
    /Leif

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kör du 5 minuter och har 3,8--4,0 V/cell efter så verkar ju inte strömuttaget vara speciellt alarmerande.
    Sen håller jag med Pernstig - tångamperemetern är även mitt favoritverktyg när man skall göra en snabbkoll av strömförbrukningen "på backen".
    //Roger

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Kanske du borde köpa en s k märkesacc och prova om du får bättre livslängd på en sån?
    ThunderPower, Hyperion för att nämna några. En av deras accar t ex med 45C på lämpligt mAh och antal celler du använder kostar inte skjortan.
    Använder själv dessa fabrikat och även DesirePower. Några av accarna har jag allt ett par hundra cykler på och still going strong.

    /Bo

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Tack för input.
    Ska kolla både efter lite bättre ackar, samt tång-ampmätaren.
    /Lars

Liknande ämnen

  1. Livslängd batteri
    Av reppson i forum Helikopter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 21:07
  2. Livslängd på RC modeller?
    Av kasoe i forum Allmänt om flyg
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 21:36
  3. Livslängd lipo-ackar
    Av Christer J i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •