Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 103

Ämne: Micro flygplan!!

  1. #81

    Standard

    Okej tack för tipset jag ska tänka på det du sa !!! Med vänlig hälsning, addde

  2. #82

    Standard

    föresten det står att man behöver köpa till en ac/dc adapter vad behövs den till ?? den behövs väl bara om man inte har samma vägg uttag som i sverige eller ? kolla hur den ser ut : http://www.nitrotek.se/ac-dc-adaptor...x5-5x10mm.html längst ner står det att man behöver en lipo laddare och en sådär adapter...

  3. #83


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du behöver en LiPo-laddare och skall du köra den hemma så måste den gå att köra på 230 V på något sätt. De flesta LiPo-laddare körs på 12 V likström (DC) medan du har 230 V växelström (AC) i eluttaget hemma. Det finns LiPo-laddare som klarar både 12 V och 230 V men köper du en 12 V-laddare så måste du ha ett passande nätaggregat för att kunna köra den "hemma i köket".
    Den du länkade till är nog inte direkt det bästa valet om man säger så.....
    Men läs gärna på lite i ämnet - det finns mycket skrivet och inte minst kan du ju kolla på välrenommerade affärer som t ex http://www.mft.nu/ eller http://www.autopartner.se/ Detta är företag som kan detta med RC-flyg och inte minst eldrivet RC-flyg. Många produkter du länkar till levereras av företag som inte jag personligen ser som några företag som kan denna bransch - men där kan jag givetvis ha fel.
    //Roger

  4. #84
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tag max antal watt på laddaren gånger 1.25 så får du effekten spänningsadaptern behöver klara. Jag antar 80% verkningsgrad på laddaren.

    12V 1,5A = passar till en 14,4W laddare, och det är verkligen alldeles för lite för samtliga jag har sett.
    Till en simpel 50W laddare som ska ha 12V in räcker alltså 5,5A.
    Till min 1000W laddare som ska ha 24V in räcker 55A.
    Till min 350W laddare som ska ha 18V in räcker 25A.

    Nätaggregat med så många watt är rätt dyra. Jag har köpt på hk men det blev dyr frakt, jag har även köpt på kjell.com men den var både dyrt, tungt och svagt.
    Detta är bra: http://www.autopartner.se/nataggrega...486-c-272.aspx


    mvh //Fredrik
    fredrik

  5. #85


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Rent praktiskt - för en 50 W laddare - så räcker ett 12 V/5A spänningsaggregat rätt bra. Det finns sådana som fungerar bra på bl a Biltema och Jula för under 200 kr - ibland nu på försommaren ännu billigare (dom används bl a till eldrivna kylväskor).
    Jula - http://www.jula.se/transformator-604149
    Biltema - http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...adapter-38116/
    Jag har inte använt just dessa men motsvarande.
    //Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2012-06-14 klockan 18:54.

  6. #86

    Standard

    Tjena igen !! Blev inget stort plan som ni nog märkte och jag flyger fortfarande runt med min lilla t-28 trojan !! Men den börjar bli lite sliten och så... Finns det något RTF plan för ca 700-1500 kr som ni kan rekomendera ? Den ska ha skevroder och kunna utföra rätt mycket acrobatik ! Är såklart fortfarande sugen på en edf modell men dem verkar kräva ganska mycket utrymme och väldigt mycket av piloten... Så ge gärna tips på en bra modell i den prisklassen!!! Mycket tacksam för svar!! Det som gör att jag inte köper en dx6i och ett plan är att jag nyss köpt moppe och nu ska jag även betala körkort till den så det blir inte så mycket pengar över till modellflyg... Jag skulle ju kunna köpa bara radion men hur kul är det att ha en radio som man inte använder eftersom man inte har nåt plan? Så mycket tacksam för svar på vad för RTF plan som kan vara bra med dom kraven som står där uppe !! Med vänlig hälsning, Andreas

  7. #87

    Standard

    Länka gärna också om ni hittar nåt!!! Annars kan ni väl bara ge förslag ! Med vänlig hälsning, Andreas

  8. #88

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Eftersom du verkar ha tight budget för ett nytt plan inkl radio så leta runt på HobbyKing och återkom sen med några egna förslag här får vi se om de kan vara vettiga.
    Nu vet jag inte om du med RTF (Ready To Fly) menar att allt måsta vara monterat och flygklart direkt ur kartong men om du klarar att montera ihop modellen, sätta i fartreglage, servon osv så kan du ju köpa alla komponenter lösa så att säga och själv slutmontera allt.
    Turnigy 9X radio säger en del är ganska bra (billig är den i alla fall) och den kan du köpa hos HobbyKing. De har en mängd modeller och övrigt som LiPo batteri, laddare, powersupply osv du kan behöva till ganska låga priser så nog borde du hitta nåt där som passar din plånbok.Tänk på att moms (25%) och tull tillkommer om det skeppas från HobbyKings lager utanför EU men de har även ett lager i EU i Tyskland men där har de inte alla varor i lager.

    /Bo

  9. #89

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kan rekomendera parkzones warbirds , rätt små maskiner men rätt roliga att flyga, har själv en wildcat , man kanske
    borde sätta i något vassare motor eller byta propp för att få den extra rolig. men mellan 1000-1500 kr kostar dom flesta dock utan radio, har ingen koll på priset på rtf kitten men gissar att dom inte är så enormt mycket dyrare.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #90

    Standard

    Har ju en parkzone warbird men jag tycker att dom är lite väl känsliga för vind... Dom är roliga men vill ha nåt lite tyngre som är mer stabilt i lite vind ska kolla lite på hobbyking men jag tycker att deras hemsida är så dålig, man kan ju inte välja så att man bara ser rtf varianter :/

  11. #91


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du har väl en liten Parkzone och inte dom som är ca: 1,1 m i spännvidd...eller ?
    Jag har bl a en Parkzone T-28 Trojan av den större varianten och den är väldigt trevlig. Ingen 3D-kärra på nåt sätt och kanske liiite undermotoriserad (kan åtgärdas med större propp) men en kärra helt utan hyss och som därför borde fungera bra som andraplan för en nybörjare. Men den kräver ju ett hyfsat fält - i alla fall om du skall använda landställ på kärran.
    Hälsningar
    Roger

  12. #92

    Standard

    Ja jag har den lilla varianten.... Men det är inte heller mitt andra plan, säger inte att jag är proffs på att flyga men ör inte helt nybörjare... Men jag har en fråga ang radio, för ett tag sen så beställde jag en arttech radio med mottagare... Är det samma mottagare till den som till andra eller passar den mottagaren bara i arttech plan eller kan jag använda den till andra plan ?

  13. #93


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om det är 2,4 Ghz så passar den inte till andra märken. Dessutom tror jag det var nån här på forumet som nyligen upplyste om att just Arttech dessutom har flera system själva så man är inte kompatibel ens inom egna märket. Sådana lågprisgrejor tycker jag faktiskt man skall undvika. Bättre att köpa ett etablerat radiomärke redan från början. Enda gången det kan vara motiverat med denna typ av radio är när man som förstamodell väljer ett RTF-paket men skall man sen fortsätta med hobbyn så rekommenderar jag absolut ett mera etablerat märke där det går att få tag i t ex mottagare utan problem.
    //Roger

  14. #94

    Standard

    Nehe, ja det är en 2,4 ghz.... Då går inte den att använda :/

  15. #95

    Standard

    Är det ingen som har förslag på en kärra runt 800-1000 kr ?

  16. #96
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vad ska ingå?
    Ska det vara komplett med radio laddare plan och utrustning så är en RC-factory från rcflight.se eller en Techone Tempo från autopartner mycket plan för pengarna, men du slutar på cirka 2000-2500 för allt.

    Plan inkl motor 800
    Servo 4*70 = 280
    Fartreglage 200
    Mottagare + Radio DX6i för 1500
    Laddare + nätdel 700
    Batteri 100 kr/st

    mvh //Fredrik
    fredrik

  17. #97

    Standard

    Bixler paket på hobby king kanske du kommer under 1000 sek med, finns ett rtf paket. Kolla på det. Ett eller två extra batterier också. Om du kommer undan tullen that is.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  18. #98

    Standard

    Ja allt ska ingå för det priset!! Och jag har tyvärr inte råd att lägga 2500 kr pga att jag skaffat moppe körkort och moppe.... Ska kolla lite på bixler men vill helst beställa inom Sverige....

  19. #99
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #100

    Standard

    http://www.megamods.se/RC-Flygplan/N...a-300-24G-RTF/ en sån här då ? Extra 300... Verkar ju klara en del acrobatik också och även vara lite tyngre.... Men hur stark motorn är står inte... Vad sägs om den ??

Liknande ämnen

  1. Micro-viggen
    Av Mr Z i forum Byggdagboken
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 18:58
  2. DPSI Micro
    Av Trollet98 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 13:10
  3. micro autogyro
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 01:17
  4. Micro Air Racing!
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 15:28
  5. Motul micro ??
    Av Heda i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •