Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 103

Ämne: Micro flygplan!!

  1. #1

    Cool Micro flygplan!!

    Tjenare jag har länge varit sugen på att köpa ett nytt flygplan men det som inte riktigt går ihop är att jag inte har så mycket tid över till flygning så jag hinner nästan aldrig ta mej ut till fältet längre så nu funderar jag på om jag kanske ska köpa ett sånt där litet micro flygplan som parkzone , nine Eagle, flyzone och minium mm... Men vilket är egentligen bäst ?? Jag har tänkt att flyga vid sommarstugan där det finns en liten äng... Så vad rekommenderar ni för plan av alla dom där små som finns ?! Tacksam för svar / addde

  2. #2

    Standard

    Hej, det beror lite på hur du vill flyga. I de olika klasser rekommenderar jag följande
    Racer: umx gee bee r2 AS3X
    3D: umx beast AS3X
    Warbird: Parkzone Mustang
    Lugn och trevlig: Minium Flybaby
    Väldigt lugn: Vapor
    Seglare: Hoobyking Mini Swift
    Senast redigerat av DavidFlygare den 2012-05-27 klockan 14:24.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    "Bäst" är lite luddigt. Vilken typ av kärra är du på jakt efter ? 3D, "glidare", skala, warbird, seglare ?
    De flesta fungerar säkert OK till det dom är avsedda för. Har du redan en Spektrum-sändare så finns Parkzone med inbyggd Spektrum-mottagare. Andra kärror i denna klass, t ex Minium, har sin egen sändare som väl fungerar hjälpligt men har du redan en riktig sändare så är denna oftast betydligt bättre.
    //Roger

  4. #4

    Standard

    Tyvärr så har jag ingen spektrum sändare, jag sålde min första sändare eftersom jag ville ja 2,4 ghz... Sen blev det inte av att jag köpte något plan men jag har en arttech radio 4 kanaler med mottagare som finns på aircpro... Jag skulle ioförsig kunna ha ett stort flygplan att flyga med över sjön men jag känner att jag inte är tillräckligt säker på att flyga för det :/ Men hur är den här: http://fullkontroll.se/?PageID=48 då ? Den värkar hyffsat snäll att flyga och är inte allt för dyr heller för jag kan inte lägga mer än ca 2000 på plan och allting eftersom jag ska köpa moppe i sommar också :/ flygplanet i länken är lätt att få tag på dessutom eftersom jag bor relativt nära fullkontroll... Eller den här : http://fullkontroll.se/?PageID=48 det är också ett måste att det ska vara skevroder på kärran...

  5. #5

    Standard

    Det blev tydligen fel på länkarna men den första är t28 trojan micro från parkzone och den andra är en fokker dr.1 från flyzone....

  6. #6
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hur mycket har du flugit tidigare?
    Hur pass duktig är du på att hantera planet i luften?

    De bör ju spela lite roll vid val av modell tänkte jag.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #7

    Standard

    Innan har jag haft en del flygplan, mitt första flygplan var en cessna från Kyosho sen flög jag lite lekflygplan, sen köpte jag en Kyosho calmato 40 trainer med metanol motor och den kunde jag flyga själv utan problem och även rolla, loopa, stall turn, föyga inverterat mm. sen flög jag inomhus flygplan en vinter men nu har jag inte flugit "riktiga" modell flygplan på ca 1 år.... Men jag har flugit lite simulator och lite "x-twin" haha

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Trojan Micro kan du köpa billigt här - http://shop.lindinger.at/product_inf...ducts_id=92385
    Jag har sen några dagar den större Trojan från Parkzone (1,1 m spv) och den är synnerligen okritisk att flyga. Hur den lilla är har jag dock ingen aning om.
    Lindinger har även rea på nåt ytterligare micro-plan just nu.
    //Roger

  9. #9

    Standard

    Det som är problem är att jag vet inte riktigt hur man beställer från utlandet då blir det väl högre skatt och tull avgift och sånt va?? Dessutom vet man väl inte om det är mode 1 eller 2 ?? Men jag ska försöka se om jag kan beställa där ifrån...

  10. #10

    Standard

    Jag vill dock helst beställa från Sverige....

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inga problem att beställa från t ex Lindinger. Dom ligger i Österrike vilket ligger inom EU så inga tillkommande avgifter. Frakten är ofta låg eller helt fri (tror gränsen ligger på 90 Euro för fraktfritt hos Lindinger) och leveransen är förhållandevis snabb enligt egna erfarenheter.
    //Roger
    PS: Såg just att den lilla T-28:an från Lindinger hade Mode 1. Vet inte om sändaren är omställbar till Mode 2.

  12. #12

    Standard

    Jaha det var ju bra då men dem flesta verkar vara mode 1 och på hobbyking verkar dem flesta inom Europa vara pnf ...

  13. #13

    Standard

    Jag skiter nog i att köpa ett litet flygplan och köper en park flyger istället vad tycks om den här : http://www.nitrotek.se/super-cub-pip...n-2-4-ghz.html den är billig och den verkar flyga Lungt och stabilt när man tittar på youtube !! Säg gärna vad ni tror om den beställer den kanske imorgon !!!

  14. #14

    Standard

    Jag hade satsat på Multiplex FunCub eftersom du verkar kunna flyga :-)

  15. #15

    Standard

    Multiplex Funcub verkar riktigt trevlig men där är det inte lika smidigt och billigt längre, för det första måste jag köpa alla grejer för sig och så blir det alldeles för dyrt skulle helst vilja att priset låg på cirka 1000-1500 kr men vad var det för fel på super cub från dynam då ?

  16. #16

    Standard

    Inte testat supercuben enda synpunkten är att den inte har flaps vilket är synd när det endå är en super cub, tänkte bara funcuben hade varit roligare men du har rätt det blir kanske dyrare, går att få det billigare med hjälp av hobbyking men då kan du inte flyga på ett tag

  17. #17

    Standard

    Aa okej, men det blir troligtvis en super cub eller en liten parkzone t28 trojan micro... Eller är parkzone p51 micro bättre ?

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bestäm dig först för vilken storlek på kärran du vill ha och ungefär vilken typ av kärra. Att jämföra t ex en Micro Mustang mot en Funcub känns inte riktigt rättvist mot nån av dessa kärror.
    //Roger
    PS: OM du skaffar dig en Spektrum-sändare så kanske en sån här liten goding skulle passa - http://www.fullkontroll.se/?ProdID=352019
    Den har ju dessutom ett stabiliseringssystem som gör att den tål i alla fall lite blåst trots sin ringa storlek.

  19. #19

    Standard

    Kärran du länkade till nu verkar helt perfekt !!! Lagom stor osv... Men nu är det bara radion som är problemet.... Jag tycker Att spektrum dx6i är för dyr och dx5 verkar väl Inge vidare för dom pengarna inga modell minnen eller någonting eller vad tycker ni ?

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Dx6i är en mycket bra instegsradio, billigare saker finns säkert att få tag i i kina m.m
    Det dyker upp lite begagnade dx6or ibland , bara att passa på.

Liknande ämnen

  1. Micro-viggen
    Av Mr Z i forum Byggdagboken
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 18:58
  2. DPSI Micro
    Av Trollet98 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 13:10
  3. micro autogyro
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 01:17
  4. Micro Air Racing!
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 15:28
  5. Motul micro ??
    Av Heda i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •