Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 97

Ämne: Naza GPS uppgradering

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jompab Visa inlägg
    Hej Naza vänner
    Jag har nu flugit naza sedan slutet av april men har ett fenomen som varit med från första början och det är att den plötsligt viker sig tvärt när jag andväner yaw(svänger höger vänster) som om den lägger av på två motorer eller något och till slut resulterar det i nedborrning i marken nu har jag testat olika fartreglage och motorer men i dag så vek den ner sig efer ett par minuters flygning känns snart som ett garantifall eller är det ngn som har en lösning eller känner igen sig med samma problem den är köpt hos Adreas påMikrokopter.nu jag har haft grundinställningar på naza djupt tacksam för goda tips
    Mvh
    Jompa
    Har råkat ut för samma endast 2 ggr och det hände bägge gångerna vid snabb yaw till vänster. Om jag svänger vänster eller höger långsamt har jag ej dessa problem. Borde ju finnas fler med samma problem och kanske någon med en lösning

    I denna videon vid 1:15 ca kör jag frammåt och kör yaw vänster samtidigt som jag kör frammåt och inget dåligt händer.



    Även i denna video använder jag yaw men inga problem där heller. Ska dra ner gainen lite på yaw för den överkorrigerar lite när jag släpper spaken hastigt. Man ser att den studsar lite.


  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag tycker det blir bättre om man höjer vertical gain ganska kraftigt. Många verkar justera upp tilt, roll och vert till ett mycket högre värde än yaw och det låter ju helt vettigt.
    Instruktionerna är ju att justera upp tills man får ett svajigt beteende, sen sänka lite

  3. #43

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Jag har nu flugit min quad c:a 50 timmar total flygtid och fungerar ypperligt på alla sätt, men liksom några här beskriver upplever yaw, dvs svänga snabbt fungerar lite märkligt!

    Min gör detsamma men tänker som så att rent tekniskt skall 2 proppar minska eller öka varvtalet samtidigt som den skall balansera farkosten både i längsgående och sidleds riktning, i princip skall den ju hänga i två tvärgående proppar o samtidigt ligga i nivå för att kunna svänga!
    Lägg dessutom till vindpustar som också skall kompenseras för under denna process och ytterligare: hålla konstant höjd!!!!!

    Det är nog så att denna lilla fantastiska burk med elektronik inte hinner med att utföra alla dessa rörelser/nivåreglering så förfinat som vi önskar, under dessa moment?

    Många gånger så vill vi ju svänga i rollplanet dessutom, så i mina egna tankar så är nog inte kanske fel att den helt enkelt har för mkt variabler att bearbeta samtidigt?

    Ej att glömma bort är också motorernas/propparnas förmåga att kompensera så fort de bara kan, är garanterat på tok för långsam i förhållande till vad Nazaboxen i verkligheten vill, därför blir det lite gele`-effekt av alltihopa!

    Kort o gott så är jag helnöjd med en såpass billig styrenhet och kommer absolut att investera i gps:en när den väl kommer i handeln, men har bestämt mig för att vänta till hösten så att eventuella "barnsjukdomar" i tillverkning eller mjukvaruproblem kontra styrenhet är klarlagd och säker att använda....

    Har tack o lov inte kraschat min spider-quad en endaste gång, och tänker fortsätta på den linjen så länge det är möjligt!

    MVH Peter

  4. #44

    Standard

    Har också haft dessa problem som beskrivs här med min naza. Kör men turnigy plush 25A ESC:ar. Har flashat om dom med SimonK programvara (info om hur man gör, http://wiki.openpilot.org/display/Do...g+Instructions) och efter det har jag aldrig haft nått problem med detta. Nu kan jag ju inte garantera att det löser de för alla man som sagt har flyggt rätt mycket sen detta och aldrig haft nått problem sen jag flash dom. Så det är ett förslag i all fall till er som har problem. Tycker även att den flyger mycket mjukar med denna programvara, framförallt när man när man ”sjunker” kraftig i luften så är den betydligt mer stabil nu. Fick ställa ner gainen rätt mycket när jag flashade esc med denna programvara, borde tyda på snabbare respons, vilket de ju ska vara med denna mjukvara.

  5. #45

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Gps:en skickad ifrån mikrokopter.nu. Kanske har den imorgon med lite tur!

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  6. #46
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Inte hört ett svatt från foxtech
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  7. #47

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Gps hämtad! Få se om det blir montering ikväll!

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    27
    Klubb
    Vänersborgs MFK

    Standard

    Då har den flugit!!

    Hämtade ut GPS:en i eftermiddags, mikrokopter.nu levererade med blixtens hastighet (tack för det) hade laddat programvara igår o fnulat lite på inställningar.

    Så monterade den på pinnen o gick ut o testade!Kan nog inte annat säga än att det funkar kanoners! Har kört 2 ackar, landade för 5 min sen (2300). Första flygningen hade jag ej kalibrerat kompassen, då gick den inte riktigt rakt fram samt att jag råkade i fenomenet "toilet bowl" som det snackas om, grejade det till nästa flygning och allt gick då som förväntat.

    Har ej testat IOC än, vet inte om jag skall göra det heller då jag nog inte är intreserad av det, samt skall ställa in failsafe i mottagaren och med mix, så får vi testa RTH med!

    Detta var löjligt kul och enkelt!
    Skall bli kul o testa i lite vind, ute var det nästan stilla nu...

    Mer kommer!
    /Martin

  9. #49

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kul!

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  10. #50

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    3
    Jobb
    RCmodel
    Klubb
    rchobby

    Standard

    oh, you guys bought from China?

  11. #51

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    3
    Jobb
    RCmodel
    Klubb
    rchobby

    Standard

    can u help me to register in helisweden.se? Thanks,I am Luo from China

  12. #52

    Standard

    Coolt!
    Jag fick på min GPS igår också.
    Jag testade lite med IOC Home lock. Funkar riktigt bra men man får ställa om hjärnan lite. Det blir liksom "för lätt".

    Jag gjorde misstaget att försöka köra i home lock-läget väldigt nära utgångspunkten. Det uppstod lite roliga fenomen. Det blev mest en gissningstävling om vilket håll den skulle dra åt. Home lock skall alltså användas minst 10m från utgångspunkten precis som DJI föreskriver. Positivt är att när man släpper spakarna så stannar den i alla fall kvar där den är och fortsätter inte banka.

    Ska testa mer så fort det slutar regna.

  13. #53

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Gps utvärdering:

    Hittade cog genom att hänga upp hexan i ett aluminiumrör samt snören. Väldigt enkelt! Lite lurigt att förstå hur man ska skriva. Om Cog är under gps:en blir det +värde. Om GPS är bakom Cog blir det +värde. Jag fick: 2,0,20.
    Man räknar alltså ifrån COG till GPS enligt bilden i manualen, inte tvärtom.

    Gps-Atti: Helt perfekt! Hittar sateliter efter 30sek-3min. Om jag åker fort framåt och släpper spaken går den sakta i 2m cirklar en stund tills den låser sig helt. Vid vindstilla ser det ut som att man tejpat fast den på himlen!

    IOC: Fungerar perfekt det med! Otroligt smidigt när man ska fota. Mer tid att kolla på skärmen än att hålla koll på vilket håll man flyger åt.

    RTH: Provat att stänga av dosan, den flyger hemåt precis som den ska. Har dock inte låtit den landa än då jag bara har en uppsättning proppar! En lite märklig grej är att jag är tvungen att flippa till M-A-GPS switchen för att få kontroll över hexan efter att jag slår på radion igen. Inga problem när man vet om det. Dock en antydan till svettpärla i pannan innan jag kom på det, hehe...


    Ja, det blir helt klart högsta betyg och lite till för den här uppgraderingen! Otroligt!

  14. #54
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Vid vindstilla ser det ut som att man tejpat fast den på himlen!
    Härligt! Nu vill vi veta hur det fungerar när det blåser råtta och är turbulent som i en torktumlare också!


    // Fredrik W

  15. #55

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    27
    Klubb
    Vänersborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Gps utvärdering:

    Hittade cog genom att hänga upp hexan i ett aluminiumrör samt snören. Väldigt enkelt! Lite lurigt att förstå hur man ska skriva. Om Cog är under gps:en blir det +värde. Om GPS är bakom Cog blir det +värde. Jag fick: 2,0,20.
    Man räknar alltså ifrån COG till GPS enligt bilden i manualen, inte tvärtom.

    Gps-Atti: Helt perfekt! Hittar sateliter efter 30sek-3min. Om jag åker fort framåt och släpper spaken går den sakta i 2m cirklar en stund tills den låser sig helt. Vid vindstilla ser det ut som att man tejpat fast den på himlen!

    IOC: Fungerar perfekt det med! Otroligt smidigt när man ska fota. Mer tid att kolla på skärmen än att hålla koll på vilket håll man flyger åt.

    RTH: Provat att stänga av dosan, den flyger hemåt precis som den ska. Har dock inte låtit den landa än då jag bara har en uppsättning proppar! En lite märklig grej är att jag är tvungen att flippa till M-A-GPS switchen för att få kontroll över hexan efter att jag slår på radion igen. Inga problem när man vet om det. Dock en antydan till svettpärla i pannan innan jag kom på det, hehe...


    Ja, det blir helt klart högsta betyg och lite till för den här uppgraderingen! Otroligt!
    Att du måste flippa switchen för att komma ur failsafe är helt rätt, står så i manualen! Har du kalibrerat kompassen? Min gick i cirklar innan, nu nitar den bara och återvänder till rätt plats! Skall testa rth imorrn!

    /Martin

  16. #56

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    27
    Klubb
    Vänersborgs MFK

    Standard

    Idag blåser det rätt bra här!

    Har kört 2 ackar o jag tycker den sköter sig rätt bra, eller väldigt bra, har dock inga tidigare GPS erfarenheter m multirotor.

    Har även testat RTH med failsafemix o det funkar fint, landar inom 2-3 m .
    Dock får jag inte fart på failsafen när jag stänger av radion, har pcm9x m spektrummodul, det ringer ngn klocka om antal failsafekanaler och modulsystemet. Får alltså inte failsafen att minnas gearkanalen som jag triggar failsafen med...

    Någon ide?

  17. #57

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Martin: kalibrerat kompassen? Njaee...

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  18. #58

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    27
    Klubb
    Vänersborgs MFK

    Standard

    Jag löste det, har alltid programerat med bindpluggen i , men då blir det smart failafe, preset failsafe skall det ju vara! Nu funkar det geshwint! Stänger av sändaren o den kommer hem o landar hur fint som helst!

    Men jag skulle önskat att den steg lite högre innan den vänder hem, de höga träden här hemma är gränsfall om den tar sig över...

    Men, vilket kanonsystem!

  19. #59

    Standard

    Fick min andra Naza samt GPS:en idag Ska skruva ihop allt och ta mig en provtur såfort regnet upphör.

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Nu är iallafall min GPS från Foxtech på väg om det nu var någon som undrade )

Liknande ämnen

  1. Uppgradering FW Naza, propellrar bort eller kör ni ändå?
    Av Sipen i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 10:33
  2. Dax för uppgradering
    Av frajje i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 20:20
  3. Problem med uppgradering kk-kort
    Av Elia i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 07:51
  4. Uppgradering från 3ch till 4ch.
    Av orion1 i forum Elmodeller
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 11:32
  5. uppgradering till cessna 182
    Av Oskarsson i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •