Reklam

 
Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 345678
Resultat 141 till 151 av 151

Ämne: Förlorat FPV-flygplan

  1. #141
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag gnäller inte om nån uteffekt alls,det är inte det som är poängen,det vi har fått råda över själva är modellflyg och med detta så ingår de begränsingar som PTS mfl har vare sig man vill eller inte..som du skrev Undcon så har du redan försökt diskutera med PTS och det är inte så lätt..
    Vad jag säger är att håller man sig inom de regler som finns idag och inte söker tillstånd för andra utrustningar så är det bara att acceptera dessa och gör man inte det och det händer något som skall utredas av den ena eller andra orsaken så är man ute på svag is om man har grejor som inte är godkända,gäller mig med om jag flaxar med mina jättemodeller.
    Inget konstigt med det.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #142

    Standard

    Men varför ideligen påpeka det som är uppenbart? Om du skulle flyga med olaglig utrustning så är det väl givet att det är olagligt. Detta är dock inte specifikt för FPV då det gäller alla, alltid, överallt. En intressant aspekt är att PTS inte specifikt anger 2,4GHz som giltig frekvens för radiostyrning.

    Jag applåderar RCFF att det inte står angivet att enbart 2,4GHz eller 35MHz får användas, däremot så kanske man borde justera texten då det blir allt vanligare med radiostyrning inom 400MHz och 800MHz. Kanske ska en mer generell text användas?

  3. #143
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Tror minsann att jag börjar att skönja en agenda hos någon som, hypotetiskt, är livrädd för inskränkningar mot livsfarliga jättemodeller, är grälsjuk eller helt enkelt avskyr videoflyg.
    Sen en påpekan bara Boopido,vi har flugit och flyger FPV hemma hos mig titt som tätt,riktigt roligt!
    Tror att det var 4 år sen vi började..
    Svårigheten verka mera vara på det planet att man skall skilja på Myndighetskraven och de regler som de har idag och vad vi har fått för frihet att verka utan inblandning från dessa.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #144

    Standard

    Va bra, jo jag håller med om att det är roligt. För mig lockar mest tekniken och den tekniska utmaningen även om själva flygningen är riktigt rolig.

    Och det är klart att man ska skilja på RCFFs regler och myndigheternas regler och i den här tråden tycker jag att den mesta diskussionen har skett kring TS reglering och kategorisering, inte RCFFs regler. Och visst måste väl även myndigheters regler kunna diskuteras? Övriga myndigheters beslut diskuteras ju hela tiden överallt så varför inte även PTS och TS? Att detta sker här är väl inte så konstigt då dessa myndigheters regleringar direkt påverkar vårt hobbyutövande. Detta oavsett om man flyger FPV eller ej.

    Jag har för övrigt, för några dagar sedan (mitt i den mest hetska debatten ), betalt avgift även till RCFF. Detta tyder väl, om något, på att jag tycker att RCFF gör ett bra jobb.

  5. #145

    Standard

    Boopido absolut håller med dig man måste få vädra sina åsikter. Även saker kanske inte märks direkt så indirekt så har vi i styrelsen lite koll och försöker inhämta vad gemene mann tycker och diskuterar detta inom styrelsen. Vi har även så snabbt vi kunna följa med vad som händer i utveckligen, tar man hobbymässan t.e.x så har nästan 50% av montern senaste tre åren varit just FPV inriktning för det är det som folk vill se men också viktigt att vi informerar om. Det är ju så att när jag flyger vill ja inte att någon köpt nått skit i butik xx vilket riskerar att störa min egna utövning.

    Därav är vi också på för att få så många vi kan att hålla sig inom ramarna och inte sända precis överallt med hur mycket effekt som helst. Jag vet ju också att du med flera ofta skriver att mer effekt inte betyder bättre bild eller längre räckvidd.

    Kul att du gått med! Då kanske vi kan få en som är villig att hjälpa till att ta fram bra pre flight check listor mm för att göra flygning ännu säkrare men också hjälpa piloterna att ha en bra guide för "flyg lätt, flyg rätt" som vi jobbar på i styrelsen.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #146

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Kul att diskussionen tog en sådan positiv och sund riktning

  7. #147

    Standard

    En parentes - 390 kronor...sen kan du skaffa en licens från Svenska Sändaramatörer och betala 200 kronor till en provförrättare.

    590 kronor för en licens - det är helt OK för den gäller tills vidare

    en UAV avgift var i mitt fall på 1400(enl nya taxan) - per år och då måste man dessutom specifikt meddela att de skall förlänga uav-tillståndet.

    Ett RC medlemskap i lämplig klubb och DX cert så är long range OK med 1000W sändare - då flyger vi över Afganistan och Korea...

    Vad som är mer skrämmande är att det inom vissa tävlingsgrenar diskuteras att införa besiktningar mm för att på så sätt kunna friskriva sig "för de är ju besiktigade" och då är det inte lika farligt och de kan inte anklagas eller blandas in med vanligt RC-flyg

    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #148

    Standard

    Vilka tävlingsgrenar menar du då?

  9. #149

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag är också nyfiken på vilka tävlingsgrenar som avses. Jag tycker det är bra att det förs en diskusion här så att även vi modellflygare som inte har lust eller tid att flyga FPV vet vad som händer . Ett exempel är att frekvensområdet 439,6875 - 439.9875 MHz börjar användas för modellflyg. Jag konstaterar att man för övrigt rör sig i en gråzon vad gäller regler och lagar där det är öppet för tolkningar. Inte självklart att radioamatörer får hålla på med luftfarkoster och i så fall vilka frekvenser. Inte självklart vilken nivå av autonom flygning man får ha; failsafe funktioner borde ju vara tillåtet. Tänker mest på försäkringskyddet kring våra modellflygfält och andra platser vi flyger på och att i stort sett vilket modellflyg som helst skulle kunna leda till otäcka ögonskador om man har maximal otur och även orsaka andra typer av olyckor där föräkringsbolagen möjligen inte ersätter om vi tänjer gränserna för långt. Gäller inte bara FPV utan stora modeller är ett annat exempel, hangflyg ihop med hängflygare och vandrare är ett tredje, inomhusflyg ett fjärde etc.. Det är ju detta som är förbundens uppgift att styra upp och jag tycker nog det fungerar bra i stort sett.

  10. #150

    Standard

    Det förs en del diskussioner inom IMAC.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #151

    Standard

    Någon som vet hur det har gått för killen som startade tråden och bara ville ha tillbaka sitt plan???

    Denna diskussion bör hållas i separat tråd.
    Bara en tanke...

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. Sebastian´s flygplan :)
    Av bil sebbe i forum Elmodeller
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 14:10
  3. Micro flygplan!!
    Av addde i forum Elmodeller
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 10:21
  4. Flygplan för nybörjare
    Av Huio i forum Elmodeller
    Svar: 138
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 00:27
  5. Kontainer med flygplan.....
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •