Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Premiärflygning

  1. #1

    Standard Premiärflygning

    Ja, då har jag verkligen kommit igång nu.
    I väntan på att min Micro P-51 Mustang skall dyka upp från utlandet gjorde jag slag i saken och köpte igår den ultimata trainern. En hobbyzone Champ. Impulsivt kanske men man vill ju bara ha fler plan när man surfar runt på nätet.

    Jag har numera en Beta 1400 som jag inte har flugit än (väntar på nytt fartreglage), P-51 Mustang på ingång och en Champ på plats och fungerande. Allt detta innan jag ens hade loggat en enda flygminut.
    Är det så det börjar?

    Hur som, tidigt nu på morgonen smet jag iväg till närmaste öppna fält för att premiärflyga min Champ.
    Det gick strålande! Började med att den drog åt vänster och steg trots max trim åt andra hållet vid 50% gas. Lite manuell korrigering på planet fixade det problemet.
    Ett mycket trevligt plan att flyga, enkelt och lagom fart för en nybörjare. Hade ett par otroligt trevliga minuter.

    Har dock några funderingar. Jag hade med två batterier, båda var 1S 150mAh. Originalet 14C tror jag och det andra 20C.
    Efter att ha flugit en kort stund (5min?!) stängdes motorn av och planet gick i backen. Lätt plan + låg fart = Inga skador. När jag tog upp det så funkade det som vanligt och jag flög igen (max 15sek) innan motorn slockande igen.
    Första intrycket var att det kanske hade med räckvidden att göra men 40m är nog inte förbi maxräckvidden. Tror inte heller att det finns "rangetestmode" på medföljande sändare.
    Tänkte att batteriet redan var slut och bytte. Verkade fungera och körde en stund till innan motorn började uppföra sig på samma sätt igen. Återigen hade jag ingen direkt koll på tiden men kändes även här som 3-4min.

    Min fråga är hur länge räcker ett 1S 150mAh batteri? Jag flög majoriteten av tiden på 50-60% gas och vad jag har läst verkar det åtminstone räcka till 8-9 min.
    Hade inte med mig grejer för att mäta spänningen men får nog testa det för att se ifall det var batteriet som var problemet. Jag antar att ett fullt ligger på ca 4.2V och ett "trött" på 3.7V. Eller?
    Det var visserligen fuktigt i gräset men några landningar i det bör väl inte ha påverkat.

    Hur som helst var det roligt och väldigt avslappnande att flyga mitt första RC plan.

  2. #2

    Standard

    Grattis till premiären!

    Som du skriver så är det lätt att man har flera modeller som man flyger med. Speciellt i starten av ens "karriär" är det lätt att det blir många flygplan. Jag försöker hålla mig till en 3-4 plan åt gången. Bygger jag ett nytt så kasserar jag ett. Bygger det mesta i depron eller i friggo så jag kan kosta på mig att slänga ett och annat efter hand. Mina balsa byggen behåller jag naturligtvis.

    Angående flygtid på din modell så är 5 minuter vad du kan förvänta dig med ett 150mAh batteri. Det som händer är att ditt fartreglage slår från när spänningen från batteriet blir för lågt, detta är för att skydda battericellen mot total urladdning. Man har fortfarande ström till servon men motorn är "cuttad". Efter en liten stund kan man köra motorn igen men som du har upplevt så stoppar den igen.

    Vill du ha mer flygtid, köp större batteri eller flera som du byter mellan.

    Mvh
    Jonas

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Längre flygtid kan det bli om det är absolut vindstilla - t ex vid inomhusflyg i en gympahall. Annars är det nog rätt normalt med ca: 5 minuter med en sån kärra utomhus. Du kanske kan hitta batterier med 200--250 mAh med passande kontakter och då blir det ju lite längre flygtider.
    //Roger
    PS: Många modeller är nog en sjukdom som följer med denna hobby...

  4. #4

    Standard

    Än så länge har jag laddat batterierna i den medföljande AA-laddaren. Portabel och bra. Skall kolla om jag kan köra de på min stationära laddare hemma. Den skall klara 1 cells tror jag. Laddar jag via balanskontakten då? Finns ingen deans på dessa små batterier.
    Har denna.
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1166

    Edit: Finns nog inget att balansera på ett 1 cells batter. Dessutom kom jag på att det kom med en hel del adaptrar. Någon matchar kan jag tänka mig.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hur ser batteriet ut? Jag har en riktigt gammal laddare som jag använder till att ladda sändarack, Swallow Advanced Ex, som ser nästan likadan ut. På den laddar jag via en balanserare, och enbart via balanseringskontakten. Men jag vet inte om din laddare ger ut laddström ur balanseringskontakten, det är något du måste mäta dig till.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	swallow_advanced_05b.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	45,5 KB 
Id:	29611Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lipo-balancer-3S-800.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	75,4 KB 
Id:	29612Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lipo-balancer-2S-800.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	96,3 KB 
Id:	29613
    mvh //Fredrik
    fredrik

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog samma typ av kontakt som på batterier till t ex Kyosho Minium och diverse små E-flite-helikoptrar.
    Men det följde väl med en enkel laddare - använd den.
    Det är väl samma sändare i Champ som i Mussen kan jag tro så snart är du välförsedd på sådana sändare.
    Du kan troligen flyga även andra Parkzone/Hobbyzone/E-flite-kärror med dessa sändare om dom har Spektrum-mottagare inbyggda - i alla fall upp till 4-kanalersmodeller. Sen är det väl ingen höjdare till sändare men t v fungerar den säkert.
    //Roger

  7. #7

    Standard

    Sändarna kom mest med av bara farten. Champ fanns bara i RTF utgåva och mustangen hade ett väldigt bra nedsatt pris, även där RTF. Jag har en dx5e vid sidan av redan. Dessutom har jag en order på en T9X från HK. Backorder, så det dröjer ett tag tills den dyker upp. Tänkte att det var en billig och bra sändare som man kan flasha om och byta ut progamvaran. Den kommer visserligen inte funka mot mina befintliga spektrummottagare, men det är en annan femma.

    Läser för tillfället en hel del om hur man kan byta modul på T9X.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    17
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    På Hobbyking finns en adapter som passar batterierna till Champ och Mustangen
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10621
    Då kan du ladda upp till 6 batterier parallellt från en vanlig LiPo-laddare.

    /Håkan

Liknande ämnen

  1. Premiärflygning P51
    Av Mankan i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 06:42
  2. Premiärflygning i Lund
    Av AM i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 18:51
  3. Premiärflygning Zoom 425EP
    Av Palleman i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 12:33
  4. Premiärflygning med CMP 2,3 m Cub
    Av AM i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 20:15
  5. Seagull Yak 54 ARF 90-size premiärflygning
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •