Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: FPV Quad

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard FPV Quad

    Hade ett par warthox-ramar till övers, så jag slängde ihop en lite FPV-quad medan jag jobbar på att lösa problemet med min stora H-quad...

    OpenPilot CC
    NTM 28-26 1200kv
    BlueSeries 20A med RapidESC
    DesirePower 4S2250mAh

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010755.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	49,0 KB 
Id:	29621Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010756.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	228,2 KB 
Id:	29620

    Visade sig att jag hade problem med fartreglagen även här... Brukar alltid ta bort både plus och jord från BEC på alla utom ett fartreglage, i detta fall gjorde det dock att tre av fyra motorer helt stannade på fullgas, inte så lyckat...

    Uthållighetstest, ganska tråkig film på 15 minuter:


    Lite mer aggresiv flygning, dock guppigt pga problemet med fartreglagen:


    Har löst problemen nu, återkommer med mer video när vädret blir bättre...
    Senast redigerat av administrator den 2012-06-08 klockan 16:02.

  2. #2
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Blev en flygtur ikväll... Kostade mig fyra proppar, en klöverantenn och en flisa i gopro-linsen... Men det värsta var att jag inte kunde flyga mer denna vackra kväll...

    Senast redigerat av administrator den 2012-06-08 klockan 16:03.

  3. #3
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Blev en flygtur ikväll... Kostade mig fyra proppar, en klöverantenn och en flisa i gopro-linsen... Men det värsta var att jag inte kunde flyga mer denna vackra kväll...

    Dina flygningar/filmer är riktigt grymma ,,
    Senast redigerat av administrator den 2012-06-08 klockan 16:03.

  4. #4
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Oj så grymt skönt det såg ut!! Funkar videolänken bra så lågt/långt/bakom byggnader?

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  5. #5
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Ligger på gränsen för videolänken när jag flyger som lägst bakom byggnaderna. Kör idag med 1,3ghz 800mW sändare från Rangevideo med klöverantenn, och en skewplanar-antenn på mottagaren. Ska utvärdera en 2,4ghz 1000mW Lawmate sändare med klöver och en helical mottagarantenn och se om det blir bättre. Annars blir det till att köpa helical till 1,3 länken också...

  6. #6

    Standard

    2.4 och 5.8 funkar inte lika bra bakom föremål som 1.2/1.3 gör
    Jag håller på att utvärdera 5.8 just nu (jämför med 1.2) för att se om det gör stor skillnad på mitt plan.
    Om det inte påverkar så mycket är det helt klart värt ett byta då antennen är mycket mindre
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    2.4 och 5.8 funkar inte lika bra bakom föremål som 1.2/1.3 gör
    Jag håller på att utvärdera 5.8 just nu (jämför med 1.2) för att se om det gör stor skillnad på mitt plan.
    Om det inte påverkar så mycket är det helt klart värt ett byta då antennen är mycket mindre
    Medveten om att 2,4 inte penetrerar lika bra som 1,3, men resonerade som så att en förhoppningsvis lite bättre sändare (Lawmate har ju gott rykte), lite högre uteffekt samt en 7dB riktantenn istället för min 1dB skewplanar kanske väger upp det hela. Kan ju inte vara helt stendött på 2,4 då min RC-länk fortfarande funkar... Dock så ska jag byta till TSLRS innan jag slänger på 2,4 VTx, blir nog ganska dålig räckvidd på RC-länken annars

  8. #8
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Medveten om att 2,4 inte penetrerar lika bra som 1,3, men resonerade som så att en förhoppningsvis lite bättre sändare (Lawmate har ju gott rykte), lite högre uteffekt samt en 7dB riktantenn istället för min 1dB skewplanar kanske väger upp det hela. Kan ju inte vara helt stendött på 2,4 då min RC-länk fortfarande funkar... Dock så ska jag byta till TSLRS innan jag slänger på 2,4 VTx, blir nog ganska dålig räckvidd på RC-länken annars
    Tjena,

    Du kör så långt/lågt och bakom byggnader med din 2,4ghz sändare? Fantastiskt i så fall! Jag har samma VTX liggandes som ska på ett plan och kör en 300mw med klöver för tricoptern nu. Har du haft några problem att 1,3VTXen stör 2,4Ghz mottagaren så att du får köra lowpass filter? Jag kör nu på 1360mhz för att hålla second harmonics borta från 2,4 så gott det går.

    Igen, grymt sköna filmer som du levererar!

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  9. #9
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Kör med lågpassfilter samt mottagare med diversitet (Multiplex RC-9-DR) och är noggrann med antennplacering (Drunken Rabbit). Måste säga att Multiplex gör stabila grejer, min Aurora nådde inte hälften så långt...

  10. #10
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Kör med lågpassfilter samt mottagare med diversitet (Multiplex RC-9-DR) och är noggrann med antennplacering (Drunken Rabbit). Måste säga att Multiplex gör stabila grejer, min Aurora nådde inte hälften så långt...
    Ahh, vilket LP filter kör du? Har sneglat på några olika men tänkte ändå göra en liten beställning från RangeVideo och då köpa deras LP filter. Alla filter dämpar ju lite olika och har olika pris, RVs dämpar först över 1,5ghz om jag inte minns fel och då skyddar det inte GPS lika bra men det kanske kvittar.

    Jag kör 90graders separation på min FASST mottagare, kanske ska testa drunken rabbit? Det är ett V med 90grader där ena örat lutar 45grader väl?

    Thanx,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  11. #11
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Jag kör Rangevideos LP filter. Tanken var att även "skydda" gps-signalen, men när jag nu tittade på frekvensschemat så var det ganska uppenbart att filtret inte gör någon nytta alls på gps-frekvensen. Synd.

    Har inte mätt några exakta vinklar på mina antenner, men i princip sitter den ena 45 grader vänster och bakåt (från lodlinjen), den andra 45 grader höger och framåt. Man kan öka vinkeln, men jag undviker alltför aggressiva manövrer när jag är långt borta, 45 graders lutning åt något håll räcker mer än väl.

  12. #12
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Sweet! Då ska jag testa både filter och rabbit style! Månge tack för bra info!

    Fortsätt att köra hårt!

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  13. #13
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

Liknande ämnen

  1. Bus-quad?
    Av Ålänning i forum Quad
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 20:56
  2. Quad och quad - fpv och snöbus
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 09:31
  3. Ny X-quad!
    Av bil sebbe i forum Quad
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 23:13
  4. quad
    Av per i forum Quad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •