Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Värmeutveckling i borstlöst?

  1. #21

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Dina motorer passar till helikopter, edf, växel eller F5D. myrcsmart-motorn ska ha 4,1x4,1 - 5x5 propeller till 3S.
    Tomas på HAB föreslog en 9x6 - 10x6 till 2836/7 med 3s LiPo, den är ju på 1120 kv så så vass är den väll inte?

  2. #22
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johan Nilsson Visa inlägg
    Tomas på HAB föreslog en 9x6 - 10x6 till 2836/7 med 3s LiPo, den är ju på 1120 kv så så vass är den väll inte?
    Du hade länkat till en 3000 kV Helimotor, så det var den jag skrev om. Det Tomas på HAB föreslår passar utmärkt, jag har själv en www.rctimer.com 2836/7 som jag har flugit akrobatik med i Parkmastern. AUW 600gram, och kraften räckte och blev över för hovring. Och kV=1120, det är enligt tidigare inlägg rätt lagom för 3S motor.
    fredrik

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johan Nilsson Visa inlägg
    Tomas på HAB föreslog en 9x6 - 10x6 till 2836/7 med 3s LiPo, den är ju på 1120 kv så så vass är den väll inte?
    Vad menar du med vass, föreslagna motorn/setupen på 3S borde räcka mot borstad 540motorn gott och väl. Det är väl en 2m seglare vi pratar om (så jag inte missförstått)? Vill du ha drag i den så kan du ju gå andrahållet igen och välja borstlös motor som väger lite mer (om du får plats under nosen), men fortfarande runt 1000kV och sedan större propeller. Tar du motor i borstad 540viktklass så drar den nog alldeles för bra...
    Vet inte vad ditt plan väger, men kan lägga till fredriks lista min Easyglider (som antagligen väger mindre än den seglare jag tror du menar) - Den har en ~120grams GT2815/7 på kV1100 och fällbar propp 10x6 som körs med 3S1800-2200 ack. Drar lite för mycket redan det för att glida runt om man gasar på, men duger till att dra upp planet, slå av motorn och sedan glida runt.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Du hade länkat till en 3000 kV Helimotor, så det var den jag skrev om. Det Tomas på HAB föreslår passar utmärkt, jag har själv en www.rctimer.com 2836/7 som jag har flugit akrobatik med i Parkmastern. AUW 600gram, och kraften räckte och blev över för hovring. Och kV=1120, det är enligt tidigare inlägg rätt lagom för 3S motor.
    Första länken i inlägget var till en 1120kv motor, andra länken var den maskin som den satt i och tredje länken var till helikoptermotorn. Jag missförstod nog när du skrev:
    Dina motorer passar till helikopter, edf, växel eller F5D. myrcsmart-motorn ska ha 4,1x4,1 - 5x5 propeller till 3S.

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Då har man lättat på lädret men tydligen inte tillräckligt mycket.

    Det fick bli en: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_1350kv.html

    och en: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...eter_100A.html

    Med en 3S Lipo och APC 8x4 prop så hamnar strömförbrukningen på 42A men då är det ett djäkla drag i bitarna. provade med en 7S NiMH acke så hamnade jag på 26A/280W med 8x4 propeller, 34 A/312W med 9x5 och med 10x6 så åkte förbrukningen upp till 44A. Jag fick ta lite redundans i mätningen med: http://www.clasohlson.com/se/T%C3%A5...03/Pr364718000 då Hobbykings mätare verkar slockna när spänningen sjunker för mycket.

    Jag tyckte inte det var någon större skillnad i draget på 8x4 och 9x5 proppen mätt med handledsdynamometern, dock höll den mindre proppen bättre spänningen i NiMH-acken kollat med Wattmetern.

    Skulle man få tag i en 7x4 propp så skulle det bli så borde det bli ganska bra med strömförbrukningen med 3S Lipo men med 7S NiMH så känns det som lugnare med tanke på att det är en elseglare av äldre snitt i trä. Jag tror inte en billig borstad 540 motor med ON/OFF har bättre drag.

    Vad jag menade med att inte lättat på lädret tillräckligt? Jag tycker det känns som att man skulle behöva en varvräknare också. Är det något som behövs?

  6. #26

    Standard

    Hur mäter du? Är draget tillräckligt och du är nöjd så är det ju inget fel men har jag inte helt fel så låter kV1350, 3S och 8x4 nåt som borde dra under 20A eller också är motorn så stark att den varvar på rejält, mer åt kV1800 eller nåt grovt gissat
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #27

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det var ju någon i komentarsfältetpå HK till motorn som ansåg att det var närmare 2100 kv i motorn men jag tänkte att vore det något generellt så skulle HK ha klassat om motorn.

    Hur som så mätte jag strömmen med både tångampéremeter och Wattmeter så jag skulle tippa att sifrorna är reliabla. Men 41 A ligger ju över märkströmmen för motorn och ett drag som förmodligen inte är hälsosam för vingarna. I databladet för motorn så skulle den dra 16,6 A med en 7x4 propp och 3S. Undrar om det är dags för att kontakta HK om motorn också?

  8. #28

    Standard

    Ja det brukar vara bra kika på reviewsen, om än med en nypa salt, och då stämmer det nog att din motor nog är närmare kV2000 med de siffror du får fram - blir nog en gô hotliner eller köra på 2S kanske? Å andra sidan - bara för man har möjlighet måste man inte gasa så vingarna ryker... väl...?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #29

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    2A över 40A ä ju att överskrida med 5%, förvisso är det ju som du säger att man inte behöver ligga på max effekt och förmodligen är det oflygbart över 66% gaspådrag. Med NiMH ackarna så blir det ingen Tp-förskjutning men frågan är hur lång flygtid man får ut. Nåja, hoppas fältet är fritt i morgon så blir det att prova.

Liknande ämnen

  1. Värmeutveckling, videosändare?
    Av zoomzky i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 09:57
  2. Pilot-RC Yak 54 87" - Borstlöst!
    Av Matjon i forum Byggdagboken
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 10:46
  3. Rattradio med borstlöst reglage?
    Av pa1974 i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 10:43
  4. Dubbel motorer borstlöst?
    Av tore i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 20:16
  5. Borstlöst till Microjet
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •