Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Bygga flygfält

  1. #1

    Standard Bygga flygfält

    Som rubriken lyder, va ska man tänka på när man ska anlägga en "flygplats"

    Så fort bonden har tröskat är det tanke att det ska sätta fart, men är en del att göra innan så det är skönt
    att det är ett tag kvar., fältet ska ligga brevid ett gammalt stall som vi ska ha som mek/ljugar ställe.

    Men någon som har något tipps på vad man ska tänka på och sånna saker som måste finnas..



    /Brandt

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ljugarebänk!
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ljugarebänk!
    Ja det var det första vi kom överrens om att vi skulle ha, ljugare bänk och en ölkyl i det gamla stallet och en bänk ute, Den ska ev hägnas in så dom små inte springer runt när vi flyger!

  4. #4
    Dicks avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    En grillplats e ju obligatorisk😄
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  5. #5

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Tänk på hur solen rör sig på himlen, ingen höjdare att stå och flyga i riktning mot solen. Kan vara lätt att glömma en sån självklar sak. Om möjligt lägg banriktningen så "solen i ögonenproblemet" blir så lite som möjligt.

    Pilotruta där man står och flyger samlat på ett ställe, intill banan, är bra at ha.

    Depå där man har planen och mekar, kanske med nån avgränsning mot gäster/publik så de ej rör sig i depån hur som helst med risk för olyckstillbud.
    Och litet stråk (taxistråk) från depån ut till banan får man väl fixa också.

    Frekvenstavla om det fortfarande finns 35 MHz radio bland folk på fältet kan vara klokt.

    Liten karta kanske kan vara bra att fixa och där rita ut områden man inte får flyga över (parkering, hus i närheten osv). Kanske kombinerat med några enkla förhållningsregler man kommer överens skall gälla på fältet. Ha det på en väl synlig skylt vid depån eller vid klubbhuset.

    Utse en fältansvarig och klippansvarig (kan vara samma person) men det antar jag ni redan tänkt på.

    Vindstrut på en stång så ni enkelt kan se varifrån vinden blåser.

    Om det finns "gamlingar" eller annars folk som kan ha svårt att sitta hukade bland Er kan det vara bra med fasta eller portabla "ställ" el bänkar att ha planen stående på i lagom höjd i depån. När man blir äldre blir det jobbigt att sitta på knä och mecka med planet osv direkt på marken.

    Har för mig jag sett nåt i Allt om hobby vad man bör tänka på vid anläggande av nytt fält, skall se om jag kan hitta det nummret. Står nog en del matnyttigt där. Återkommer nog i morgon när jag letat litet.

    Klippte själv upp ett modellflygfält vid en flygplats med gräsbana för lite över en vecka sen och fundera då på en del av det jag nämde. Banan blev en L-formad bana varav ena blev huvudbana ca 80x15 meter och den andra en tvärbana ca 50x15 meter, taxibanor ut från depån som ligger ca 30-40 meter bakom huvudbanan dvs en bit ifrån lite skyddat. Har klippt banorna 2 gånger hittils, tar ca 2 timmar att klippa i vårt fall. Verkar behövas klippning ca 1 gång i veckan nu under sommaren.

    Då vi inte är så jättemånga som flyger modellflyg på vårt fält och alla kör 2.4 GHz så behövs nog ingen frekvenstavla här. Vindstrut kikar vi på fullskala flygets vindstrut som står ca 150 meter bort. Ljugarbänk har vi inte och inga bänkar heller för planen då vi inte är så gamla än att vi inte kan sitta på marken. Flyga kan vi göra i alla väderstreck i stort sett och har bara hangarer, några byggnader, p-plats och depån vi inte flyger över. Fältregler finns dock för stora flygplatsen vi följer. Annars är det mesta sunt förnuft ute på fältet och inga formella regler.

    /Bo

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    El är bra att ha tillgång till gärna på utsidan av huset ifall inte alla har nyckel.
    en toa.
    rinnande vatten till kaffekokaren.
    När ni anlägger fält hur är det med underarbete? Jag tänker på vattenavrinning. Eller tänker ni flyga med tofflorna på regniga dagar?
    fredrik

  7. #7

    Standard

    parkering och karter och sånt går bort då vi bara är 2-3st som ska flyga där., Men fina tips, mycket som vi inte har tänkt på alls.. men man är ju nybörjare så man har inte så stor koll!

    Just nu så är halva fältet ett stort inferno med kullar, gropar, ris osv och halva är åker än så länge..

    tanken är att gräva, harva och släta/trycka och sen så sår vi.
    så det är ju inget som är flygklart iår, men tanken är att vi ska hinna så innan det är försent!

    Men tipsen ni har kommit med åker ner på ett papper och hängs i garaget där det ska byggas.



    /Brandt

  8. #8

    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    298
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    SOLEN BILPARKERING DEPÅ KLUBBSTUGA BAKOM PILOTRUTAN
    Något som jag tycker mycket viktigt
    Tobbe

  9. #9

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Det kan vara lätt att underskatta jobbet att jämna till och förbereda för gräs-sådd på en opreparerad yta som skall vara start-/landsningsbana. Jag kommer ihåg när vi i den klubb jag var medlem i under 1970-talet skulle anlägga ett nytt modellflygfält i början av 1970-talet.
    Fältet skulle göras på ett fullskalaflygfält ganska nära en VOR fyr som stod ute på fältet. Marken var hedmark med naturligt gräs som växt av sig själv där. Bana mättes upp och matjord fixades, såddes med gräs efter konstens alla regler men vad hände - gräset ville inte riktigt ta sig. Det var nog för torrt helt enkelt, regn rann rakt igenom och ner i den torra sandmarken på denna hed.
    Det blev inte fluget såvärst länge på fältet, som så småning om fick överges och nu klipptes istället ett modellflygfält upp några hundra meter därifrån. Lite tovigt och glest med gräs som det blir på hedmark men det blev hyfsat, där var sen modellflygfältet i bortåt 15 år ungefär innan man fick för sig att plantera hela fältet utom fullskalabanan med tallar. Då flyttades modellflygfältet återigen till en annan del av fältet där det inte skulle sättas några tallar så var modellflygfältet där några år. Verksamheten somnade in lite och modellfältet klipptes inte längre. Så småningom ryckte några tag i fältfrågan igen och en ny fyrkant på fältet tilldelades för modellflyg men gräset klipptes ganska sällan så det passade mest segelflyg, där lite högre gräs sällan spelar nån roll. Men i år har vi klippt ett riktigt modellflygfält på den tilldelade ytan som hyrs av fullskalaklubben och skall nu hållas kortklippt med gräsklippare hädanefter så motorflygare får lättare att starta och landa med sina små hjul.
    Det var lite om ena klubben jag var med i från början och en annan klubb jag är med i idag. Är även med i en klubb med fält på en åker och där finns i klubbhuset ett foto när detta modellflygfält anlades i början av 1980-talet. Det fältet är ca 100x30 meter och man kan föreställa sig jobbet det var att anlägga fältet när man ser fotot där ett tiotal personer håller på och jobbar med fältet.
    Jag gissar att om ni har tillgång till maskiner för att bereda marken så den blir slät och klar för sådd så går det nog ganska smidigt men med bara handkraft och om ni bara är 2-3 personer som nämdes kan det kanske bli jobbigt för Er.

    Kolla även den vanligaste vindriktningen för det nya tilltänkta fältet, det och var solen befinner sig under dagen bör avgöra i vilken riktning fältet skall vara och var ni skall stå och flyga (pilotrutan) samt flygstråken.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-06-05 klockan 08:44.

  10. #10

    Standard

    En sak man kan tänka på, om ni sår med såmaskin, är att det tar ca tre år innan gräset vuxit ihop till en jämn matta. Det kanske går att undvika genom att så glest i flera omgångar för att undvika att gräset sås i rader som det blir med en såmaskin. Man kan även handså glest innan man sår med såmaskin för att få en jämnare sådd.

  11. #11

    Standard

    Vi har tillgång till det mesta, grävmaskiner, lastbilar osv.. Bra och att ha en flygkompis som jobbar som grävare!

    Så själva underjobbet fixar han nog utan bekymmer. har inte pratat så mycket om det men förutsätter att han
    har anlagt gräsmattor och sånt innan

    mvh

  12. #12

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Undrar vilken gräsfrösort som kan passa bäst till ett modellflygfält?
    Det finns ju så många olika gräsfrösorter.
    Nån som vet?

    /Bo

  13. #13
    Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lämplig.

    Standard

    Gräsfrö kan ni ta vilket som. Men ett som tåler lite kan ju vara att föredra. Kommer ju ändå att klippas regelbundet och då blir alla sorter bra underlag.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Några depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatör) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder från flygfältet: http://helikopter.clippern.se

  14. #14

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Jag undrar var håller ni på och anlägger ?

  15. #15

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ett specifikt område för accelerations-resp retardationsövningar med nerskalade konstruktioner föreställande fullskalaflygplan !
    En gissning: Ett modellflygfält.

    Ha´ de´
    Kay krut

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 098
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Ett specifikt område för accelerations-resp retardationsövningar med nerskalade konstruktioner föreställande fullskalaflygplan !
    En gissning: Ett modellflygfält.

    Ha´ de´
    Kay krut
    Tjusigt formulerat!
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17

    Standard

    Vi är också mitt i byggande av ett nytt fält.
    Har påbörjat markarbetet men det är mycket kvar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_3635.JPG 
Visningar:	198 
Storlek:	373,3 KB 
Id:	42971
    Senast redigerat av Mr X den 2014-01-06 klockan 22:29.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  18. #18

    Standard

    Vad är rekommenderar minimi-storlek på ett gräsfält?
    Det kommer flygas alla sorters flyg där (gäller det som Mr X pratar om ovan).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    80x15 meter hade vi innan länsstyrelsen satte stopp för vidare (fin)klippning p g av att de har klipplaner för området (kulturvårdsområde). Det kändes lagom men 100x20 är nog inte fel. Jag är med i två klubbar och i den andra klubben är fältet 100 x 30 meter vilket ger än bättre manöverutrymme som är bra när det blåser lite från nån udda riktning. I ena änden även en liten "helipad" och i andra änden går fältet ut i en halvcirkel på ena sidan för bättre utrymme för linkontroll.
    Mer jobb klippa större fält så tänk på det också. Skall ni flyga jet kanske 120-130 meter banlängd kan vara vettigt? Det är ju heller aldrig fel med en fyrkantigt flygfält heller men än mer att klippa... Eller ett fält med två banor (t ex i form av ett L eller liknande).
    Lite mindre fält främjar start- och landningsskickligheten så inte fel det heller.

    /Bo

  20. #20

    Standard

    Vårt nuvarande är ca 130x12 m och räcker till det mesta, men ingen av oss har börjat flyga tex 2m warbirds än... =) Det flygs stora aerobatik-kärror, men de är ju stabila och motorstarka.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Tranås flygfält
    Av Ilfrazr i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 22:05
  2. Tranås flygfält
    Av Ilfrazr i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 18:33
  3. Flygfält Stockholmstrakten
    Av oph i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 17:20
  4. Örnsköldsviks nya flygfält!
    Av Pekkala i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 19:14
  5. flygfält !?? ähh de e för amatörer ! ;)
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •