Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Centrera servon

  1. #1

    Standard Centrera servon

    Jag har bytt ESC och motor på min Beta 1400, och när jag pluggar i batteriet, centreras inte höjd och skev servona.

    Jag pluggade in en servotestare och valde neutralläge och rodren hamnade rätt. Men så fort jag kopplade på mottagaren och startade sändaren och pluggade i batteriet så hamnar de ändå inte neutralt. Sidrodret är det enda som verkar hamna rätt.

    Några tips? Sändaren är en Dx5e. Kan det ha påverkat att jag har bundit om den några gånger? Det skall väl inte påverka?

  2. #2

    Standard

    Testade med en 4ch Parkzone sändare och då förblev de i neutralläge. Dx5:an kan väl inte vara sönder?! Den är knappt använd förutom lite sim.

    Mottagaren är en AR600. Ifall jag skulle få för mig att flyga med Parkzones micro RTF sändare, kommer räckvidden att vara sämre än combot: AR600 + dx5e?

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fungerar servona fast dom inte centrerar ? Har du satt i kontakterna rätt i mottagaren ? Har du bundit mottagaren till sändaren ?
    //Roger

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du har väl trimmar på DX5:an? Kan de stå en bit ifrån centrum? Går det att påverka neutralläget av servona med trimmarna?
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fungerar servona fast dom inte centrerar ? Har du satt i kontakterna rätt i mottagaren ? Har du bundit mottagaren till sändaren ?
    //Roger
    Servona fungerar. Tar emot signal både från sändaren(dx5e) och servotestaren. Enda skillnaden är att sändaren(dx5e) inte placerar de i neutralläge vid uppstart. Jag har provat att binda om sändaren några gånger.

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Du har väl trimmar på DX5:an? Kan de stå en bit ifrån centrum? Går det att påverka neutralläget av servona med trimmarna?
    Alla trimmar är i mittenläge. Trimmarna funkar som vanligt. Med t ex skevtrimmern på max så uppnås ändå inte neutralläge från "startutslaget" när dx5e är igång. Startläget är maxutslag åt ett håll beroende på om kanalen är reverserad.

    Servotestare samt min 4-kanals parkzone DSM2 sändare ger rätt neutralläge. Kör jag autoläge på servotestaren så kör den maxutslag hela vägen åt alla håll. Funkar utmärkt.

    Pluggade in en servo i taget i olika portar på mottagaren. Sidroderporten är den enda som fungerar rätt och ger neutralläge med dx5:an. Kopplar jag in på antingen skev eller höjd så får jag en startposition med utslag. Reverserar jag kanalen, blir det samma felaktiga utslag fast åt andra hållet.

    Känner att jag har testat det mesta och har pratat med butiken. Det kommer att bli en retur.
    Ännu mer väntan med Beta premiären mao. Jag vågar nog inte flyga med parkzonesändaren. Räckvidden är nog begränsad då den antagligen inte har samma uteffekt som dx5:an.

    //ZV

  6. #6

    Standard

    centrumläge är inte samma på olika sändar märken så man får flytta servodiskar eller använda subtrim i värsta fall .

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du verkar ju ha testat rätt systematiskt så det lutar nog åt att sändaren på något sätt är "boven i dramat".
    Din lilla sändare och Dx5:an är ju båda Spektrum-sändare så dom borde ha samma "pulshantering".
    Så jag skulle nog gjort som du nämligen returnera sändaren och testa en annan.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du har inte aktiverat "mix"? Det är deltavingemix som ska mixa höjd och skev.
    fredrik

  9. #9

    Standard

    Det finns en mix switch som jag testade som sista steg, men det blev ingen skillnad vad jag kunde se, varken när den var på eller av.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Då är nog switchen trasig och i läge "på" på sändaren. D.v.s. byt sändaren.
    mvh. //Fredrik
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Har inte vågat ha spektrum på ett antal år, så kan vara vilse; men ditt problem har inget med bullentinen på
    http://www.spektrumrc.com/Products/S...ProdId=SPM5510
    att göra?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #12

    Standard

    Mottagaren jag kör med är AR600 och den finns inte med på listan. Verkar handla om dsmx sändare som kör med dsm2. Vet inte hur det ligger till med min dx5:a. Verkar vara en dsmx(nya signalen?!) radio som klarar av dsm2.(gamla)

    Rekommendationen är att den skall skickas in till återförsäljaren, vilket jag kommer att göra, så får de se om de kan hitta felet.

Liknande ämnen

  1. Servon
    Av Newbe i forum Nybörjare
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 10:15
  2. Miksa servon og kobla ut servon.
    Av Johnny i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 21:44
  3. EFP-servon?
    Av lennartfors i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 18:42
  4. Servon
    Av jaka i forum Bensinmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 15:18
  5. servon ska in var?
    Av flodde i forum Helikopter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •