Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: EDF-meeting

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard EDF-meeting

    Hej!
    Jag har ju hållit på med EDF-kärror (Electric Ducted Fan) i flera år och skrivit om detta i MFN och på nätet. Jag har erhållet en hel del mail från andra som är intresserade av EDF. Utvecklingen går framåt med stormsteg vad avser batterier, motorer, fläktar och flygplan. Det största EDF-meetinget i närheten av oss har hållits i Danmark i Greve 3mil söder om Kastrup och jag deltog där 2010 och 2011 i härligt sommarväder. Hade tänkt åka i år också men väderprognosen var inte bra så jag stannade på denna sidan Öresundsbron. Mötet avhölls av ett gäng tappra trots regnskurar och tidvis kulingvindar. Det finns en del filmer på Youtube från Arvid Jensens kamera. Här en länk till flygning med Arvids egen Schubeler Hawk
    http://www.youtube.com/watch?v=oIlLb...re=context-gfa
    Från den sidan kan Ni hitta flygningar med den Danska Draken, Fly Fly Hawker Hunter och det kommer säkert mera.
    Det finns ett intresse för EDF i stugorna i Sverige och klubben i Göteborg på gamla Torslanda ordnar ett EDF/small turbines meeting 14-17 juni. Asfaltsbana och gräs vilket man vill och fina faciliteter i övrigt. Man vill gärna ha en preliminär anmälan, men no hard feelings om man inte kommer pga något (vädret tex). Inga avgifter!! Kan det bli bättre? Jag har anmält mej och hoppas ha med 5 kärror. Har byggt om min tunga MBS-Draken med en Australiensisk motor som drar 90A, fixat mer luft till fläkten mm. Skall bli kul att flyga den på asfalten. I övrigt blir det J28, J34 och Twister. Det låter som att Magnus från mbsrcmodels kommer och hoppas att han får med sej några av sina andra kunder. Jag vill se Draken, Viggen och Sk60 i luften. Sitt nu inte hemma utan kom till det första EDF-mötet i Götet. Offra någon meterolog så att vädret blir bra. Med vänlig hälsning Uno. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	-7332.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	18,4 KB 
Id:	29722

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Har man sett en Schübeler Hawk i verkliga livet så förstår man varför allt annat är billigt skräp
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Tack Uno för denna puff för vårt meeting! Vi har beställt kalasväder och hoppas på god uppslutning. Inte långt kvar nu!

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Mötet börjar redan på fredag morgon. Vädret ser bra ut då och jag lämnar Halmstad tidigt med så mycket kärror jag kan packa in i bilen. Tar med sovsäck, tandborste och lämplig dryck också. Hoppas många EDF-are kommer så vi kan utbyta erfarenheter på ljugarbänken. MVH Uno.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Fick hem en motor till idag, så om allt klaffar så blir det två jetkärror här ifrån någon av dagarna... bestämmer närmare när man ser vädret bättre. Men lutar åt söndag som det ser ut nu va?
    Superhero

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard







    Superhero

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Fick hem en motor till idag, så om allt klaffar så blir det två jetkärror här ifrån någon av dagarna... bestämmer närmare när man ser vädret bättre. Men lutar åt söndag som det ser ut nu va?
    Härlig kärra! Som det ser ut nu är det fredagen som bjuder på bäst väder men av helgdagarna är det, som du säger, söndagen som ser ut att bjuda på minst regn.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Bilden uppdateras löpande

    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Nu har jag packat bilen. Fick in 5 kärror. Prognosen ser bättre ut nu än ovan. MVH Uno.

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Venom provflugen och intrimmad, så den får följa med också
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Vädret blev bara bättre och bättre under dagen idag och slutade med strålande sol framåt middagstid. Flertalet prognoser ser inte lika illa ut som de gjorde tidigare i veckan. Uno är på plats med sina fem kärror och några lokala förmågor har varit i luften under dagen hittills. Grillning till kvällen står på programmet! Välkomna!
    Senast redigerat av fege den 2012-06-15 klockan 19:39.

  12. #12

    Standard

    Hur länge pågår aktiviteterna? Åker med största sannolikhet ut imorgon och tittar, vet dock inte om det blir förmiddag eller kväll. Någon som flyger efter 19:00 om vädret håller sig?

  13. #13

    Standard

    Enligt fältreglerna är det ok att flyga fram till 22:00. Dock skulle jag tro att aktiviteten (i alla falla flygaktiviteten ) är större under för- och eftermiddag än under kvällen. Men det beror ju också på hur mycket flygtillfällen det bjudits på under dagen.

  14. #14

    Standard

    Idag har gänget från Herrljunga med MBS-Magnus dykt upp så nu är här ett tiotal EDF:are. Strålande sol, dock lite blåsigt för tillfället!

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Haha vilken dag det var Tror jag behöver hyra in en pilot som flyger åt mig

    3 starter, en crash och två korta ute landningar hehe. Måste tacka Uno extra för lim och kicker så att Venomen kom i luften igen. Ironin på sin högborg när jag gjorde misstaget jag själv varnade om i går... flög för sakta i starten. Nåväl, det får väl bli lite slipande och en J33:a av den istället, originalet är ju lite skrynklig i nosen



    Senast redigerat av henke2 den 2012-06-16 klockan 19:02.
    Superhero

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Den snabbaste field repair som jag har sett. Snygg flygning sedan med stället ute i busvinden. MVH Uno

  17. #17

    Standard

    Gott att den kom i luften igen! Jag hörde ryktesvägen om din marksyning och trodde kärran var avskriven för gott! Synd att jag var på kalas när du dök upp, hade varit kula att växla några ord "på riktigt". Men det kommer förhoppningsvis fler tillfällen.

    Hoppas ni blev väl omhändertagna av gänget där ute! Du får nog komma tillbaka för en ny flygning med Swiften för det var ingen som hann se den.....

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack AKMG på Torslanda för Ert engagemang till EDF-mötet. Jag kände mej verkligen välkommen och tackar speciellt Bengt Pousard och Bo Olofsson som var värdar. Allt var ordnat med vägvisare, perfekt klippta områden för husvagnar mm och en härlig klubblokal med servering av korv och hamburgare. Fältet var väl preparerat med möjlighet till att flyga från både asfalt och stora gräsytor.
    SMHI och andra väderprofeter hade inte bara bitit sej i tummen utan i hela armen. Det var den värsta höstväderprognos man kunde tänka sej. Ja det regnade på natten till lördag men både på fredagen och lördagen sken solen. Det blåste upp till 8 m/s på lördagen och betydligt mindre på
    fredagen. Jag hade skrämts av väderprognosen och lånade inte min grabbs WW Califonia-buss utan tog med en sovsäck, kudde och tandborste utifall. Jag övernattade i klubbstugan, vilket gick utmärkt. EDF-piloterna hade väl skrämts av prognosen sa det var bara jag som var utsocknes på fredagen. Jag hade med mej 5 kärror (90mm J28, 90mm Fly Fly J34, MBS J35, Graupner Twister och lilla foam-J35).
    Flög dom alla på fredagen. Det var en hel del klubbmedlemmar som kom och det blev mycket snack och trevligt. Bo Olofsson flög sin Habo ett antal gånger och på kvällen flög Bengt och jag våra foam-J35r i nästan vindstilla. Maffigt med två Drakar i luften samtidigt! Grillglöden var perfekt och så även hamburgarna. Kvällen förstördes delvis av den eländiga fotbollsmatchen, men det fanns gott om gamla modellflygtidningar.
    Lördag morgon strålande solsken. Efter frukost kom Magnus från MBS-rcmodels med massor med prylar. Allt från computersändare till knappnålar. Jag har pratat mycket med Magnus i telefon tidigare så det var kul att träffa honom och han hade med sej sin Viggenprototyp som inte var målad än. Tyvärr blåste det lite för mycket för flygning med den. Det kom mycket folk som var intresserade och det pratades mer än det flögs. Eftersom jag skrivit en del om EDF i MFN var det många som ville prata med mej och titta på mina kärror. Bengt och sonen Fredrik hade med sej en kropp till en foam L39 som dom klätt med glasfiber. Såg snyggt ut och var förvånansvärt lätt. Informationsutbyte är en stor del av ett sådant här meeting. På plats fanns väl ett dussin modeller. Det blåste sydlig vind precis tvärs asfaltsbanan. Detta gjorde inte så mycket för banan är 40 m på tvärs med stora bra gräsytor både plus och minus. Problemet är att det i lovart är träd och en kulle så det var väldigt turbulent i landningen. Bo trotsade elementen och flög sin Eurofighter i foam med vectorstyrning. Flög väldigt fint i vinden men tyvärr vid landning gick nostället av och tog nosen med sej. Reparabelt. När det blåser så byig vind vågar man inte ha för låg fart och när man hamnar i gräset är hjulen för små, infästningarna för klena mm. Jag flög min Fly Fly Hawker Hunter just efter. Den klarade vinden fint och jag landade prydligt med lite överfart tvärs på asfalten men när kärran rullade ut på gräset bröts ena huvudstället. Huntern med fälltankar och Sidewinderrobotar ser väldigt realistisk ut i luften. Det var lite nostalgiskt för mej att få flyga J34 över Hissingen igen ganska exakt 44år sedan sist även om det bara var en modell. Flera åskådare kom och pratade om hur dom mindes 34:ans vackra siluett över Göteborg Det blev flygning med Twistern i stället. Handkast och landning på buken på gräset. Den bryr sej inte om vinden. Vill Ni flyga och ha kul bygg något sådant och spara på skalaställ mm till större modeller.
    På eftermiddagen dök Henrik Torphammar upp med sin nya Venom i foam och en segelkärra (Swift)? Båda med Colibri turbiner. Full fart på Venomen och det såg ut som om det var fel modellminne när den vek sej över vänster vingen i starten. Det var det inte utan klantig lättning i för låg fart sa Henke. Det såg otäckt ut med foambitar flygande runt omkring. Henke flög då sin 450-km/h-Swift och det ser både imponerande och otäckt ut.
    Eftersom medelåldern bland åskådarna var ganska hög hörde jag kommentarer ”Jag hinner inte se den” . Efter detta nummer lånade Henke Ca och kicker av mej och bad mej ladda en Lipo. Jag fick se den snabbaste fieldrepair jag upplevt. Jag följde med ut. Jag var imponerad hur snabbt motorn startade. Vi tog ut hela banans bredd lite på snedtvärs och jag höll i ena bommen på Venomen mens Colibrin varvade upp. Starten gick perfekt och sedan fick vi se Venom flyga riktigt bra i den byiga vinden. Kul.
    Eftersom söndagsprognosen inte såg kul ut valde jag att stuva bilen och dra mot Halmstad vid 18-tiden. Klubben avser att bjuda in till EDF/mikroturbin-meeting även nästa år. Det gläder jag mej åt och hoppas att fler hörsammar inbjudan. Jag har inga bilder att lägga in men där var många fotografer. Bosse Du har ju datorn full med bilder. Häng på några på den här tråden är Du hygglig. Tack än en gång Bengt,Bosse och Ni andra. Med vänlig hälsning Uno

  19. #19
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Härlig recension av mötet Uno.
    Blev det möjligtvis lite bilder också?

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  20. #20

    Standard

    Vi i AKMG vill tacka er som närvarade vid detta vårt första EDF och Mikroturbin meeting! Vi vill också rikta ett litet extra tack till Uno för den fina recensionen och supporten. Trots de dystra väderprognoserna blev evenemanget lyckat ändå med en hel del flygning och ljugande på bänken. Jag skall samla ihop bilder och kommer att lägga upp dem i denna tråd så fort jag kan.

    Vi hoppas att alla kände sig välkomna och att ni är lika nöjda som vi! Vi kommer, som Uno skrev, att köra nästa år igen och hoppas då på ännu fler deltagare. Kul också att det dök upp lite turbiner som fyllde luften med härlig "fotogendoft", tack Henke för det och att MBS kom och tillhandahöll delar till de som behövde.

    Ni som inte orkar vänta till nästa träff eller som vill "tjuvträna" eller som bara har vägarna förbi är varmt välkomna att hälsa på oss under säsongen. Vi har nära till ett flertal restauranger samt mataffärer och vill man stanna över natten finns möjlighet till det också. Eller varför inte ta en tur till Aeroseum och titta på vad som finns där. Är ni intresserade så skicka PM till mig här på forumet så skall jag se till att någon tar emot er.

    Återigen, tack till alla inblandade!

Liknande ämnen

  1. F3K/DLG meeting Säter
    Av Andreas_k i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 12:27
  2. Mini meeting
    Av TommyzT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 08:38
  3. Meeting hos HMFK 21/9
    Av DennanHMFK i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •