Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Skall köpa dator (bärbar) tips önskas

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Skall köpa dator (bärbar) tips önskas

    Hej! skall köpa en ny bärbar dator men vet inte vad jag skall välja för något.

    Datorns syfte är för å se på film surfa vardagligt användande men det är ju trevligt om den klara lite nyare spel samt videoredigering. Videoredigering snackar vi typ om att det är filmat tex 1h med gopro å jag vill ha kanske klipp på 10 min alltså lite lättare redigering, lägga till musik i bakgrund så inget avancerat.

    Mina krav är:

    minst 17" skärm
    Intel core i5 eller bättre även Amd motsvarande prestanda
    minst 4 GB ram eller mera
    minst 500GB Hårdisk
    Prisklass Max 8000

    Har vart inne på Asus typ enbart Asus men nu när jag tittat runt så ser jag mycket av Hp så hur är hp? Äre någon större skillnad mellan tillverkarna idag?

    Några datorer jag kollat på

    1 http://www.netonnet.se/art/dator/lap...o/170428.3004/
    2 http://www.netonnet.se/art/dator/lap...o/166243.3004/
    3 http://www.netonnet.se/art/dator/lap...o/170432.3004/
    4 http://www.netonnet.se/art/dator/lap...o/166245.3004/
    5 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752296#extra

    så vad tror ni ?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Undvik AMD-processor de drar rätt mycket mer ström än intel.

    Jag gillar inte HP-Pavilionserien, jag tycker att HP probook är bättre.
    Asus har jag bra erfarenhet av, de är laddade med crapware, men HP Pavilion är mycket värre.
    Jag använder http://www.piriform.com/CCLEANER för att få bort crapware.

    Jag har heller ingen erfarenhet av netonnet.se och returer, jag vet att komplett fungerar ganska ok, och dustin så bra att jag köper mina datorer från dustin.
    fredrik

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Netonnet brukar vara enkla att ha att göra med när det gäller returer - det är i alla fall mina egna erfarenheter när kan handlar i nån av deras butiker.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Asus är säkert bra, du kan förmodligen totalt strunta i vilket märke det står på loggan. Utan att veta tror jag iaf att samtliga är tillverkade av samma bolag i Kina. Komponenterna är det garanterat.

    Det du bör kolla är garantivillkoren. Ska den skickas till Polen den dag den börjar bete sig konstigt, är det ingen hit att vara utan ett antal dagar, å andra sidan ska den skickas till en repfirma i sverige med finniga konsultanställda är inte det heller nån hit.

    Så köp och var glad sålänge det funkar
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag är kräsen eftersom jag har en dålig förmåga att slita ut laptops på löpande band (I skrivande stund inne på min 14e laptop), med andra ord, jag har lyckats lista ut några märken jag inte gillar . Packard bell kan du slänga i väggen, likaså alla HP's persondator (deras business line är bättre dock, även om jag inte är förtjust i dem), Dell's datorer är prisvärda dock har man sparat på material etc vilket leder till att man väldigt lätt sliter ut knappar tex (har slitit ut 3 dell inbyggda laptop tangentbord på 2 års tid). Jag har ingen erfarenhet direkt av Acer och Asus, men har hört bra saker om dem.

    Vad gäller ren byggkvalitet etc så har Toshiba slagit allt annat med hästlängder för mig, dock business line även där. Den första höll 4 år, den andra 2 år (tappad i golvet varvid ett gångjärn gick halvt av och hårddisken tog sig en törn).

    För tillfället sitter jag och skriver på min 3e dell via jobbet, helt ok förutom tangentbordsproblemet och den kostade nästan hälften mot vad konkurrenternas maskiner med likvärdig hårdvara kostar.
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Kanske skulle medela att jag nu har en dator och tja vill man diskutera vidare om vad datorer man skall använda så visst men jag behöver för tillfället ingen hjälp nu så alla som svarat tack för hjälpen.

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har köpt en hel del bärbara datorer i jobbet. Dell är himmel eller helvete. De kan vara hur bra som helst, men börjar de krångla så slutar de aldrig.
    Vi har haft ett antal bättre Acer-modeller och har aldrig haft problem med dem. Men de snålar lite med byggkvaliteten.
    På senaste tiden har vi köpt Samsung-datorer. De funkar jättebra och är dessutom snygga.

  8. #8
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Grejen är ju den att för proffsdatorer betalar man för byggkvalitet och support/garantier. Värsting/konsument crap säljer på häftig prestanda. Har arbetat som tekniker i många år mot både proffs och konsument och det skiljer en hel del. Minns lite sentimentalt när ett moderkortsbyte kunde kosta 30k och det ansågs vara prisvärt. Minns även när koreanskt skit började göra intrång och totalt förstöra miljön med ett slit och släng tänkande.

    Ont: Det ts vill göra fungerar förmodligen helt ok med valfri dator för 3995:- på valfri stormarknad, frågan är ju bara hur länge det fungerar. Själv sitter jag med en fyra år gammal core2 från korea som tuffar på för mina behov.

    Oft: Lite som med turdigy sändare eller kia bilar, man får det man betalar för, förr eller senare
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Chrisvås, du menar "summan av alla laster är konstant, det är bara när du betalar som skiljer sig åt?"
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  10. #10

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Han har redan köpt en dator.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Chrisvås: Vad är det för fel på KIA nu då förresten?

    Har du gjort som med din "Turdigy". Eller var det inte du som köpte en radio, plockade isär den, upptäckte hur "dålig" den var och sedan sålde utan att ens testa den?

    Skrattretande är vad det är.

  13. #13
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Det enda som är skrattretande är vilken kass kvalitet som numer är accepterat bland vanliga människor i ett vanligt land. Det är å andra sidan sorgligt då miljön förlorar på det.

    De Kia jag åkt i har ungefär lika imponerande knakande plastkvalitet som turd-igy har valt, eller föralldel valfri laptop för 2995: på mediamarkt eller elgiganten. Byggkvalitet och materialval kostar, det vet de ToM i Kina eller Korea.

    Min lärpeng 9x var doa från fabrik vilket föranledde en öppning och ett konstaterande att jag inte tänkte riskera en olycka pga av den iaf. Kanske är skadad av allt för många år inom elektronikbranschen men jag tror iaf att en skitkorv fortfarande är en skitkorv oavsett vilken programvara man stoppar i den eller hur man polerar den
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  14. #14
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chrisvås Visa inlägg
    Det enda som är skrattretande är vilken kass kvalitet som numer är accepterat bland vanliga människor i ett vanligt land. Det är å andra sidan sorgligt då miljön förlorar på det.

    De Kia jag åkt i har ungefär lika imponerande knakande plastkvalitet som turd-igy har valt, eller föralldel valfri laptop för 2995: på mediamarkt eller elgiganten. Byggkvalitet och materialval kostar, det vet de ToM i Kina eller Korea.

    Min lärpeng 9x var doa från fabrik vilket föranledde en öppning och ett konstaterande att jag inte tänkte riskera en olycka pga av den iaf. Kanske är skadad av allt för många år inom elektronikbranschen men jag tror iaf att en skitkorv fortfarande är en skitkorv oavsett vilken programvara man stoppar i den eller hur man polerar den
    Kan verkligen hålla med om att det är synd att det kostar miljön. Å andra sidan får det kanske någon intresserad av en hobby vilket är bra. Systemen byts så ofta nuförtiden så det känns inte som någon radio är byggd för att användas i 10 år längre. Faktum är att nästan inga produkter är det...

    Körde både en Kia Ceed kombi och en Volvo V50 fram och tillbaka till stockholm häromdagen och jag kan ärligt säga att volvon var inte ett dugg bättre. Dåliga på olika sätt. Vilket också gör mig lite ledsen. En 740 (ja den är pisstråkig) är byggd som en pansarvagn. Men de gör inte sådana bilar till vanliga konsumenter längre. Därför förstår jag att folk köper Kia för garantins och prisets skull. De knackar till karosserna så de ser mer solida ut men det är samma gamla teknik som alltid varit där men lite datorstyrning i nya bilar. Hoppas det verkligen händer något snart och vi får andra drivsystem som inte belastar miljön på samma sätt.

    För min del har det inte varit ett val att handla från Kina eller inte. Det var helt enkelt enda sättet att komma igång med den här hobbyn med min budget. Nu har jag äntiligen köpt en Graupner radio för första gången (från Hobbyborgen!) och är jättenöjd. Men det tog ett tag att komma dit.
    - Zeitgeist -

  15. #15

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vindfrisk Visa inlägg
    17" är inte bärbart....
    snarare släpbart

Liknande ämnen

  1. Årets mest annorlunda RC projekt, tips önskas
    Av Deep Purple i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2015-11-16, 23:26
  2. Köpa fpv-utrustning hjälp och tips önskas
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 22:31
  3. Tips på Mottagare till en Graupner / JR MX16 önskas
    Av Deep Purple i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 14:04
  4. Tips på motor till en Laser önskas
    Av Deep Purple i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 17:26
  5. Tips på fjädrande landställsben önskas!
    Av colsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 19:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •